Herdla flyplass og fort

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Fredrik O
Posts: 1
Joined: 25 Jan 2011 21:55

Herdla flyplass ble bygd av den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig. Den flate Herdlevalen egnet seg godt til å bygge en flybase, og Herdla var den viktigste flyplassen mellom Stavanger lufthavn Sola og Trondheim lufthavn, Værnes. Flesland flyplass ved Bergen ble ikke åpnet før i 1955. Flybasen på Herdla var viktig i forsvaret av ubåtbyen Bergen. Tyskerne bygde også opp Herdla fort, inkludert torpedobatteri Hjelte. Herdla ble kalt «Festung Herdla», og alle sivile (115 ialt) måtte i løpet av krigen flytte fra øyen. Da innbyggerne kom tilbake i 1945, stod et stort opprydningsarbeid for døren. Hjemmene var blitt ramponert av okkupasjonsmakten, men det ble bygd mange naust og uthus av planken som utgjorde landingsbanen.
Noe av området på øyen ble etter krigen tatt i bruk av det norske forsvaret, og det har blitt bygd mange nye forsvarsanlegg der, mens mesteparten av de gamle tyske anleggene ligger som ruiner. I nyere tid har Herdla Fort vært brukt som øvingsfort for rekrutter til Kystartilleriet, men denne aktiviteten tok slutt i år 2000 som en del av omstruktureringen av forsvaret, da Kystartilleriet skulle legges ned som egen våpengren. Torpedobatteriet og Minestasjonen på Herdla er nå blitt Museum. Alt utstyr, unntatt våpen, er inntakt og kan startes for demonstrasjon.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fredrik O wrote:det har blitt bygd mange nye forsvarsanlegg der, mens mesteparten av de gamle tyske anleggene ligger som ruiner.
Så mange nye anlegg var det ikke - det var mye gjenbruk av ekstyske stillinger, bunkere og bygninger (kontorbrakker/ forlegning og befalsmesse var f.eks. alle ekstyske bygg). Av nybygg er det vel primært snakk om en hall til beredskapslager/ verksted (nå i bruk for utstilling av FW-190 "Gelbe 16"), den nye kommandoplassen til torpedobatteriet (fjellanlegg) og forlegningsbrakken ("Lista" - standardbrakke som det finnes en rekke av rundt om) til operativ tropp - begge de sistnevnte kom ifbm. det nye IDA-anlegget som ble overtatt i 1994.
Fredrik O wrote:I nyere tid har Herdla Fort vært brukt som øvingsfort for rekrutter til Kystartilleriet, men denne aktiviteten tok slutt i år 2000 som en del av omstruktureringen av forsvaret, da Kystartilleriet skulle legges ned som egen våpengren.
Frem til slutten av 80-tallet var Herdla torpedobatteri en del av Skjelanger fort, og var oppsatt med (delvis) beredskap lik de andre operative avdelingene i Sør-Norge. Man fikk soldater fra rekruttskolen som drev spesialtjeneste - opplæring i primærfunksjonen i batteriet - frem til generalmønstring, deretter mobiliseringsrettet utdanning i tråd med de aktuelle direktiver (behov i moboppsetningene). Fra 1994 ble Herdla selvstendig fort, og fikk en kraftig økt bemanning (fra knapt 20 til ca 125 soldater og befal).
Med unntak av soldatene i stabstropp (kom fra rekruttskolen på Madla), gjennomgikk nå soldatene rekruttskole på fortet, før man fortsatte med mobiliseringsrettet utdanning. KA var på slutten organisert med ett øvingsfort pr. hovedvåpen (120mm sjøfrontbatteri på Nes, 75mm sjøfrontbatteri på Bolærne, ekstysk artilleri på Rødbergodden og torpedo/mine på Herdla), hvor man utdannet besetning til de forskjellige mobiliseringsfortene. I tillegg hadde man øvingsavdelinger på Hysnes og Trondenes som bla "eksperimenterte" med varslingslag/-stasjoner og lette missilbatterier (forløper til KJK). De forskjellige øvingsfortene/-avdelingene utdannet også personell innen sekundærvåpen og funksjoner. På Herdla ble det f.eks. i tillegg til besetning for torpedobatteri og kontrollerbart minefelt, utdannet en LV-tropp (12,7mm og 20mm), samt ABC-soldater. Nærforsvar og "infanteridisipliner" var naturligvis også inkludert, og ble primært øvd opp mot kupp/nærforsvarsplan ("REDEX").

KA ble for øvrig ikke nedlagt i 2001, men lagt i "møllpose" (muligens liten forskjell i praksis, men dog...) frem til offisiell nedleggelse i 2007.
Fredrik O wrote:Torpedobatteriet og Minestasjonen på Herdla er nå blitt Museum. Alt utstyr, unntatt våpen, er inntakt og kan startes for demonstrasjon.
Det er vel kun snakk om torpedobatteriet, og det er nok mer korrekt å si "skal bli" (så vidt jeg vet er intensjonen å åpne anlegget en gang ila 2011)?

Minestasjonen er ikke på Herdla, men lokalisert til Store Pariserholme ved Det Naue (det trange sundet hvor minefeltet lå). Radaren til stasjonen sto på LIlle Pariserholme, mens EO-sensoren var plassert på Io-tangen (litt interessant historie knyttet til akkurat det, da plasseringen burde - og iflg. første prosjektleder for SMP6077 skulle - vært motsatt. Sensorene var grunnet dette ikke direkte ubrukelige, men ikke langt unna (ikke lett å oppta målfølging på noe større fartøy med de avstandene)... :? ).

