75mm Skjellanger

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Har forsått det slik at en av 75mm kanonene fra Skjellanger har blitt flyttet til Tellevik, og her følger et bilde tatt for ca en måned siden.
Er det noen som kjenner til skjebnen til den andre kanonen? Fungerer Skjellanger fortsatt som øvingsområde for Haakonsvern og HV? Prøvde å ta meg en tur ut der for en uke siden, men området var fremdeles stengt av :shock:
Attachments
skjellangerbofors.jpg
skjellangerbofors.jpg (105.4 KiB) Viewed 772 times
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Har forsått det slik at en av 75mm kanonene fra Skjellanger har blitt flyttet til Tellevik, og her følger et bilde tatt for ca en måned siden.
Er det noen som kjenner til skjebnen til den andre kanonen?
Det er en stund siden kanonen kom ut til Tellevik (det var åpenbart ikke sommeren 2001 Mjelde hadde i tankene...):
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=4235

Har ikke hørt om at andre 75mm TK vil bli bevart utover Bolærne som skal representere 75mm batteriene i "den kalde krigs kulturminner". Tar for gitt at den - som resten - er hugget eller ligger klar for dette hos en skraphandler.
meteor wrote:Fungerer Skjellanger fortsatt som øvingsområde for Haakonsvern og HV? Prøvde å ta meg en tur ut der for en uke siden, men området var fremdeles stengt av
Mener det ble avviklet for en tid tilbake. Skifte Eiendom har vel sikret der også nå, slik at det kan avhendes.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Har vært i kontakt med Forsvaret, og de kunne opplyse at Skjellanger fortsatt regnes som militært område. Slik ville det også fortsette inntil videre.
Med vennlig hilsen Meteor
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Eg kan stadfeste at kanonen frå Skjellanger hamna på Tellevik. Det er berre kuppelen og røyret som vart teke vare på. Alt anna er gått til gjenvinning. Var med på demonteringa på Skjellanger. Legg ved nokre bilete av kanonen før flytting, og også frå Hovedmålestasjon med Kari anlegg. Bilete av hurtigruta er idet den passerar Vesle pariserholmen der radaran til Minestasjonen på Det Naue sto. Radaren låg rett til høgre for varden. I bakgrunnen ser vi IO tangen der EO sensoren stod. På bilete ligg kuppeltoppen velta av.
For dei som ikkje har vore i ein 75mm kanon bunkers så kan eg informere om at den består av 2 etasjer. Hovedplan inneheld ventilasjonsrom, Aggregatrom med Diesel og vanntank, Ammunisjonsheis og ammunisjonsmagasin. I underetasjen er det forlegning, kjøkken og Toalett. Kanonen har eit inngangsparti som er lagt skjult i terrenget og som regel er det og ein nødutgang. Rundt kanonene er det løpegangar og nærforsvarsstillingar.
Attachments
DSCN2459.JPG
DSCN2459.JPG (730.32 KiB) Viewed 605 times
DSCN2460.JPG
DSCN2460.JPG (689.11 KiB) Viewed 605 times
DSCN2453.JPG
DSCN2453.JPG (725.13 KiB) Viewed 605 times
DSCN2468.JPG
DSCN2468.JPG (672.31 KiB) Viewed 605 times
DSCN2406.JPG
DSCN2406.JPG (666.16 KiB) Viewed 605 times
Last edited by jarle58 on 11 Sep 2012 21:59, edited 3 times in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

jarle58 wrote:Bilete av hurtigruta er idet den passerar Vesle pariserholmen der radaran til Minestasjonen på Det Naue sto.
EO og radar byttet av uforklarlige grunner plass og endte opp på hhv. Io-tangen og Lille Pariserholme ila. prosjektet. Bildet viser jo tydelig hvor ineffektiv radaren var i den posisjonen...
jarle58
Posts: 26
Joined: 15 Jun 2012 20:54
Location: Hardanger

Sjølv om fartøya passerte nær radaren klarde systemet likevel å gi nøyaktige måldata. Eg er einig i at plasseringa ikkje var heilt god, men dette var det første anlegget vi bygde og det var mange omsyn å ta. Men vi lærde etter kvart, og det som sit best i minnet er at å flikke på gamle anlegg vert dyrt og dårleg.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nja... Vi hadde vel varierende erfaringer - spesielt i dårlig vær. Ikke mye rom for justering på f.eks. sjøekko når radarantennen står 100m fra minelinjene PDT_Armataz_01_18

Poenget var nå uansett at plasseringen for sensorene var planlagt motsatt enn resultatet ble (EO var nok den vi slet mest med i praksis, hvor det var svært vanskelig å få målfølging før fartøyet omtrent var i feltet).
Husker jeg hadde den første prosjektlederen med på en runde i batteriet ifbm. at firmaet han da jobbet for skulle gjøre en jobb ifbm. TP613-integrasjon (evt. var det risikovurdering/levetidsvurdering for T1 - husker ikke nøyaktig nå). Han pekte ut minestasjon og sensorer på den store modellen av Det Naue i kommandoplass for kollegaen sin, og ble ganske paff da jeg måtte korrigere med fasit... :) Må ha skjedd noe etter at han gav stafettpinnen videre, men ingen har noensinne kommet med en forklaring på hvorfor det ble som det ble.

