Breiviknes og Grøtsund

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
cherox
Posts: 3
Joined: 24 Oct 2011 18:28

Noen som vet status på disse fortene i dag? Ble de solgt til privat eier, eller til kommunen?
Hva er evt. igjen å se der?

Takker for svar
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

cherox wrote:Noen som vet status på disse fortene i dag? Ble de solgt til privat eier, eller til kommunen?
Hva er evt. igjen å se der?

Takker for svar
Breiviknes Fort er solgt til et privat selskap som skal bygge ut et hyttefelt på fortsområdet. Jeg tror arbeidet med å plugge igjen kanonstillingene er igang eller muligens ble det avsluttet i år. Hyttebyggingen er ikke kommet igang, men reguleringsplanen for området er nettopp godkjent.
Fortet er fortsatt inngjerdet og porten er låst.

Fortsområdet på Grøtsund er solgt til Tromsø kommune. Her starter arbeid med et nytt stort havneområde opp så snart man har avsluttet de arkeologiske utgravningene. Det ble gjort rike funn fra eldre stenalder der i høst.
Last edited by Ole on 25 Oct 2011 18:03, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Breiviknes Fort er solgt til et privat selskap som skal bygge ut et hyttefelt på fortsområdet. Jeg tror arbeidet med å plugge igjen kanonstillingene er igang eller muligens ble det avsluttet i år. Hyttebyggingen er ikke kommet igang, men reguleringsplanen for området er nettopp godkjent.
Det skal vistnok gjøres en sluttopprydning der nå, uten at jeg vet eksakt hva som gjenstår (kanonene ble vel fjernet for en god stund siden i alle fall).

Med unntak av de 3 hvor deler skal bevares i museumssammenheng (Meløyvær, Herdla og Bolærne) er alle de norske kystfortene i ferd med å bli sanert i regi av Skifte Eiendom. Mao: Hvis man vil få med seg det som er igjen pd må en være kjapp...
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”