Stor bunker ved Kalandsvannet E39 sør for Bergen?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

I bånn av bratthenget over Birkeland der ligger det langs vannet et jorde med kuer på, og minst en ganske ruvende bunker. Høyre hånd når du kjører sørover. Kjørte forbi der nå nylig men fikk ikke lov av kona å stoppe (skulle rekke ferje på Halhjem...).

Litt spesiell form på den siden den er så høy over bakken. Noen som har sjekket den ut? Hva er det? Flak på toppen?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

superfuzz wrote:I bånn av bratthenget over Birkeland der ligger det langs vannet et jorde med kuer på, og minst en ganske ruvende bunker. Høyre hånd når du kjører sørover. Kjørte forbi der nå nylig men fikk ikke lov av kona å stoppe (skulle rekke ferje på Halhjem...).
Litt spesiell form på den siden den er så høy over bakken. Noen som har sjekket den ut? Hva er det? Flak på toppen?
Har aldri lagt merke til den. Har du en mer eksakt posisjon (f.eks. fra Norge I Bilder)?
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Sånn i farten så tenker jeg meg at det må være en av de to bunkerne på eenden av flaten. kjører man retning sør så kan det se ut som om der er en. Den virker ganske ruvende i forhold til de andre i området som ligger lavt i terrenget med trapper ned. Den jeg tenker på er vel minimum 3 meter fra bakkenivå.
Paul S.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

UTM 32: 6687206 / 302345... tror jeg. Litt vanskelig å kjenne igjen.
Lurer på om det er noe annet i nærheten, eller om hovedveien sørover gikk forbi her i 40 - 45 også. I såfall burde det vel ligge noen stillinger oppe i fjellsiden mot øst der også.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Bunkerne er vel ikke akkurat store.
Ifølge etteretningsrapportene har det lagt to kanonstillinger her, men jeg kan ikke helt se for meg hvilke kanoner dette skulle vært.
Vedlagt to flyfoto fra 1951 og 2005 av samme område.
Attachments
Kalandseid_2005.jpg
Kalandseid_2005.jpg (152.67 KiB) Viewed 906 times
Kalandseid_1951.jpg
Kalandseid_1951.jpg (140.57 KiB) Viewed 906 times
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Nei, de er kanskje ikke så store, var nok mest perspektivet når du kjører litt for fort forbi dem.

Ser ut som om den til venstre har vært overdekt under og rett etter krigen for så ha blitt gravd ut.

Når det gjelder kanoner så er det vel ikke noe annet en flak som kan ha ligget nede i bunnen av gryta der? Og da med en begrenset skuddsektor syd syd-vest. Hvis ikke det var småkalibrede saker for å beskytte veien. Men i såfall ville det vel være mye bedre å legge skytset oppe mot skaret over Birkeland. Et par store steiner og en MG så hadde det vært potte tett den veien.

Var vel plasseringen som gjorde at jeg bet meg merke i disse bunkerene ;-) Men de hadde vel en god grunn.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Hele dette området har vært et støttepunkt på lik linje med det på Haukås nord for Bergen. Tror ikke det vil ha mye for seg å plassere flak på dette stedet. Tipper heller feltartilleri for indirekte skyting.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Her er et bilde av den ene bunkeren:
Husker jeg rett så er det en mannskapsbunker og en PAK garasje der?
Attachments
Kaland.jpg
Kaland.jpg (56.32 KiB) Viewed 886 times
Feltpave
Posts: 13
Joined: 20 Oct 2008 11:56
Location: bergen.

Disse bunkersene har kanskje noe å gjøre med luftskytstillingene(ihvertfall dette jeg har hørt) som ligger i åpningen av hauglandsdalen, kanskje ytre perimeter sikring evt. garasjer. Det har og vært en fangeleir ved Kalandsvannet under krigen, men denne tror jeg lå nærmere Nesstun.

Viss du er interresert disse andre stillingene.
Om du svinger av hovedveien inn mot Hauglandsdalen, etter ca.200-300m kommer du til en sving, Med et gammelt grønt murhus på høyre side.
Dette huset har 2(eller tre) store "garasje porter" type gammel. Hele dette huset må ha vært enten ko eller brakke eller kommandantbolig.
Ved veien går det en liten trapp ned til et tilfluktsrom, rommet er ca 2x3m med buet tak forsterket med bølgete metal plater, pent pyntet med gassmasker og tomhylser. Sist gang jeg var der ringte jeg bare på og spurte om jeg kunne få se på tilfluktsrommet og det gikk helt fint. Interresant hus, verdt å ta en titt.

Tvers over veien går det grus sti oppover dal siden, noen fremdeles aktive bunkerser(hv). Gg masse dels overgrodde stillinger.
Det er nærmere 20 stillinger, som er ca 3x3m, og oppbygd i midten til ca midjen når du står på gulvet.
For nesten hver eneste eller hver andre sånn stilling er det en semi nedgravd ammobunkers(tror jeg) to innganger og to rom inni med forsterket tak(lik tilfluktsrommet i huset).