Men, nå er jo dette en digresjon ift. Skjellanger :)
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Meget interessante bilder!

Var det forøvrig noen spesiell grunn for at Skjellanger og Visterøy/Buarøy bare hadde to kanoner mens alle de andre 75mm fortene hadde 3? Sammenheng med torpedobatteriene og minefeltene i samme område?
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Var det forøvrig noen spesiell grunn for at Skjellanger og Visterøy/Buarøy bare hadde to kanoner mens alle de andre 75mm fortene hadde 3? Sammenheng med torpedobatteriene og minefeltene i samme område?
Anbefaler å lese "Klar til Strid" hvor prosjektet er beskrevet. I utgangspunktet var det vel planlagt med 2 kanoner pr. batteri, men det var mye frem og tilbake ift. lokalisering og ikke minst en gradvis reduksjon i antall planlagte kanoner fra 56 til de 16 som ble anskaffet.
Bolærne ble etablert med to kanoner i 1972, og fikk den tredje "ettermontert" i 1974.

De to kanonene på Skjellanger var "til overs" etter den første utbyggingen, og etter enda mer frem og tilbake ift. lokalisering i Bodø eller Skjellanger (med Namsen inne i bildet på et tidspunkt) ble Skjellanger til slutt bygd ut og ferdigstilt i 1983.

Andre kan sikkert svare bedre enn meg, men det er klart at det totale "dybdeforsvaret" nødvendigvis må være med i vurderingen ift. etablering av nye batterier. For minefeltene (både de uavhengige og de kontrollerbare) er det jo avgjørende å ha bestrykningsskyts. Der det var mulig ble denne oppgaven ivaretatt av eksisterende batterier, mens for andre ble det satt opp eget skyts. Det Naue hadde f.eks. en 3" Mk22 stående i en stilling - kasematt om jeg ikke husker feil - til dette formål, mens bestrykning av feltet i Lerøyosen ble ivaretatt av Buarøy (dog kunne vel ikke batteriet der dekke selve minefeltet).

Antall kanoner blir formodentlig bestemt av behovet (gitt av oppdrag/"ansvarsområde") i hvert tilfelle - samt (ikke minst) økonomi.
Last edited by Natter on 26 Sep 2012 22:05, edited 1 time in total.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Tydeligvis et kapittel i "Klar til strid " jeg ikke har lest PDT_Armataz_01_18
Med vennlig hilsen Meteor
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Har aldri helt fått med meg hvor kanonene var plassert, men har undersøkt diverse kart og bilder for å prøve å finne det ut. Har i det vedlagte bildet merket med rødt hvor jeg tror kanonene i sin tid kan ha stått. Men er jeg helt på viddene? :? Kanskje noen med litt mer kunnskap kan korrigere meg PDT_Armataz_01_18
Attachments
Foto: Meland Kommune
Foto: Meland Kommune
skjelanger.jpg (170.18 KiB) Viewed 384 times
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vanskelig å si om du er helt på viddene, men jeg tror ikke du har funnet riktige posisjoner...
Nå er det vel 15år siden jeg var der ute sist, men jeg er rimelig sikker på at posisjonene er hhv. UTM32 6726679N 278284Ø og UTM32 6726662N 278465Ø (legg dette inn i søkefeltet på Norge i Bilder).
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Ser ut som jeg i hvert fall hadde klart å finne den ene PDT_Armataz_01_18 Takker for svar Natter!
Har merket av koordinatene du oppgav med rødt. Men hva er det da jeg har merket med grønt? Ut i fra bildet ser det ut som det har vært utført noe arbeid der "nylig".
Attachments
Foto: Meland Kommune
Foto: Meland Kommune
skjelanger foto-meland kommune.png (1.17 MiB) Viewed 360 times
Med vennlig hilsen Meteor
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

meteor wrote:Ser ut som jeg i hvert fall hadde klart å finne den ene PDT_Armataz_01_18 Takker for svar Natter!
Har merket av koordinatene du oppgav med rødt. Men hva er det da jeg har merket med grønt? Ut i fra bildet ser det ut som det har vært utført noe arbeid der "nylig".
Det er lett å bli lurt av perspektivet på ditt bilde, så nå er jeg litt usikker på om min ene posisjon kan være målestasjonen, og at du faktisk hadde rett posisjon på kanonene.
Jeg hadde ansvar for nærsikring på den ene kanonen en periode, og jo mer jeg tenker etter, jo mer synes jeg dens posisjon kan stemme med din grønne ring (det var relativt kort vei ned til ammolageret som man ser i fjellsiden nede til høyre). Det er som sagt lenge siden jeg var der... Noen med bedre hukommelse, eller som har vært der nylig, får evt komme med fasit.
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Ja vinkelen var gjerne noe forvirrende. Legger ut et satelittfoto som kanskje illustrerer det litt bedre.
Attachments
Statens Kartverk
Statens Kartverk
Skjelangerfort statens kartverk.jpg (113.17 KiB) Viewed 314 times
Med vennlig hilsen Meteor
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”