Herdla flyplass og fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Natter wrote:Jeg finner ikke noen bilder av IDAR-komponenten i torpedohall (beregningsenheten) nå, men skal prøve å få tatt noen til helgen.
Må nok innrømme at Beregningsenheten og telefonen til TKS operatøren aldri vart skikkeleg montert på Herdla etter innføring av TP-613. Plassproblem gjorde at løysinga på Korsnes ikkje kunne brukast. Siste planen før eg slutta var å montera Beregningsenheten i taket over TKS pulten, men plutseleg så var kystartilleriet nedlagt og ingen ting vart gjort.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

jarle58 wrote:
Natter wrote:Jeg finner ikke noen bilder av IDAR-komponenten i torpedohall (beregningsenheten) nå, men skal prøve å få tatt noen til helgen.
Må nok innrømme at Beregningsenheten og telefonen til TKS operatøren aldri vart skikkeleg montert på Herdla etter innføring av TP-613. Plassproblem gjorde at løysinga på Korsnes ikkje kunne brukast. Siste planen før eg slutta var å montera Beregningsenheten i taket over TKS pulten, men plutseleg så var kystartilleriet nedlagt og ingen ting vart gjort.
Vi har jo en ramme stående uten telefon og beregningsenhet (fant en BT80 på "lageret" - vil tro det er en beregningsenhet et sted også). Skulle kanskje fullført monteringen før riksantikvaren kommer og registrerer status...? PDT_Armataz_01_18
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Natter wrote:
jarle58 wrote:
Natter wrote:Jeg finner ikke noen bilder av IDAR-komponenten i torpedohall (beregningsenheten) nå, men skal prøve å få tatt noen til helgen.
Må nok innrømme at Beregningsenheten og telefonen til TKS operatøren aldri vart skikkeleg montert på Herdla etter innføring av TP-613. Plassproblem gjorde at løysinga på Korsnes ikkje kunne brukast. Siste planen før eg slutta var å montera Beregningsenheten i taket over TKS pulten, men plutseleg så var kystartilleriet nedlagt og ingen ting vart gjort.
Vi har jo en ramme stående uten telefon og beregningsenhet (fant en BT80 på "lageret" - vil tro det er en beregningsenhet et sted også). Skulle kanskje fullført monteringen før riksantikvaren kommer og registrerer status...? PDT_Armataz_01_18
Beregningsenheten ligg i TP hall, og vi har fleire i reserve. Tok med dei som var montert frå Korsnes og Visterøy. Det burde vere ein enkel sak å montere Ramma frå Korsnes enten på sida av TKS eller i taket.
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Her kjem nokre bilete som eg tok då vi demonterte utstyret i minestasjonen på Store pariserholmen og EO sensoren på IO tangen. Det tok fleire år å byggja anlegget opp, men demonteringa tok berre 14 dagar.
Attachments
Inngangsparti Minestasjon
Inngangsparti Minestasjon
DSCN2405.JPG (746.58 KiB) Viewed 340 times
Utruleg mykje skrot inne i eit slikt anlegg
Utruleg mykje skrot inne i eit slikt anlegg
DSCN2465.JPG (850.17 KiB) Viewed 340 times
Kuppel over EO sensor på IO tangen
Kuppel over EO sensor på IO tangen
DSCN2398.JPG (699.73 KiB) Viewed 340 times
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Igjen meget interessante bilder fra Jarle58 :bravo
Slenger ut noen fra Torpedobatteriet:
Torpedoverkstedet:
Image
TP Hall
Image
Image
Image
Et par pensjonerte svensker PDT_Armataz_01_18
Image
Image

Har sett litt i fredningsdokumentene for Bolærne og Meløyvær, og her så legges det vekt på at også løpegraver og LV-stillinger skal bevares(altså ikke gjenfylles). Men gjelder dette også i samme grad for Herdla? Man har jo stort sett fyllt igjen det som er av LV-stillinger og løpegraver, så man vil vel kanskje ikke ta seg bryet med å grave disse frem igjen. Eller...? I følge Riksantikvarens hjemmesider får man i hvert fall inntrykk av at fredningen gjelder for hele nedre fortsområde.
Registrerer uansett med glede at man har ryddet rikelig med skog der ute nå :bravo
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Slenger ut noen fra Torpedobatteriet:
Et par pensjonerte svensker PDT_Armataz_01_18
Det er 3 svenske torpedoer. Den ytterste i heisen er en TP612, og de to på traversen er TP613 (med øvelseshoder).

TP613 (617) er en videreutvikling av 612, og er stort sett lik 612 mtp. fremdriftsmaskineri etc (hovedforskjellen ligger i den fremre del med hodet og søker). Det ble derfor tatt ut en 612 for å fylle opp reolene, selv om disse aldri har vært brukt på Herdla (det skal jo sies at 613 kun har vært brukt til 2 øvelsesskudd, så den har jo ikke så veldig mye mer historisk tilknytning utover at anlegget og ildledningssystem er tilpasset den selvsagt :) ).