Og sånn fortsetter det oppover et godt stykke, vil si det er mærmere 30-40 stillinger totalt, med kjerrevei oppover.

Neste gang jeg er der skal jeg ta en del bilder slik at folk kan identifisere ting skikkelig.
Kart:
Hele området er overgrodd med barskog, så det er minimalt som sees fra luften, men her er huset som det var snakk om, markert med grønn pil: http://www.gulesider.no/kart/;jsessioni ... %3Daddress

og oppi her er stillingene: http://www.gulesider.no/kart/;jsessioni ... %3Daddress

Håper det var litt interresant ihvertfall.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Feltpave wrote: Håper det var litt interresant ihvertfall.
Hei og velkommen til forumet! Selvsagt er det interesant! Vi på forumet lever av at det kommer flere med biter til vårt store puslespill. Nå skal det sies at det kanskje ødelegges flere biter enn vi finner og da er det fint at noen har bilder eller annen dokumenter som viser aktiviteten på området.

Det er bare å ta bilder :D

Erik H
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det er nærmere 20 stillinger, som er ca 3x3m, og oppbygd i midten til ca midjen når du står på gulvet.
Vedlagt noen bilder fra området. Det er sikkert de mg stillinger deroppe du tenker på.Er noen av de der oppe, samt diverse personellbunkere, stillinger for bombekastere, "leitstand", bunker for vannforsyning, etc.etc
Kalandseidet/Haugsdalen er ett artig område for en søndagstur.
Paul S.
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Denne området skal jeg undersøke selv også, har sett bunkeren ved veien hver dahg i 1-1/2 år da jeg passerte med buss!!

det som slo meg nå er at de bevoktet veien fra bergen evt fra os der også??

så på den andre siden av kalandsvannet gikk jo toget før den ble lagt ned i 35-36, er det da noe stillinger der på motsatt side av området vi prater om her??
Hilsen Bård.
zwentzen
Posts: 49
Joined: 19 Nov 2008 10:40
Location: Bergen
Contact:

Området er relativt svært, med mange stillinger og ammunisjonsbunkere, og inneholder en del overraskelser. Blant annet skal det, i følge et par kilder, blitt planlagt småflyplass på toppen! Dette ser dere "outlinen" av hvis dere studerer flyfotos, og sjekker hvor veiene på toppen går ...
Ellers var der både fangeleir - og nok å gjøre: Skaret bak den lille transformatorboksen hadde et pater noster-bånd som gikk opp til toppen, fra to digre sementblandere. Arbeidet skal ha vært hardt, og med flere selvmord.
Mye av infrastrukturen ligger "intakt", blant annet samband og muligens strømkabler. Boksene inni bunkerene var påkobling for samband. Det er mulig området har vært et mindre norsk anlegg før krigen, og deretter bygget ut under krigen. Innover mot Kismul, og i retning Os (rett før telefonhuset på høyre hånd), var der to store minefelt. Kart over disse finner dere på digitalarkivet.no :)
Jeg har ikke klart å identifisere hvilke våpen selve stillingene skulle betjene, de samsvarer ikke med noe regelbau jeg har sett. Kan både være AA og MG. Hver stilling har 1-2 ammunisjons/mannskapsbunkere.
Rundt kalandseidet er der enda flere smårester av stillinger, noen gravd over, noen bare spor. Sjekk området bak butikken! Ned her skal fangeleir og minefelt "Bismarck" (hvis jeg husker riktig) ha vært. Huset i første krappe svingen inn Hauglandsdalen har en bunker i kjelleren, og var også garasje. Bunkeren var sambandsbunkeren - og sentralen er i eie der ennå! Vis-a-vis har HV fremdeles kommandobunkeren i drift. Var inne der på 80-tallet, og den er romslig ...
Ellers kan det nevnes at vi (bl.a.) har en liten hytte i nærheten, og denne har skuddhull i vindfanget - i direkte vinkel fra en sært plassert stilling langs Oselven ... elven skal forresten ha etpar dumpesteder for utstyr ... dykkerlapen, anyone?
Hvis man støvsuger området med metallsøker, vil man finne patroner fra både før og etter krigen - men veldig lite fra under krigen. Har vel kun funnet litt pistolammo fra 44. Men med såpass mye aktivitet, bør der være sjanser for å gjøre funn.

Noen flere her med metallsøker? Jeg er gjerne med til våren, både for søk og omvisning!

z
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

her har vi metalldetektor vettu :) kan godt bli med på en ekspedisjon jeg
mvh Atle M
Tom E
Posts: 28
Joined: 25 Feb 2008 23:23
Location: Bergen

Jeg er også med!!!
jeg har ikke metall detektor, men et falkeblikk uten sidestykke.
TEE

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”