Vedrørende mulighetene for demonstrasjon, så tror jeg (uten at jeg har vært inne i anlegget på flere år eller har noen kunnskap om tilstanden pd) neppe det lar seg gjøre uten videre: Erfaringene fra tiden da anlegget var operativt viste bla. at systemene ikke tålte for lang stillstand, hvor f.eks. feilene florerte bare etter 3-4 ukers sommerferie (ikke helt i tråd med intensjonene...). Sånn sett tillater jeg meg å være noe pessimistisk mtp. at det nå har stått ubrukt (?) i nærmere 10 år... ;)
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Fint om noen flytter denne til riktig kategori, og kanskje også den eksisterende tråden om Flieghorst Herdla
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Vedrørende mulighetene for demonstrasjon, så tror jeg (uten at jeg har vært inne i anlegget på flere år eller har noen kunnskap om tilstanden pd) neppe det lar seg gjøre uten videre: Erfaringene fra tiden da anlegget var operativt viste bla. at systemene ikke tålte for lang stillstand, hvor f.eks. feilene florerte bare etter 3-4 ukers sommerferie (ikke helt i tråd med intensjonene...). Sånn sett tillater jeg meg å være noe pessimistisk mtp. at det nå har stått ubrukt (?) i nærmere 10 år... ;)
Må nok bite i det sure eplet og innrømme at jeg var altfor pessimistisk der... :)
Attachments
Systemet i drift, bilder fra TKR (hhv. EO/ Taktisk/ Våpen)
Systemet i drift, bilder fra TKR (hhv. EO/ Taktisk/ Våpen)
Image2.jpg (155.52 KiB) Viewed 931 times
EO-sensor i drift
EO-sensor i drift
Image3.jpg (299.56 KiB) Viewed 931 times
EO-sensor i drift
EO-sensor i drift
Image4.jpg (162.99 KiB) Viewed 931 times
Last edited by Natter on 30 Jan 2011 22:33, edited 1 time in total.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kult, ser vel ut til at en blir nødt til å ta seg en tur til Bergensområdet iløpet av året ja :-)
--
Tommy
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Kult :bra:
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Førstkommende søndag arrangeres det aktivitetsdag på Herdla Fort, hvor det blant annet vil bli omvisning i Torpedobatteriet:
http://www.askoyv.no/nyheter/herdla-for ... -egen-dag/

I hvert fall en person som gleder seg :D
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Førstkommende søndag arrangeres det aktivitetsdag på Herdla Fort, hvor det blant annet vil bli omvisning i Torpedobatteriet:
Om jeg har oppfattet det riktig er batteriet åpent fra ca. kl. 1100.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen bilder fra torpedobatteriets målestasjon (IDAR) tatt i fjor sommer - ref. spørsmål i tråden "Aglappen til salgs":
Attachments
Front av målestasjonen
Front av målestasjonen
Image1.jpg (240.49 KiB) Viewed 684 times
Utsikt fra en av lukene
Utsikt fra en av lukene
Image2.jpg (85.26 KiB) Viewed 684 times
Peilesøylen (NB: IDAR avlesningsenhet demontert)
Peilesøylen (NB: IDAR avlesningsenhet demontert)
Image3.jpg (110.52 KiB) Viewed 684 times
Nærbilde av IDAR avlesningsenhet
Nærbilde av IDAR avlesningsenhet
Image4.jpg (177.06 KiB) Viewed 684 times
Orienteringspunktene
Orienteringspunktene
Image5.jpg (106.91 KiB) Viewed 679 times
Last edited by Natter on 30 Aug 2012 23:29, edited 1 time in total.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Natter wrote:
meteor wrote:Førstkommende søndag arrangeres det aktivitetsdag på Herdla Fort, hvor det blant annet vil bli omvisning i Torpedobatteriet:
Om jeg har oppfattet det riktig er batteriet åpent fra ca. kl. 1100.
Det er også det jeg har fått inntrykk av.
Takker forøvrig for bildene :)
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Ganske spesielle bilder ja! For oss sivilister var det jo utenkelig å få innblikk i dette for kun noen få år siden!
Også interessant å se at selv den siste generasjonen utstyr var basert på ex-tysk peilesøyle :-)

Mvh
Erik E
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Også interessant å se at selv den siste generasjonen utstyr var basert på ex-tysk peilesøyle
Ja, de (og tysk optikk) har bokstavlig talt tjenestegjort og vært gjenbrukt i flere generasjoner av ildledningsutstyr i KA. Må vel være noe av det som har overlevd lengst?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg finner ikke noen bilder av IDAR-komponenten i torpedohall (beregningsenheten) nå, men skal prøve å få tatt noen til helgen.
Last edited by Natter on 30 Aug 2012 23:28, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Jeg finner ikke noen bilder av IDAR-komponenten i torpedohall (beregningsenheten) nå, men skal prøve å få tatt noen til helgen.
Fant ett i IDAR-dokumentasjonen som viser systemet slik det så ut etter TP613-innfasingen (før dette var beregningsenhet og telefon integrert i TKS-panelet - dvs. konsollen i forkant på bildet).

Skrev vel litt om dette her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 41&p=57850

Det kan jo bemerkes at for minesystemet var både avlesnings- og bergeningsenhet plassert i målestasjonen, sammen med reserve minepanel. For mine hadde man mao. et komplett reservesystem - også for våpenkontroll, mens for torpedo var det kun snakk om reservesensor.
Attachments
IDAR_Korsnes.jpg
IDAR_Korsnes.jpg (203.22 KiB) Viewed 664 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Førstkommende søndag arrangeres det aktivitetsdag på Herdla Fort, hvor det blant annet vil bli omvisning i Torpedobatteriet:
http://www.askoyv.no/nyheter/herdla-for ... -egen-dag/
Det ble vistnok ganske folksomt: Er rapportert om mellom 650 og 700 besøkende i batteriet...
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”