Spørsmål angående Regelbau 622 brukt som sykebunker

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
gaute
Posts: 16
Joined: 13 May 2012 9:09

Jeg ser at AnderHJ under "Regelbau bunkere og andre installasjoner" har en post "Regelbau 622 - 3D Modell", med en beskrivelse av denne bunkertype som følger: "Norges mest vanlige regelbau bunker. Bolig bunker for en halv tropp eller to grupper. Enkelte bunkere ble ikke benyttet som kvarter men som kommandoplass eller for samband. …".

Dette er ikke et innlegg om Øysand flyplass, men her står det en Regelbau 622. Flyplassen og bunkeren er godt beskrevet under eget emne. Men under mine undersøkelser om bunkeren kom jeg over et dokument "Øysand leir: Et vel bevart annelgg fra andre verdenskrig, fra Stiftelsen norsk Okkupasjonshistorie, 2014. Jeg antar at det er Forsvarets kulturminneprosjekt som er involvert. I det to siders dokumentet, står det følgende: "De fire service-byggene (inkl en underjordisk sykebunker) står fortsatt og utgjør endel av det gjenværende militære etablissementet". Av interesse ellers er informasjonen om en sykeleir; Leir 7 på Øysand ble etterhvert en ren sykeleir for jugoslaver brukt til oppsamling av syke fanger fra andre leire i Nord- og Midt-Norge iht Geneve-konvensjonen.

Det to-siders dokumentet mangler dessverre en referanseliste. Jeg antar at det er Regelbau 622 som benevnes som sykebunker. Jeg skal selvfølgelig gjøre flere undersøkelser for å være sikker på at det ikke er en ukjent bunker ved Øysand flyplass, og jeg skal samtidig kontakte forfatter av dokumentet for å forhøre meg om hvor denne informasjonen kommer fra.

Men det hadde vært interessant hvis noen hadde opplysninger om at Regelbau 622 også har blitt brukt som sykebunker, og hvis den har det, på hvilken måte, som operasjonsstue? I nærheten av flyplasser? Og ville krigsfanger hatt tilgang til denne?

Gaute
gaute
Posts: 16
Joined: 13 May 2012 9:09

Da har jeg undersøkt med forfatteren av dokumentet. Man kan konkludere med at det som benevnes som sykebunker, ikke er en sykebunker. Bunkeren det refereres til i dokumentet er den bunkeren som vi allerede vet om, Regelbau 622.

Årsaken til at dette var interessant fra mitt synspunkt, er at jeg har arbeidet i helsevesenet i 20 år, og jeg klarte ikke å se for meg en Regelbau 622 som særlig hensiktsmessig som sykebunker. Å komme seg ned en bratt trapp med båre og klare å manøvrere båren i de trange passasjene er vel umulig. Og da måtte en "underjordisk sykebunker" være en bunker jeg ikke hadde oversikt over. Men nå er den gåten løst.

Gaute
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Eneste 622 (og bunker generelt) jeg har lest om i tyske dokumenter ang Øysand er merket som Jägerbereitschaftunterstand.
Attachments
luftwaffetrontheim2.jpg
luftwaffetrontheim2.jpg (84.49 KiB) Viewed 142 times
C. Hoff
gaute
Posts: 16
Joined: 13 May 2012 9:09

c_hoff82: Tusen takk for ekstra informasjon.

Det er nåværende byantikvar i Oslo som skrev dokumentet om Øysand som jeg refererer til. Det var derfor jeg mente det var viktig å bekrefte eller avkrefte informasjonen om en underjordisk sykebunker.

Gaute
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”