Flere "småbunkere"

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
RasmusTerne

Hei.
Gir meg ikke med "småbunkerene" mine. :D
Denne er 1,20 x 2 m ,ligger ikke i umiddelbar nærhet av noen andre stillinger, nærmeste er en LV stilling. Det som gjør den litt spesiell er jernskinnene som er støpt inn i veggen på begge sider,ca 1, 20 over "gulvet". Noen som har sett noe tilsvarende?
Sigfred R.
Attachments
Liten bunker 2 .jpg
Liten bunker 2 .jpg (223.17 KiB) Viewed 370 times
Liten bunker .jpg
Liten bunker .jpg (160.1 KiB) Viewed 370 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

kan tenkes det har vært en koblings-bunker av noe slag, og at skinnene er feste for plater hvor koblingsboksene satt på, bare en teori.
MVH

Roar Handberg
_________________
RasmusTerne

Hei.
Fikk ikke undersøkt så nøye etter ev. kabelspor, (0 grader og sludd!),men teorien har absolutt noe for seg.
Håper på bedre vær. :)
Sigfred R.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Har den en tilsvarende skinne i samme høyde på motstående vegg?
I tilfelle kan det også ha vært en liten bunker for beredskapsammo til Flak-stillingen. Da ville jeg ha forventet en 2 cm i stillingen og en hylle inne i bunkeren.
I røkerier - som ofte stod rundt omkring i fortene - så ville det også ha vært noen form for oppheng i kanskje 2 høyder, men da bør det være et røykrør fra et opptennsted som leder inn i "bunkeren".
JornN
RasmusTerne

Hei.
Stemmer, det er en skinne på hver side i samme høyde.
Synes den (bunkeren) er litt for solid og forseggjort til å være røykeri, men skal sjekke litt nærmere.
Sigfred R.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Mulig jeg husker feil men det skal være en av samme type, noe lavere, ute i Trolldalen. Den står i nærheten av kabelgaten.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”