LKI-Vardåsen, Kongsvinger

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

LKI-Vardåsen, Kongsvinger

Post by molich »

Befestningene på Vardåsen ble etablert som en del av Norges opprustning i årene før unionsoppløsningen. Kongsvinger festning var på slutten av forrige århundre foreldet og lite brukbar som befestning. Det ble derfor besluttet at det skulle etableres to nye fort, Vardefortet og Gullbekkfortet. Deres hovedoppgave var å forsvare overgangen over Glomma ved Kongsvinger bro. Det var svært sannsynlig at et angrep østfra ville følge de tallrike veiene øst- og nordfra som samlet seg ved Glommakneet, før de gikk videre vestover.

Vardåsen ligger oppe i åsen nordvest for Kongsvinger festning, med utsikt østover mot svenskegrensen. Da fortet ble bygget hørte det til Kongsvinger befestninger, men tilhører i dag etablissementet LKI-Vardåsen. Vardåsen fort er først og fremst et fjellanlegg. Inne i fjellanlegget finnes det tunneler som tjente til forlegning, lager og kommunikasjon. I mannskapstunnellene er det bygget små trebrakker med ildsteder og latriner slik at boforholdene for besetningen skulle være best mulig. Store deler av disse brakkene er fortsatt bevart.
Rundt fortet går det en løpegrav med ildstillinger for infanteri. Disse har fire traverser, og mellom disse er det 12 overdekkede rom. Rundt nærforsvaret gikk det et 10 meter bredt piggtrådgjerde. Store deler av dette er fortsatt bevart. Oppå fjellanlegget med adkomst fra dette, ligger kanonplassene. Her ligger også kommandoplassen dekket av et buet stålskjold. Nordvest for fortet ses flere kanonstillinger, som ble etablert for å øke fortets ildstyrke.

P.S. Tekst hentet fra www.Verneplaner.no

MVH Morten C.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Post by TommyG »

Satt faktisk tidligere i kveld og vurderte om jeg skulle kjøre meg en tur i morgen, til Kongsvinger og kikke på Vardåsen fort. Tenkte jeg skulle komme meg ut en liten tur i finværet som er nå for tiden. Var vel Vardåsen eller Høytorp/Trøgstad fort det sto mellom. :D
Ser ut som en flott plass. Må innrømme at jeg liker veldig godt disse gamle norske befestningene fra rundt århundreskifte og unionsoppløsningen.
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Post by molich »

Sikkert ikke noe dårlig ide, Tommy. Hvis du drar til Kongsvinger og Vardås, husk å få med deg det kanonbatteriet Gulbekk som ligger ca. 200-300 meter lenger opp langs skogsveien.

Skal faktisk en tur i og se på gamle fort selv i morra. Starter nok i Ørje og tar runden ved fortene som ligger langs Glomma...


Mvh Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Post by TommyG »

molich wrote:Sikkert ikke noe dårlig ide, Tommy. Hvis du drar til Kongsvinger og Vardås, husk å få med deg det kanonbatteriet Gulbekk som ligger ca. 200-300 meter lenger opp langs skogsveien.

Skal faktisk en tur i og se på gamle fort selv i morra. Starter nok i Ørje og tar runden ved fortene som ligger langs Glomma...
Vi kunne jo ev. møttes og tatt en rundtur sammen. Heller vel mest i retning sør-østover, så da kommer vi iallefall til å være i samme området.
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Post by molich »

Tenkte det samme selv idet jeg skrev her faktisk. Jeg er nok i Ørje ved grålysningen, hvis alt går etter planene.

Skal nok sikkert innom Høytorp en tur også.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
voggis
Posts: 62
Joined: 08 Aug 2013 20:22
Contact:

Re: LKI-Vardåsen, Kongsvinger

Post by voggis »

Jeg hadde førstegangstjenesten min på Vardåsen i 93/94. Jobben med å sette i stand det gamle fortet kom i gang rundt de tider. Noen av de siste dagene før jeg dimmiterte var jeg med på å rydde i og rundt fortet. Da var det svært lite av fortet som var synlig eller tilgjengelig, så det er tydelig at det ble gjort en betydelig opprydding av området etter det.

Egentlig sløvt å ikke tatt turen opp dit ennå, siden jeg bor bare en time unna. På en annen side går 20 år fryktelig fort, så ikke rart man ikke har rukket det... :blee:
mvh Ole R.
40-45 Haslemoen
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”