Øvrige torpedoer er T1 mod 1 (ekstyske G7a TI modifisert for trådstyring). Torpedoen ute i verkstedet er som nevnt et annet sted en britisk Mk VIII (ingen tilknytning til Herdla).

Det kommer også ut ytterligere to TP612 snart som skal benyttes til en form for "gateguard" el. ute (muligens for å feste en orienteringstavle el. på - det er ikke bestemt enda).

meteor wrote:Har sett litt i fredningsdokumentene for Bolærne og Meløyvær, og her så legges det vekt på at også løpegraver og LV-stillinger skal bevares(altså ikke gjenfylles). Men gjelder dette også i samme grad for Herdla? Man har jo stort sett fyllt igjen det som er av LV-stillinger og løpegraver, så man vil vel kanskje ikke ta seg bryet med å grave disse frem igjen. Eller...? I følge Riksantikvarens hjemmesider får man i hvert fall inntrykk av at fredningen gjelder for hele nedre fortsområde.
Har du en link - jeg har ikke funnet de aktuelle dokumentene på Riksantikvarens sider?

Høringsperioden på forskrift om fredning for Herdla gikk vel ut nå nettop, så da kommer nok den om ikke så lenge. Det er kun torpedobatteriet som blir fredet (området er angitt på kart som vedlegg til forskriftsteksten). Området omfatter kommandoplass og selve batteriet + sensorene og krigshodebunkeren. Ytterligere noen objekter er med, men de blir kun vernet som kulturhistorisk landskap og vil i utgangspunktet forfalle (dog tror jeg nok at venneforeningen vil følge opp noe der også etter hvert).
Det er kun det ene av de to løpegravsystemene (med 3 NF-stillinger) tilknyttet torpedobatteriet som blir omfattet av vern (der er det montert opp lys og lagt til rette for at besøkende kan ta seg opp). Den andre (sydlige) delen blir avstengt (stillingene der er også støpt igjen).

Som nevnt i tidligere poster var Skifte (eller rettere sagt entrepenøren) litt for ivrig med sikringen på Herdla (som for øvrig ikke er spesielt pent utført etter min mening...), da de støpte igjen både krigshodebunker, nødutgang fra torpedobatteriet og de tre NF-stillingene som er vernet. Her måtte de ordne opp igjen, men krigshodebunkeren ble jo ødelagt grunnet dette.

Veien ned og kaien (med båthuset) er unntatt fra fredningsområdet grunnet Forsvarets pågående virksomhet på Herdla.
meteor wrote:Registrerer uansett med glede at man har ryddet rikelig med skog der ute nå :bravo
Det er ryddet skog i flere omganger, men det gror jo svært raskt til...
Last edited by Natter on 15 Oct 2012 20:30, edited 1 time in total.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Nå var jeg kanskje litt upresis angående fredningsdokumentene, men jeg bestilte dem via OEP(offentlig elektronisk postjournal). Etter svært mye om og men fikk jeg dem tilsendt via post. Det skulle vel la seg gjøre å få tilgang til disse via e-post også.
Et par av dem fant jeg her:
http://www.oep.no/search/result.html?ca ... ield=doknr

Det høres i hvert fall ut som om Herdla går spennende tider i møte,gjenfylte stillinger eller ei PDT_Armataz_01_18
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Nå var jeg kanskje litt upresis angående fredningsdokumentene, men jeg bestilte dem via OEP(offentlig elektronisk postjournal). Etter svært mye om og men fikk jeg dem tilsendt via post. Det skulle vel la seg gjøre å få tilgang til disse via e-post også.
Ok, trodde du hadde link til sidene hos Riksantikvaren (der skal det være mer informasjon).
E-post er naturligvis det normale ved bestilling fra OEP (hørtes merkelig å få det pr. post...).

Noen som vet hvor langt prosessen er kommet for Bolærne, Meløyvær og Frøy-linjen?
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Natter wrote:
meteor wrote:Nå var jeg kanskje litt upresis angående fredningsdokumentene, men jeg bestilte dem via OEP(offentlig elektronisk postjournal). Etter svært mye om og men fikk jeg dem tilsendt via post. Det skulle vel la seg gjøre å få tilgang til disse via e-post også.
Ok, trodde du hadde link til sidene hos Riksantikvaren (der skal det være mer informasjon).
E-post er naturligvis det normale ved bestilling fra OEP (hørtes merkelig å få det pr. post...).

Noen som vet hvor langt prosessen er kommet for Bolærne, Meløyvær og Frøy-linjen?
Prøvd å finne frem hos Riksantikvaren jeg også, men jeg finner bare fredningsvarselet for Meløyvær på hjemmesiden. Man kan forøvrig søke på Herdla på RA's karttjeneste:
http://www.kulturminnesok.no/
Her kommer det altså opp at hele nedre del er vernet, men hvor slavisk man skal tolke dette kartet kan jo selvfølgelig diskuteres.

