Harstad - Rogla

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
asolvold
Posts: 10
Joined: 19 Dec 2008 1:05

På toppen av Øya Rogla like utenfor Harstad er det en bunkers med Skytestilling.
Noen Som vet noe om den ? :? :? :?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

asolvold wrote:På toppen av Øya Rogla like utenfor Harstad er det en bunkers med Skytestilling.
Noen Som vet noe om den ? :? :? :?
Denne?

Vil jo være en fordel med nærbilder for å vurdere om den feks er tysk (noe den for så vidt ser ut som - så langt en kan basere seg på online luftfoto).
Må jo evt ha vært en form for OP el - muligens for et av kystbatteriene i området (f eks Tovik), evt en flugwache?
Det finnes jo også en etterretningsrapport om et "torpedobatteri" (formodentlig en pram el) ved Skjæret - som kan være på sørsiden av Rogla. Kanskje dette henger sammen?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk. Fant ett til:

Image

Image

Ser jo helt klart tysk ut, og åpenbart en OP av noe slag. Finner ikke noe om Rogla nevnt i de etteretningsrapportene som jeg har kopi av.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kan det ha vært et "Peilstelle" for noen av de tunge marinebatteriene i området?
Mvh
Tormod
asolvold
Posts: 10
Joined: 19 Dec 2008 1:05

Hva er "Peilstelle" ?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Kan det ha vært et "Peilstelle" for noen av de tunge marinebatteriene i området?
Ikke mitt spesialfelt, men slår meg som unaturlig å ha slikt trukket bakenfor batteriene..? Var vel i så fall heller ment for et par av HKB'ene (Tovik, Breivika) - evt Stangnes?
asolvold wrote:Hva er "Peilstelle" ?
Mulig andre har en bedre oversettelse/forklaring, men jeg vil forklare det som en målestasjon, hvor en ved hjelp av tilgjengelig instrumentering tar ut peiling (og evt avstand) til målet. Jo flere slike måle-/peilestasjoner man har, jo bedre blir presisjonen ift å bestemme (krysspeile) målets kurs/fart/posisjon - og dermed treffsannsynlighet. Jo lengre rekkevidde (f eks 40,6cm batteriene), jo flere slike stasjoner var nødvendig.
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Takpappen kan indikere etterkrigsbruk. Men det kan jo også ha blitt grunneierens sommerfjøs.
asolvold
Posts: 10
Joined: 19 Dec 2008 1:05

Var på Rogla i helga og besøkte open. Legger ved noen flere bilder. Merkelig opplastningsprogram av bilder her på sidene. Noen bilder lastes opp uten problem mens andre ikke godtas. ( Ja de er tatt med samme kamera)

Ellers så pratet jeg med en bonde som har sau på øya.
Han kunne fortelle at alt ble bygget av det norske forsvaret etter krigen en gang på 50 tallet. Men aldri har vært i bruk. Arbeidet med open ble faktisk avsluttet før det var ferdig. noe man kan se inne der det fortsatt er forskaling som ikke er revet.
Attachments
Inne
Inne
IMG_20130428_093714.jpg (1.7 MiB) Viewed 213 times
taket
taket
IMG_20130428_093730.jpg (1.76 MiB) Viewed 213 times
asolvold
Posts: 10
Joined: 19 Dec 2008 1:05

Ett bilde til
Attachments
...........................
...........................
IMG_20130428_093800.jpg (1.59 MiB) Viewed 213 times
asolvold
Posts: 10
Joined: 19 Dec 2008 1:05

...
Attachments
Utsikt mot Medkila
Utsikt mot Medkila
IMG_20130428_093831.jpg (1.14 MiB) Viewed 212 times
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”