Hjelmkollen fort, Svinesund

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

marius wrote: Flott bilde. :) Ja, en skulle tru at bunkerne til hver kanon er relativt like. Vet du om det er noen spor igjen etter ammunisjonsheis opp til tårnkanonen langs veggen i trappegangen der? Synes jeg aner noen hull i veggen på venstre side i bildet som kan passe til å ha noen metallstenger festet for en heis for granater/ladninger. Regner med at de ikke ble børi opp av personellet... hehe.

En annen ting en kan merke seg på disse gamle anleggene i forhold til tyske (selv om det ble "jukset" mye med tegel og sparestein) anlegg, er voldsom bruk av tegelstein, også i utsatte inngangspartier osv. Betongen ble heller benyttet til innfestningen av selve tårnkanonene og utsatte takkonstruksjoner. Nesten alt av vegger er pusset tegel virker det som.
Et ganske likt anlegg som dette, er Greåker fort, men der er vel alle dørene lukket og låst regner jeg med.
Kan ikke komme på at jeg la merke til noe spor etter anordning for heis der nei, men jeg kikket nok heller ikke så nøye etter. Vi var også innom Greåker fort da molich viste meg rundt i Fredrikstad/Halden/Sarpsborg-området, og der er det nok ikke bare låst, men støpt godt igjen.
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:
marius wrote: Flott bilde. :) Ja, en skulle tru at bunkerne til hver kanon er relativt like. Vet du om det er noen spor igjen etter ammunisjonsheis opp til tårnkanonen langs veggen i trappegangen der? Synes jeg aner noen hull i veggen på venstre side i bildet som kan passe til å ha noen metallstenger festet for en heis for granater/ladninger. Regner med at de ikke ble børi opp av personellet... hehe.

En annen ting en kan merke seg på disse gamle anleggene i forhold til tyske (selv om det ble "jukset" mye med tegel og sparestein) anlegg, er voldsom bruk av tegelstein, også i utsatte inngangspartier osv. Betongen ble heller benyttet til innfestningen av selve tårnkanonene og utsatte takkonstruksjoner. Nesten alt av vegger er pusset tegel virker det som.
Et ganske likt anlegg som dette, er Greåker fort, men der er vel alle dørene lukket og låst regner jeg med.
Kan ikke komme på at jeg la merke til noe spor etter anordning for heis der nei, men jeg kikket nok heller ikke så nøye etter. Vi var også innom Greåker fort da molich viste meg rundt i Fredrikstad/Halden/Sarpsborg-området, og der er det nok ikke bare låst, men støpt godt igjen.
Ja det forundrer meg ikke. Greåker burde blitt satt i stand som museum spør du meg. Fortet er noe eldre enn Høytorp, men det var også med på kamphandlinger under krigen. Men fortet ligger jo midt i smørøye sånn besøksmessig, mellom fredrikstad og særp. Kunne vært rensket ut av fjellanleggene og blitt satt i stand, kansje med fake glassfiber-kupler som tårnkanoner osv. *drømme drømme* Men men. i beste historisk ånd, så driter vi lang vei i historien i dette landet.
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Mye av skadene på bjelkene kommer vel av at ingangene har vært murt igjen.
Det var tydelig at det hadde vært vann der inne. :nei:
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Kristoffer wrote:Mye av skadene på bjelkene kommer vel av at ingangene har vært murt igjen.
Det var tydelig at det hadde vært vann der inne. :nei:

Ingen av inngangene har vært murt igjen, så vidt jeg kunne se, Kristoffer. Tror nok heller det er "tidens tann" som har gjort sitt inntog på Hjelmkollen.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

molich wrote:
Kristoffer wrote:Mye av skadene på bjelkene kommer vel av at ingangene har vært murt igjen.
Det var tydelig at det hadde vært vann der inne. :nei:

Ingen av inngangene har vært murt igjen, så vidt jeg kunne se, Kristoffer. Tror nok heller det er "tidens tann" som har gjort sitt inntog på Hjelmkollen.

MVH Morten C.
Er litt usikker selv, men jeg tror det kan ha vært vann som har forårsaket skaden nederst på bjelkene. :?
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg var en tur på Hjelmkollen fort i går for å ta litt bilder! :)

http://blog.kak.net/2014/03/23/hjelmkol ... esundbrua/
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Mer enn fire år siden forrige besøk tok jeg en ny tur til Hjelmkollen fort i sommer, den siste dagen av min sommerferie! Herregud så varmt det var, men man har en fantastisk utsikt der oppe! :)

https://www.kak.net/2018/12/26/ny-tur-t ... llen-fort/
Attachments
hjelmkollen_fort1.jpg
hjelmkollen_fort1.jpg (217.79 KiB) Viewed 67 times
hjelmkollen_fort2.jpg
hjelmkollen_fort2.jpg (248.06 KiB) Viewed 67 times
hjelmkollen_fort3.jpg
hjelmkollen_fort3.jpg (230.19 KiB) Viewed 67 times
hjelmkollen_fort4.jpg
hjelmkollen_fort4.jpg (218.31 KiB) Viewed 67 times
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”