Skilting ved anlegg

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Vi kjenner jo alle til det gule runde skiltet "Militært område - adgang forbudt". Jeg lurer på om noen vet om det er lov å fortsatt ha dette skiltet hengende oppe etter at anlegg er avhendet, og ikke i militært eie? Tok meg (nok) en NIKE-safari på Nes, og så at skiltene fortsatt hang opp ved selve anlegget.

:)
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

OlavRS wrote:Vi kjenner jo alle til det gule runde skiltet "Militært område - adgang forbudt". Jeg lurer på om noen vet om det er lov å fortsatt ha dette skiltet hengende oppe etter at anlegg er avhendet, og ikke i militært eie? Tok meg (nok) en NIKE-safari på Nes, og så at skiltene fortsatt hang opp ved selve anlegget.

:)
Regner med at det ikke er noen som egentlig bryr seg om dette lengre, siden forsvaret i stor grad er avhendet. Så slik skilting blir vel tatt like alvorlig som forsvaret forøvrig; som en vits.... :lei:
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Skiltet viser vel til lov om forsvarshemmeligheter, som sier at Kongen kan forby uvedkommende adgang til anlegg osv der "hvor gjenstande av interesse for rikets forsvar fremstilles, istandsættes eller opbevares". Hvis anlegget er avhendet eller ikke er av interesse for rikets forsvar, så foreligger neppe rettslig grunnlag for å forfølge den som har trosset forbudet. Men at anlegget er avhendet vil ikke nødvendigvis innebære at anlegget ikke er beskyttet som forsvarshemmelighet. I noen tilfeller har Forsvaret solgt eiendom til private med klausuler på underjordiske anlegg.

Adkomst kan selvfølgelig nektes på annet grunnlag, f.eks. privatrettslige regler om ferdsel på innmark, inngjerdet eiendom osv.
Last edited by Ole on 02 Apr 2011 10:59, edited 1 time in total.
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Ole wrote:Skiltet viser vel til lov om forsvarshemmeligheter, som sier at Kongen kan forby uvedkommende adgang til anlegg osv der "hvor gjenstande av interesse for rikets forsvar fremstilles, istandsættes eller opbevares". Hvis anlegget er avhendet eller ikke er av interesse for rikets forsvar, så foreligger neppe rettslig grunnlag for å forfølge den som har trosset forbudet. Men at anlegget er avhendet vil ikke nødvendigvis innebære at anlegget ikke er beskyttet som forsvarshemmelighet. I noen tilfeller har Forsvaret solgt eiendom til private med klausuler på underjordiske anlegg.
Takker. Dette høres logisk ut, med tanke på at anlegget så betydelig med "operativt" ut en andre tilsvarende anlegg som er blitt avhendet.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”