Fæstningsartilleriets underofficersskole, Oscarsborg

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Jeg fant blant min nylig avdøde mors papirer "Vidnesbyrd om bestaat Opflytningseksamen" tildelt min bestefar, "Elev av Fæstningsartilleriets underofficersskoles 1. klasse, Mine- og signallinjen" datert 31. august 1913 (han var født i 1893). Underoffisesersskolen var i følge vitnemålet på Oscarsborg, men det er merknad om at den teoretiske eksamen ble avholdt i Tønsberg. Det er mulig det tyder på at en del av tiden i 1. klasse foregikk på Håøya eller Sundåsen, siden eksamen var i Tønsberg. Ved siden av de militære fag, hadde underoffisersskolen sivile fag som førte fram til middelskoleeksamen (tilsv. realskole). Underoffisersskolen var på den tiden den eneste måte man kunne gratis få middelskole.

Artig å se hvilke fag de hadde i 1. klasse på underoffisersskolen. i følge vitnemålet var det disse fagene det ble gitt karakter i:

A. Middelskolefag:
--------------------------
Norsk skriftlig
Matematik og regning skriftlig
Norsk muntlig
Historie muntlig
Geografi muntlig
Naturkunskap muntlig
Matematik og regning muntlig
Skrivning (ferdighetsfag)
Tegning (ferdighetsfag)
Gymnastik (ferdighetsfag)
Orden i skriftlig arbeide (ikke tellende)
Flid (ikke tellende)
Opførsel (ikke tellende)

B. Militære fag
--------------------
Landmaaling og topografi
Fægtning- og befæstningslære
Signalvæsen med elektroteknik
Minevæsen med kemi og sjømandskap
Maskinlære med mekanik
Maskintegning
Vaabenlære
Militær administration og ræt
Værksteds- og montørarbeide
Reglementer
Eksersis og skytning
Signaltjeneste
Praktisk militær brukbarhet
Militært forhold

Hovedkarakteren er gitt som middel av karakter i alle fag nevnt over (unntatt de som er "ikke tellende"), men slik at "Praktisk militær brukbarhet" og "Militært forhold" teller dobbelt.
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”