Kystartilleriets Våpenmerke

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ved siste besøk på Riksarkivet så jeg gjennom en fyldig mappe med omfattende korrespondanse vedr og (ikke minst) forslag til "Kystartilleriets Våpenmerke".
Last edited by Natter on 17 May 2019 12:59, edited 3 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Forslag som ikke nådde opp:
Last edited by Natter on 17 May 2019 11:59, edited 1 time in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Jeg ble 1nnkalt til kystartilleriets rekruttskole på Odderøya i juni 1962. Kystartilleriet var da overført til KNM og vi hadde kystartilleriets grønne arbeidsuniform, men blåkrage til perm. Kantinen hadde fremdeles noen eksemplarer av kystartilleriets våpenmerke med to kanoner vertikalt i kryss til salgs. Dessverre forsvant disse før jeg bestemte meg til å kjøpe. Merkene var til å ha på med rem rundt håndleddet. For øvrig av samme type som marinens som hadde inskripsjon "For konge fedreland og flaggets heder". Den har jeg fremdeles. Jeg har imidlertid i mine tøler et par kystartilleripletter med det våpenmerket som har to kanoner i kryss med kronen over og tre kuler under. Når det ble innført offisielt vet jeg ikke, men det hører med til historien.
Attachments
Kystartilleriplett
Kystartilleriplett
DSC01305.JPG (161.96 KiB) Viewed 108 times
Kystartilleriplett
Kystartilleriplett
DSC01304.JPG (160.92 KiB) Viewed 108 times
dennis
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”