Vedrørende de øvrige fredningsobjektene: I følge et dokument fra RA datert juni i år, så kan det virke som om man på dette tidspunktet nærmet seg slutten på utredningene og omfanget av vern. Men nå er det en stund siden juni da...

Når det gjelder Bolærne så kan jeg anbefale dette dokumentet(har det desverre bare i papirutgave selv):
http://www.oep.no/search/resultSingle.h ... Id=4493868
Et omfattende dokument som beskriver hva som skal vernes og hvorfor(tror i hvert fall det var dette dokumentet :? )
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er kartet som viser vernesonen på Herdla, med objektene som fredes spesifikt markert med rødt: Torpedobatteriet med ett løpegravsystem og tre NF-stillinger, kommandoplass, EO-sensor, primær radar, varslingsradar og krigshodebunker (kun eksteriør).

Noen andre objekter innenfor det aktuelle området: Kommandobunker og to kanonstillinger (hvor den ene nå inneholder varslingsradar) fra HKB 34./977 Gavlen, sambandsbunker (ekstysk), M76 LK-bunker og to-tre mindre stillinger for MG og LV.
Attachments
Image2.jpg
Image2.jpg (180.27 KiB) Viewed 255 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Det er 3 svenske torpedoer. Den ytterste i heisen er en TP612, og de to på traversen er TP613 (med øvelseshoder).
Klarte å legge inn feil antall, så nå har jeg korrigert dette i posten ovenfor... :?

Pd har vi følgende torpedobeholdning:
9 x T1 mod 1 (modifisert ekstysk G7a)
2 x TP 613
3 x TP 612 (aldri brukt på Herdla. 1-2 er planlagt utnyttet til alternative formål som utendørs utstilling/grill el)
2 x TP 612 akterkon (montert på sokkel ute - benyttes som skiltholder)

1 x type Ka krigshode for G7 (montert på torpedo)
1 x type 1215 øvelseshode for G7 (montert på torpedo)
4 x øvelseshoder for TP 613 (2 montert på torpedo, 1 stilt ut i torpedohall på monteringsvogn med utløst flytekrage og 1 ligger lagret i transportkassen)
Last edited by Natter on 03 Feb 2015 1:54, edited 3 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Utkast til fredningsforskriften for Herdla (dokumentet "HERDLA TORPEDOBATTERI- ASKØY KOMMUNE - DEL AV GNR 42 BNR 276 - KULTURMINNE FRA DEN KALDE KRIGEN FREDNINGVED FORSKRIFTMED HJEMMEL I LOV AV 9. JUNI 1978 NR 50 OM KULTURMINNER§ 22A JF § 15 - HØRING") inneholder i tillegg til selve forskriftsteksten og kart noen bilder fra fjellanleggene og objektene som skal vernes + byggetegninger og situasjonsplan for batteriet for de som måtte være interessert i det.
Man finner dokumentet i OEP med brukbar scannet kvalitet hos både FD og Fylkesmannen i Hordaland.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

På Kulturminnesok.no ser det ut som om nærmest hele vestsiden av fortet er omfattet av vernet, men dette skal man jo gjerne ta med en klype salt. Området i kartet du viser over virker mer logisk ja.
Ligger ikke det en MG-stilling rett sør for selve fronten på batteriet? Denne har vel blitt støpt igjen, men kommer den til å bli meislet opp igjen? Litt vanskelig å se om den ligger utenfor det som er vernet.
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Området i kartet du viser over virker mer logisk ja.
En måte å se det på... :)
meteor wrote:Ligger ikke det en MG-stilling rett sør for selve fronten på batteriet? Denne har vel blitt støpt igjen, men kommer den til å bli meislet opp igjen? Litt vanskelig å se om den ligger utenfor det som er vernet.
Kjenner ikke til noen MG-stillinger som er støpt igjen.
De tyske MG-stillingene i området var vel alle åpne, og nå delvis fyllt med pukk. Om du tenker på NF-stillingene til torpedobatteriet, så er de to stillingene på sydsiden (tilknyttet løpegravsystem fra batteriets nødutgang og overdekket ekstysk bunker - tydelig inntegnet på kartet jeg la ut i forrige post) ikke omfattet av vernet og støpt igjen.
Uten å være noe ekspert på dette, tviler jeg på at MG var tenkt brukt derfra (var i alle fall ikke det så lenge jeg tjenestegjorde ved fortet).
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Ja det var selvfølgelig NF-stillingen jeg mente, gikk litt fort i svingene her :rodme:
Men den er altså ikke omfattet av vernet. Er selve inngangen også støpt igjen eller er det bare skyteskåret?
Med vennlig hilsen Meteor
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”