Falkenhorst serie bunkere

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Der har et par ganger vært nevnt Falkenhorst bunkere her på forumet. Da som en forenklet, langt mindre forsterket oppholdsbunkers , som selfølgelig var rimeligere og raskere å oppføre en vanlige "regelbauten".
Bunkers-serien har navn etter designer/initiativtaker General von Falkenhorst, øverstkommanderende i Norge.

Hva innebar Falkenhorst-prinsippet ? Var det prinsippet med reduserte betongtykkelser kun - eller gikk det på standardiserte inngangspartier, rominndelinger og bruksområder ?

Nylig leste jeg i boken "German Bunkers in Denmark" av Jens Andersen & Rudi Rolf og kom over "et kjent inngangsparti" på s.214 (bilde vedlagt) der bunkersen var benevnt "Falkenhorst III". Denne hadde kun et rom og er skissert i samme bok på s.98 (se første bilde).
Hvor mange typer var designet ? Siden denne kalles "III" må det ihvertfall finnes "II" og "I" - og kanskje "IV" etc. ???
Ettersom "standarden" tydeligvis er overført fra General von Falkenhorst, øverstkommanderende i Norge, til Danmark må det ha vært dokumentert og overlevert typebeskrivelser skulle en tro.

Dette lignet altså umiddelbart på et par bunkere på og ved Mosskarsfjell, hvorav den ene er 100% identifisert som "Funkbunker". Den andre har en plassering i forhold til "Leitstand" som kan indikere samme funksjon, altså for samband.

Men til tross for at inngangspartiet er likt og samme reduserte designstandard så inneholder disse to(2) rom pluss entré i midten.

Er det noen som har noen biter til dette puslespillet ?

mvh
KOS
Attachments
Falkenhorst III<br />(s.98) 'German Bunkers in Denmark' av Jens Andersen &amp; Rudi Rolf
Falkenhorst III
(s.98) 'German Bunkers in Denmark' av Jens Andersen & Rudi Rolf
20080123_S5_001_1.jpg (92.3 KiB) Viewed 973 times
Falkenhorst III bunkers, Danmark (s.214) 'German Bunkers in Denmark' av Jens Andersen &amp; Rudi Rolf
Falkenhorst III bunkers, Danmark (s.214) 'German Bunkers in Denmark' av Jens Andersen & Rudi Rolf
20080123_S5_004_1.jpg (197.54 KiB) Viewed 973 times
Bunkers rett bak 'Leitstand' på Mosskarsfjell.
Bunkers rett bak 'Leitstand' på Mosskarsfjell.
20070812_040_1.jpg (233.6 KiB) Viewed 973 times
Funkbunker ved Eivindsvatnet, bak Mosskarsfjell.
Funkbunker ved Eivindsvatnet, bak Mosskarsfjell.
20070902_001_1.jpg (223.75 KiB) Viewed 973 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har funnet litt om "wohnbunker Falkenhorst", men jeg tror "serien" har blitt endret eller utvidet underveis.
Papirene jeg har er datert 1943 og lister opp samme bunker, men bygget på tre måter, "Fall I, II & III"

Fall I er betongbunker
Fall II er delvis nedprengt i fjell
Fall III er helt innsprengt i fjell

I alle tilfeller dreier det seg om mannskapsbunker for seks mann.
Dessverre ingen tegninger på noen av disse versjonene.....
Attachments
Falken2.JPG
Falken2.JPG (59.78 KiB) Viewed 827 times
Falken1.JPG
Falken1.JPG (72.36 KiB) Viewed 827 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Tusen takk for info Erik !
Ikke minst flott at du tok deg tid til å scanne/poste komplett underlag og ikke bare kort-resyme på norsk ;-)

Sentrale informasjonsbiter å pusle videre på dette !

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Glemte en detalj, byggetid for alle tre utførelser er satt til 30 dager.
I "fall I" (kun betong) er det kalkulert 90 kubikk, altså dobbelt så mye som den du la ut fra boka..

Erik
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for det.

Stusset litt på at "fall III" skulle være den som nevnes som den (mest) kjente - i Danmark - ifølge boken... ?
Skulle jeg tippet ville jeg vel tippet "fall I" - eller til nød "fall II" der utifra bildet.

mvh
KOS
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kan noen hjelpe meg. Er dette en Falkenhorst-variant? Ett stort avlangt rom, svært tykke vegger og tak, dekket inngangsparti, men ikke noen vinduer eller skyteskår. Legge med tegning jeg har laget.
Attachments
Østmarksetra 047.jpg
Østmarksetra 047.jpg (340.46 KiB) Viewed 702 times
Østmarksetra 042.jpg
Østmarksetra 042.jpg (311.29 KiB) Viewed 702 times
Østmarksetra 041.jpg
Østmarksetra 041.jpg (304.35 KiB) Viewed 702 times
Østmarksetra 031.jpg
Østmarksetra 031.jpg (232.71 KiB) Viewed 702 times
Falkenhorst.JPG
Falkenhorst.JPG (24.91 KiB) Viewed 692 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei. på det første bildet ser jeg en dør, men den ser jeg ikke igjen på tegningen. Bunkeren ser også mye større enn en falkenhorst type.

Erik H
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Døren er satt inn i etterkant. Den er satt der hvor åpningen helt ut er. Det har vært en åpning som det ser ut som man her kunnet ha en liten lastebil i. Ja, bunkeren er stor og kraftig. Hvis du ser på de andre bildene jeg hadde fra Østmarksetra på Oslofjorden, så ser man hvor tykke veggene inn er også. her ser man også noe av fester etc. til utstyr. Sannsynligvis en sambandsbunker. Min far mente at veggene var så kraftige for å unngå stråling etc. fra kraftige antenner som sansynligvis har stått på de mange betongfundamentene på 2 steder utenfor. Har du noen formening om hva slags type bygg det ellers kan være? ser ut som det på ett eller annet tidspunkt har vært gjennomgang til baksiden der hvor dekningen av inngangen er.
Mvh.
Jon-Vegard
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Finnes det tegninger over de forskjellige Falkenhorstbunkre?
Begynner å få en samling av diverse typer uten at jeg finner noe dokumentasjon.
Må snart lage min egen betegnelse.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ser at Rudi Rolf opererer med "F-nummere" (opp til 178, dog med masse huller i tallrekken) i sin siste bok. Han har neppe tatt dette ut av løse luften, så et sted finnes formodentlig en (delvis) oversikt/"katalog" over Falkenhorst-bunkere?

Skulle gjerne sett mer info på feks F96 og F97 (torpedobatterier), men dette var kanskje konstruksjoner som ikke ble realisert - som mye av byggeprogrammet fra 1944?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Bunkeren jeg viste bilder og tegning av er en aggregatbunker for sikring av bl.a. vannforsyning fjellanlegget!
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”