Bombekaster i KA i "nyere" tid

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Som gammel BK-mann i Hæren (Infanteriet, førstegangstjeneste i 1976/77) legger jeg merke til at KA fortsatte å bruke eks-tyske M/37 etter at Hæren fra ca. 1975 erstattet den med NM95 (den britiske L16) som fremdeles er i bruk i dag. Var det kun økonomiske grunner til at KA ikke også innførte NM95, og var det i det hele tatt på tale? Var det noe samarbeid med Hæren om utdanning, doktrine etc. i bruk av BK, eller opererte KA helt på egen hånd der? Jeg synes jeg husker vi av og til hadde BK-OP fra Grøtavær, Nes og/eller Skrolsvik på besøk i Åsegarden leir for å trene på vår simulator, men det er det eneste samarbeid jeg husker.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

lilje wrote:Som gammel BK-mann i Hæren (Infanteriet, førstegangstjeneste i 1976/77) legger jeg merke til at KA fortsatte å bruke eks-tyske M/37 etter at Hæren fra ca. 1975 erstattet den med NM95 (den britiske L16) som fremdeles er i bruk i dag. Var det kun økonomiske grunner til at KA ikke også innførte NM95, og var det i det hele tatt på tale? Var det noe samarbeid med Hæren om utdanning, doktrine etc. i bruk av BK, eller opererte KA helt på egen hånd der? Jeg synes jeg husker vi av og til hadde BK-OP fra Grøtavær, Nes og/eller Skrolsvik på besøk i Åsegarden leir for å trene på vår simulator, men det er det eneste samarbeid jeg husker.
Hæren la etter krigen (den som sluttet i 1945 :wink: ) beslag på alle M/37 og Kystartilleriet fikk opprinnelig britiske bombekastere. Da disse måtte utfases pga ammunisjonen ble det overført franske 81 mm Brandt bombekastere til KA. Er selv utdannet på disse i 1974. Årsaken var at Hæren trengte alle M/37 i egne oppsetninger. Da Hæren omsider fikk NM95, så ble et anntall M/37 screenet og røntgenkontrollert og et antall brukbare eksemplarer ble overført KA. Det ble bygget BK-bunkere med et hjemmesnekret dreiebord. Det var ikke penger til å kjøpe noe skikkelig. Etter Sandsøyulykken ble det fokus mot sikkerheten i dette systemet (NB! årsaken til Sandsøyulykken lå ikke her) noe som resulterte i at det ble produsert skikkelige dreieskiver og BK oppsetningene fikk et løft. Etter hvert ble det anskaffet NM95 til disse stillingene av sikkerhetsmessige årsaker, da M/37 ikke tålte full drivladning på sprenggranat NM123. Det såre faktum er at Kystartilleriets nærforsvarsoppsetninger levde et liv
i bakgrunnen og det var vanskelig å få gehør i Sjøforsvarsstaben for at det trengtes midler til dette elementet av oppsetningene.

KA brukte Hærens reglementer og det samme KO-utstyret og samme ordregang med unntak av at vi ikke fikk moderne innmålingsutstyr før vi fikk de siste anleggene (120 TAK).
JEF
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”