Kanon fundament (Horten)

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette er et stort fundament. Skruesirklen er 240 mm, med 24 store skruer utvendig og fire innvendig. Foran og bak sirkelen er det støpt ned to jernbanskinner sideveis slik at de danner en sleidekant. Det er montert en stopper på den en enden. Stillingen står høyt og fritt med LV stillinger rundt.
Rett ved stillingen står et tårn uten tak, men med en dør. Stålet i dette tårnet er tykt og nagglet sammen (ca 3,5 m høyt). Vet ikke helt om det hører til stillingen. En annen tung gjenstand med elektriske kobblinger ligger også der.
Noen som har sett noe slikt før?

Mvh
Yngvar
Attachments
Røde streker antyder sirkelen og den ene jernbaneskinna
Røde streker antyder sirkelen og den ene jernbaneskinna
DSC04306.JPG (134.65 KiB) Viewed 615 times
DSC04583.JPG
DSC04583.JPG (216.45 KiB) Viewed 615 times
DSC04570.JPG
DSC04570.JPG (225.72 KiB) Viewed 615 times
DSC04574.JPG
DSC04574.JPG (217.39 KiB) Viewed 615 times
DSC04532.JPG
DSC04532.JPG (241.24 KiB) Viewed 615 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vil tippe det er en radar som er hugget her?
Men det blir bare gjetting fra min side så lenge jeg ikke vet hvor det er......


Erik
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er på nylig åpnet området ved Karljohansvern i Horten

Mvh
Yngvar
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

I tiltaksplanen for oppryddingen på Møringa batteriet, står det fundamentet med skinner oppført som "nyere kanonstilling mot nord".

Objekter som omtales som "nyere" i tiltaksplanen er fra 1940-1945 og er ex Tyske. Batteriet ble oppført i 1870-1874, så i den sammenheng så er jo dette og anse som nyere. Med andre ord kan ikke jeg forstå annet en at dette er en kanonstilling som er oppført av Tyskere under krigen.

Det tårnet som du nevner tror jeg ikke har en samenheng med denne kanonstillingen. Det var flere objekter fra båter som ble hugget som ble satt ut i dette område (noen står der fortsatt). Forsvaret brukte det til øvelse under manøver.

Jeg har sett det elektriske utstyret mange ganger. Selvfølgelig kan den ha en tilknyttning til kanonen. Men så lenge søppeldynga på Møringa bare ligger få meter unna så er jeg i tvil. Møringa ble brukt som søppeldynge for all verdens skrot. For noen år siden ble mye kjørt vekk, og resten ble dekket over med jord. Om dette er "søppel" eller om det er noe som har tilknyttning til kanonen vet jeg desverre ikke.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg er enig med deg at det ikke henger sammen alle deler som ligger rundt der, men mye av jerndelene (uten el deler) kan være fra det gamle batteriet(1800). Dette hadde et spesielt system der kanonen skjøt og så forsvant den ned i stillingen igjen, denne hadde mange store jerndeler.

Når det gjelder den støpte stillingen med skinner/spor på to sider så kan jeg ikke se at det har vært en kanon her med de dimensjoner som er på bolter og diameter i stillingen. Det er vel ikke angitt noen kanoner utover 10,5 cm fra krigen, og de krevde ikke en slik stilling.

Mvh
Yngvar
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jo den opprinlige 7" Armstrong kanonen fra 1868 var spesiel. Den ble montert på Møringa 1873, med såkalt forsvinningsaffutasje etter Moncrieffs system. Men dette systemet ble så langt jeg vet ikke montert med et tårn. Det var mer en "heis". Originale tegninger av Armstrongkanonen og Moncrieffaffutasjen ble funne på Marinemuseet for en tid tilbake, og ut fra disse tegningene har "Marine museets matroser" bygget en modell. Denne modelen er utstilt på marine museet. Jeg legger ved et bilde av modellen. Som det fremgår av bilde så er det ikke noe tårn montert. Desuten tror jeg ikke du ville klart og få en 7"tommers Armstrongkanon til å passe i inn i tårnet. Kanonen er gigantisk. Den ene armstrong kanonn som sto på møringa kan besiktes på marine museet (nærmest ingangen til museet). Jeg legger ved et bilde av den også.

Vedrørende dette fundamentet så er jeg ening at det er noe underlig. Ikke bare diameteren, men også plasseringen. Men hvis vi ser på historikken til Møringa batteriet, så er det bare dette som er nevnt i verneplanen for Karljohansvern:

Sitat:
"1870–1874 Oppført som dobbel kanonstandplass med geværgalleri imellom. Rundt den åpne «borgen» var planen å anbringe et stengsel av palisader. Kanonene som ble montert på Møringa i 1873 var produsert av Sir William Armstrong & Co og hadde et kaliber på 7 tommer og veide ca. 50 tonn. Den første kanonen ble montert på Møringa i 1873. Standplassene og kanonene her hadde såkalt forsvinningsaffutasje etter Moncrieffs system som gjorde at kanonene, etter at skudd var avfyrt, ble ført bakover og under brystvernet av rekylen

1940–1945 Nye tyske kanonstandplasser bygd inntil det eldre anlegget

1950– Den indre delen av standplassen er blitt brukt til dekningsvoll for funksjonsskytning av automatkanoner"

Og som tidligere nevt så blir dette mur fundamentet betegnet som "nyere kanonstamplass" Kilde: Tiltaksplanen for vern av Møringa batteriet.

Hvis dette ikke er en kanonstamplass, så betyr det at Tiltaksplasnen for vern av Møringa batteriet er feil. Jeg er meget interessert i dette batteriet. Skal derfor se litt mere på det. Det kan ta noen dager for jeg må bruke ekstern hjelp.

Hvis andre har synspunkter om dette så kunne det vært til stor nytte.
Attachments
Moncrieffs system.JPG
Moncrieffs system.JPG (18.37 KiB) Viewed 437 times
Armstrong kanon 1868.JPG
Armstrong kanon 1868.JPG (32.77 KiB) Viewed 437 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er et intersant området med mange ubesvarte spørsmål. Har du sett hullet under pallen litt foran den vestre stillingen til Armstrong kanonen, ser ut som en ringstand men uten ingang?

Mvh
Yngvar
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Det hullet er en vannsisterne for batteriet. Det er avbildet på orginaltegningene fra 1870 åra. Så det er jeg helt sikker på. Den sisterna blir foresten fylt en av de nærmeste dagene. Tar jeg ikke feil så er det grus som blir brukt til å sikkre hullet med. Det har vært litt kritikk i avisa vedrørende sikkerheten ved batteriet.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

OK, da er det avklart, kanskje greit at de fyllere igjen der.

Mvh
Yngvar
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Beklager at det har tatt litt tid, men jeg har måtte ty til ekstern hjelp.

Murfundamentet er oppført 1940-45, ekstysk luftvernsbatteri. Her er det sikkert noen i forumet som har sett et slik fundament et annet sted. Det skulle jo hvert interessant og hvist hva slags luftvernsbatteri som kan monteres på det.

Jerntårnet er et observasjonstårn fra det opprinnelige batteriet 1874. Jerntårnet skal flyttes til Marinemuseet i Horten. Yngvar hadde altså rett i at det var tilknyttet det gamle batteriet. Dog så var det ikke montert noe kanon inne i det. Funksjonen var observarsjonstårn.

Kilde: Seksjonssjef Bygningsvern, Nasjonale Festningsverk.
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”