65 mm Hotchkiss M1895 bestrykningskanon

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Noen som har ett bilde/skisse av denne kanontypen fastmontert på land?
Mvh
Tormod
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Hei ,
65 mm Hotchkiss har 2 x typer skjold :
* et rundtformet skjold på Hysnestoppen senere FMU :

http://www.wwi-models.org/app/album/Acn ... y&picInx=1

* et vinklet skjold :
- tegninger + beskrivelse i Kystartilleriets bakladeskyts fra 1900
- diverse bilder Håøya , Tønsbergfjorden
- bilde av 65 mm på kranfarøy

Beklager at jeg ikke hjelpe deg videre , jeg holder på bytte til datautstyr - - -

ludvig
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Takker for linken Ludvig :-) Tyskerne flyttet litt rundt på disse kanonene i Kristiansand. Er litt usikker på om de to 6,5 cm kanonene som ble "Sperrbatterie Westhafen" havnet i det tidligere Vestre batteri på Odderøya som stod tomt etter at 15 cm skytset hadde blitt tatt demontert, eller om bestrykningsskytset stod et annet sted som er borte idag.
Mvh
Tormod
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

I "Haandbok for den menige soldat, For fæstningsartilleriet" fra 1912 som jeg har etter min morfar (som var nøytralitetsvakt på Håøya under 1. verdenskrig), er følgende beskrivelse gitt (ingen tegning eller bilde):
65 og 37 mm hurtigskytende kanon av Hotchkiss' konstruktion er opbygget av et kjernerør og 2 mantler (37 mm. kun ét stykke).
Baklademekanismen er en vertikal kilemekanisme, der bestaar av følgende hoveddeler: 1. Kilen med stoppebolt og støtbund. 2. Bevægelsesmekanismen med spænder. 3. Slagmekanismen (hane, tændstift, aksel, stigbøile, slagfjær, avtrækkerstang, avtrækkerfjær, avtrækker). 4. Ekstraktoren. 5. Sikringsindretningen med stilleindretning.
Affutagen er en vuggeaffutage, der omfatter: 1. Fundament. 2. Stativ med sideretningsbremse. 3. Gaffel med høideretningsbremse. 4. Vugge. 5. Rekylmantel med hydraulisk rekylbremse samt frembringerfjær. 6. Skjold.
Ammunition: Pansergranatskud, sprænggranatskud, begge med Hotchkiss' bundperkussionsrør (ved 37 mm. benyttes i sprænggranaten Desmarest's mundingsperkussionsrør), samt granatkardætskeskud med Krupps dobbeltvirkende tidsbrandrør.
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”