Rauøy

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
OlavRS
Posts: 30
Joined: 25 Nov 2008 19:21
Location: Nes på Romerike
Contact:

Jeg vet at Rauøy fort har en betydelig lengre historie enn etterkrigstiden, men fant ut at dette kanskje passer best under denne kategorien.
I nyeste utgave av "Vi Menn" er det reportasje om fortet, her kommer det frem at FSK bruker det som øvingsområde, men artiklen avsluttes med at det vil bli røpet mer i september, og da vil det komme frem opplysninger (sitat) "som kan få konsekvenser for Norge og Europa" . Hva kan dette være? Salgstriks, eller lagring av ukjente våpen?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

OlavRS wrote:Jeg vet at Rauøy fort har en betydelig lengre historie enn etterkrigstiden, men fant ut at dette kanskje passer best under denne kategorien.
I nyeste utgave av "Vi Menn" er det reportasje om fortet, her kommer det frem at FSK bruker det som øvingsområde, men artiklen avsluttes med at det vil bli røpet mer i september, og da vil det komme frem opplysninger (sitat) "som kan få konsekvenser for Norge og Europa" . Hva kan dette være? Salgstriks, eller lagring av ukjente våpen?
Siden det er Vi Menn, så ville jeg vel tippet på salgstriks. De har vel en lang historie med å hype historier maksimalt. Det at FSK bruker Rauøy fort som øvingsområde er vel noe som har vært offentlig tilgjengelig på forsvarets hjemmesider i noen år nå.

edit: Mulig jeg husker feil, men mente så tydelig at det var nevnt i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 8&start=45 men ser at det ikke står spesifikt FSK der nå.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”