Gullbekkfortet og Astrids skanse

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

På luftforsvarets radarstasjon ligger restene av gullbekkfortet plotterommet
under radaren er deler av dette fjellanlegget. Det finnes også komado/ildledning
plass lik den som er på vardefortet stålhatt, der finnes det kartbord .
Dette er desverre delvis gjenfylt og vanskelig å komme til på grunn av at radarstasjonen fortsatt er i drift senere har også blitt bygget fengsel tett inntil.
Herifra ble det forøvrig skutt med 2 eller 3 kanoner da tyskerne kom.
Det var finnlandsfrivillige fra Benckrts kompani som hadde kommet til Kongsvinger stasjon samme dag.
Kanonene var 8,4 cm mod. 1887 de første masseprodusert bakladninskanoner i
Norge.
Astrids skanse lå rett nord for Gullbekkfortet/radarstjasonen og det lite å se til
den i dag.
Stillingene her opp ble forøvrig bygget i forkant av 1905.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for oppklaringen, nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke fant Gullbekkfortet da jeg var i Kongsvinger. ( men fengselet fant jeg )

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

molich wrote:Takk for oppklaringen, nå skjønner jeg hvorfor jeg ikke fant Gullbekkfortet da jeg var i Kongsvinger. ( men fengselet fant jeg )

MVH Morten C.
Du kom deg tydeligvis ut igjen også? :blee:
Mvh.
Jon-Vegard
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Av og til klarer man å lure seg unna vet du , Jon-Vegard. :bravo

Det var en lang bratt bakke å gå opp dit (etter først en stor runde i Kongsvinger sentrum) Jeg ble nesten litt betenkt når jeg til stadighet ble forbipassert av politibiler på vei opp dit. Jeg fikk da omsider gjort det jeg skulle og kom meg trygt hjem igjen :)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Det ligger en stilling rett nord for Vardefortet med ca. 8 standplasser for kanoner dette var dette er en del av forsvaret av Gullbekk og Vardefortet fra Sehtersiden (poletiskolen i Kongsvinger) denne stillingen ligger ca. 2,5 km langsetter lysløypa som starter på parkeringsplassen ved Vardefortet.
Da jeg har tilgang til nøkler til Vardefortet, går det sikkert an å få til en omvisning når snøen har forlatt oss.
Kanskje også med en guid som kan alt om disse instalasjonene hvis interessen
er til stede.

Jon.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

jacob160 wrote:Da jeg har tilgang til nøkler til Vardefortet, går det sikkert an å få til en omvisning når snøen har forlatt oss.
Kanskje også med en guid som kan alt om disse instalasjonene hvis interessen
er til stede.
Det er jo absolutt av interesse. Prøvde å presse meg gjennom sprekken mellom portene da jeg var en tur innom der i fjor sommer, men pondusen gjorde at jeg måtte gi tapt ;-)
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

En omvisning i Kongsvinger hadde vært fint ;)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”