Nesten nye forsvarsanlegg i Troms blir revet

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Mordred
Posts: 5
Joined: 26 Dec 2012 2:37

Å mornsann....dette må jeg ut å kikke etter når snøen går her oppe :)
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Støttepunkt Å er foreslått vernet til museumsformål.

https://dl.dropbox.com/u/60908932/Signaldalen.pdf
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei,

'interessante dokumenter' her, på en måte ... men ørlite 'amatørmessig dokumentert' etter min mening i disse PDF'ene, om jeg må si det - men hva kan en forvente osv...
Så alt er vel 'blåst' her nå, inkludert 'Ørneredet' i Skibotndalen ser jeg, med koordinater og alt - så da... :cry: - Norge !, Norge ! .... akk akk :sjef:

Dette er Russland's 'Highway 2 Norway' (Шоссе в Норвегии) for Bob's sake !

Leser stadig, forsåvidt vel formulerte innlegg, om at vedlikehold koster osv.osv. Personlig kjøper jeg ikke alt her, på langt nær... Jeg tror faktisk disse installasjonene hadde stått seg, uten vedlikehold overhodet, i mange år... Betong er, mener jeg å huske fra et eller annet sted, på sitt sterkeste etter 50 år ! Ola soldat vet knapt å grave seg ned, så tak (les:betong) over hodet og godt skuddfelt og vern kommer ikke av seg selv... Tips: La lukene stå åpne i tilfellet hengslene ruster og for god ventilasjon. En fullstendig unødvendig destruering etter min mening, selv om det gir arbeidsplasser til mange.
M.a.o. fullstendig brukbart til formålet i mange år, om vi skulle trenge de igjen, selv om ikke HMS-krav er på G.H. :roll: (Det var de for så vidt aldri heller ... ,det kan sikkert alle i Brig-N som har ligget flere døgn i bunker med vedovn bekrefte...)

Og oppe i Skibotndalen er det påtakelig lite barn, sauer og krøtter, som 'snubler rundt' på egenhånd, så den faren kan en se bort fra... Det var forresten, i min tid i dalen, funnet en død person av 'utenlandsk opprinnelse' langt uttafor allfarvei, men det var mer mystisk.... Kanskje det var han som klippet kom.-linjene våre mellom hver gang vi var på objektene ? I så fall var det som fortjent... spør du meg... :oops: Eller, kanskje det ikke var han - siden klippingen fortsatte etter at vedkommende hadde 'tredd av' :roll:

Forresten, er det noen lokalt kjente som har funnet Tr.Ko bunkeren vår ved Rovvejohka bro (aka. 'The Big Bang in Skibotndalen' i noen av disse 'nekrologene' ? Tilbakemelding på P.M i så fall - så ikke 'de' får noe 'gratis-objekter' å sysselsette seg med...

mvh
Tr.3/Kp.A/BN2/BrigN
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

I dette hullet skjuler det seg en topphemmelig festning
Bli med Nordlys ned i den 1500 kvadratmeter store kommandobunkeren. En del av den hemmelige Frøylinjen i Troms.
http://www.nordlys.no/magasin/article6625780.ece
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

En kan virkelig lure hvorfor de er SÅ ivrige (politiske myndigheter) på å rive fullt brukbare anlegg. Er virkelig knappetelt og tømmerstokk-stillinger så mye bedre enn nedgravd armert betong med preparerte forsvarsstillinger, innlagt strøm og varme osv?

Hva ligger bak det faktum at nasjonens forsvarsevne til de grader ønskes utradert?

Forstå det de som kan. Vi har ikke et fleksibelt og komplett forsvar, vi har ikke noe dybdeforsvar, vi har ikke nok trent og utrustet personell til at vi kan gjøre annet enn å bli kanonføde i en krigssituasjon, ettersom eventuelle bakkestyrker vil kunne bli utradert på grunn av at fienden har luftherredømme fra dag 1 pga manglende luftvernkapasitet. Hvorfor skal ikke Norge forsvares? Hvilke avtaler ligger til grunn for denne avgjørelsen? *arrgghh*
Rolf
Posts: 30
Joined: 05 Sep 2007 11:47

Jeg forstår fullt ut at slike installasjoner ikke er så veldig verdifulle i beredskapssammenheng i og med mobilitetsdoktrinen. Samtidig er det ikke godt å si hva som kan bli nyttig en gang. Om ikke annet som lager/samlingssted hvis det verste skulle skje. Å ha et slikt krypinn istedenfor å være eksponert for vær, vind og termiske sikter ville ihvertfall jeg foretrukket.

Anleggene burde vært låst av og "glemt" etter min mening. Ingen driftsmidler benyttet til vedlikehold. Våre venner i øst med den gode vodkaen kaster ingenting.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Rolf: Du har sagt det! Sånn burde man tenke i Forsvaret også!! Personlig mener jeg at Forsvaret svikter det norske folk med den raseringen de bedriver. Ingen kjenner historien om 100 år, men forhistorien burde få noen til å tenke! Det er ikke så lenge siden folk, spesielt i nord, måtte bo i huler for å overleve 2. verdenskrig.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Vi får trøste oss med at denne blir vernet.
Attachments
Scan10008.JPG
Scan10008.JPG (62.04 KiB) Viewed 275 times
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Det er bra.

Det er nokså store dimensjoner på fjellanleggene i Frøylinja.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Hva er en ploystilling?
Attachments
PLoy.JPG
PLoy.JPG (79.37 KiB) Viewed 157 times
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Tarjei wrote:Hva er en ploystilling?
Mistenker at det er en skrivefeil for «plogstilling». Se f.eks
https://dl.dropboxusercontent.com/u/511 ... 201001.pdf side 3.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”