Kolsås - Fjellbunker og antenne på toppen

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Tjenestegjorde i militæret i FO tilbake i 1994/1995
og bodde på Kolsås. Pratet med vaktsoldatene
som hadde vakt bl.a i bunkeren.

Dei fortalte om bygninger på spiralfjærer i fjellet.
Noen som kan fortelle litt mer om fjellanlegget på Kolsås ?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

sundgot wrote:Dei fortalte om bygninger på spiralfjærer i fjellet.
Noen som kan fortelle litt mer om fjellanlegget på Kolsås ?
Det er det sikkert, men vi får satse på at de ikke gjør det her...
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

sundgot wrote:Tjenestegjorde i militæret i FO tilbake i 1994/1995
og bodde på Kolsås. Pratet med vaktsoldatene
som hadde vakt bl.a i bunkeren.

Dei fortalte om bygninger på spiralfjærer i fjellet.
Noen som kan fortelle litt mer om fjellanlegget på Kolsås ?
Det sies om flere fjellanlegg fra kaldkrigstiden at de innvendige betongstrukturene hvilte på kraftige spiralfjærer. Anlegget på Rødbergodden skal ha hatt slike. Det var inspeksjonsluker i betongveggen, men jeg fant aldri grunn til å undersøke saken nærmere. Dimmefesten vi hadde i fjellanlegget kunne nok ha satt fjæringssystemet i bevegelse, men jeg merket ikke noe.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Det sies om flere fjellanlegg fra kaldkrigstiden at de innvendige betongstrukturene hvilte på kraftige spiralfjærer. Anlegget på Rødbergodden skal ha hatt slike. Det var inspeksjonsluker i betongveggen, men jeg fant aldri grunn til å undersøke saken nærmere. Dimmefesten vi hadde i fjellanlegget kunne nok ha satt fjæringssystemet i bevegelse, men jeg merket ikke noe.
Det er en vanlig konstruksjon ja (evt. kraftige "gummidempere" som f.eks. var brukt på 120mm anleggene). Finner ikke link til det nå, men har sett en veldig god beskrivelse med bilder av slike konstruksjoner på amerikanske anlegg (mulig det var ifbm. det operasjonssenteteret i Cheyenne Mountain).
aom2
Posts: 9
Joined: 16 Aug 2011 19:10

Natter wrote:
Ole wrote:Det sies om flere fjellanlegg fra kaldkrigstiden at de innvendige betongstrukturene hvilte på kraftige spiralfjærer. Anlegget på Rødbergodden skal ha hatt slike. Det var inspeksjonsluker i betongveggen, men jeg fant aldri grunn til å undersøke saken nærmere. Dimmefesten vi hadde i fjellanlegget kunne nok ha satt fjæringssystemet i bevegelse, men jeg merket ikke noe.
Det er en vanlig konstruksjon ja (evt. kraftige "gummidempere" som f.eks. var brukt på 120mm anleggene). Finner ikke link til det nå, men har sett en veldig god beskrivelse med bilder av slike konstruksjoner på amerikanske anlegg (mulig det var ifbm. det operasjonssenteteret i Cheyenne Mountain).
Det var en episode på Discovery. "Super constructions" eller noe slikt. Ti år siden kanskje
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Natter wrote:
Ole wrote:Det sies om flere fjellanlegg fra kaldkrigstiden at de innvendige betongstrukturene hvilte på kraftige spiralfjærer. Anlegget på Rødbergodden skal ha hatt slike. Det var inspeksjonsluker i betongveggen, men jeg fant aldri grunn til å undersøke saken nærmere. Dimmefesten vi hadde i fjellanlegget kunne nok ha satt fjæringssystemet i bevegelse, men jeg merket ikke noe.
Det er en vanlig konstruksjon ja (evt. kraftige "gummidempere" som f.eks. var brukt på 120mm anleggene). Finner ikke link til det nå, men har sett en veldig god beskrivelse med bilder av slike konstruksjoner på amerikanske anlegg (mulig det var ifbm. det operasjonssenteteret i Cheyenne Mountain).
Jupp, det gikk en dokumentar om dette på discovery og der var det ble vist video av bygningene inne i fjellet sto på slike store fjærer.

Image
Du finner en video om det her: http://youtu.be/lQPGJSIq3ys
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Lenge siden jeg så den, men godt mulig at det var denne jeg tenkte på ja. Uansett en fin illustrasjon.
aom2
Posts: 9
Joined: 16 Aug 2011 19:10

Her er hele episoden som gikk på Discovery

http://youtu.be/PYRPMOPeuqk
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”