Foton efterlyses Forus flyplass 1945-46

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Magnum
Posts: 218
Joined: 01 Dec 2011 15:00

Hej!
Det finns flera intressanta foton från Forus flyplass här på forumet men det vore trevligt om någon hade foton från perioden krigslutet 45 - 46
Min far tjänstgjorde där från krigslutet (Kp.3/III Vaktbataljon) och vore mycket tacksam för foton från den perioden då jag tyvärr enbart har någta foton från hans tid där.
/Magnum
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

jeg har noen. mail adresse?
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

da er to mailer sendt deg.
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Har sett mange gode bilder her på forumet, men jeg savner noen gode bilder av den store Casablanca-bunkeren, som var hovedkvarter for Jagerflyene i Norge. Har bare sett bildet av Luftwaffeoffiserene som står arm i arm foran et av skyteskårene.
Magnum
Posts: 218
Joined: 01 Dec 2011 15:00

H_c wrote:da er to mailer sendt deg.
Hej!
Tusen tack för foton!!
Jag håller på att sammanställa info (foton och militära dokument) om min fars upplevelser under, och efter WWII, så de foton jag fått kommer väl till plats då jag tyvärr enbart har två foton från hans tjänstgöring där (nyårsafton 46).
Än en gång, tack för foton!
/Magnum
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”