Video fra Eidsfoss-anlegget

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Spennende og ukjent for meg.. burde ha vært lagt ut på Kystfort Quiz ;)

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Artig video. Ser ut som en moderne bunker, som nå er lekeplass for ungdommen. :)

På Youtube var det linket videre til denne videoen. Marineoberkommando Norwegen på Østmarkssetra?
http://www.youtube.com/watch?v=4sNrC3Yqftg

Har aldri hørt om denne? Trodde at Marineoberkommando Norwegen lå på Vækerø, og ble fjernet for noen år siden? Pussig å ha en Marinekommando langt inni skauen..
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Den er nok langt ifra ukjent for de som bor i distriktet, men du må nesten vite hvor den er.

Den ble laget på 90 tallet og det er en grunn til at jeg ikke har skrevet plasseringen til denne på youtube.
Tom F
Posts: 8
Joined: 15 Mar 2013 14:08

ok så det er din video jeg har lånt :) flere bra videoer du har der, så det var en som så ut som hanekleiva eller eidsfoss, har du noe mer info om den andre bunkeren da, hadde vært gøy å vite litt mer, finner ikke noe om den her inne, hilsen Tom
Tom F
Posts: 8
Joined: 15 Mar 2013 14:08

den tysker bunkeren i østmarka er interessant, blir en tur dit, ligger en del bilder her inne på kystfort om man søker østmarkseteren, utrolig bra dette forumet her, mye artig lesning :-D
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har fjernet den dårlige videoen fra eidsfoss og lagt ut en ny i hd kvalitet.
Det kommer mere om de andre bunkerene etterhvert.
Tom F
Posts: 8
Joined: 15 Mar 2013 14:08

det var en bra video :) liker musikken du bruker, lager god stemning, er så utrolig bra at det er slike ting ute i skogen, er det mange sånne i norges land eller er det bare noen få, hilsen Tom
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Prøver å få litt stemningsmusikk på videoene som jeg legger ut.
Så vidt jeg vet så er det tre slike anlegg her i Vestfold, det var vel planer om flere men da muren falt så dabbet den klade krigen av og våpenutviklingen gjorde slike anlegg overflødig.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

chrgod wrote:Artig video. Ser ut som en moderne bunker, som nå er lekeplass for ungdommen. :)

På Youtube var det linket videre til denne videoen. Marineoberkommando Norwegen på Østmarkssetra?
http://www.youtube.com/watch?v=4sNrC3Yqftg

Har aldri hørt om denne? Trodde at Marineoberkommando Norwegen lå på Vækerø, og ble fjernet for noen år siden? Pussig å ha en Marinekommando langt inni skauen..
Det stemmer nok at den lå på Østmarksetra! Fjellanlegget er nå helt gjennmurt!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Kirneh
Posts: 19
Joined: 31 Dec 2011 19:43
Location: Vestfold

Er dette anlegget et sted i Eidsfoss eller går linken til en annen video enn tidligere?
Mvh Kirneh
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Kirneh wrote:
Er dette anlegget et sted i Eidsfoss eller går linken til en annen video enn tidligere?
Denne linken går ikke til videoen fra Eidsfoss anlegget lenger, trådstarter eller en moderator kan vel rydde opp i det :bra:
Coop
Posts: 2
Joined: 28 Jan 2017 22:35

Videoen med dukken som sitter inne i bunkeren er fra Torp og ikke Eidsfoss.
Dukka er en del av en Geocache som noen har plassert der.
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”