Regelbau M197 - Leitstand

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

MKB 1/517 med 4 stk 15 cm SKC/28 i Kst.MPLC/36 lå på Kap Romanow på østsiden av Pechengafjorden (Petsamofjorden). Det samvirket med MKB 2/517 som hadde 4 gamle 15 cm SKL/40 i MPLC/97 på Njemskiy (Nurmensaari - kalt Nurmensätti på tyske kart).
Dette siste batteriet var under omvepning til 15 cm tvillingtårn fra Gneisenau i 1944.
MKB 2/517 hadde kommandoplass regelbau M120, mens MKB 1/517 på Kap Romanov hadde M197.

Er det noen av dere bunkerjegere som kan fortelle meg hvordan en M197 så ut?
JEF
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Dette var interessant å høre.... Her er det tydeligvis nok en "ukjent" Marinebunker på gang. Har hørt rundt med mine kjenninger i det store utland, men alle trekker på skuldrene her.

Av det jeg har sett av byggelister fra området så er nesten alt basert på kombinasjon av fjell og betong - Svært lite er oppført kun i betong, så jeg tror nok at denne ligger i samme leia?
jeg har sett litt byggelister fra Petsamofjorden, men ingen av dem inneholder noen form for type nummerering, så hvis mulig er je gveldig interessert i hvor du har funnet disse betegnelsene :-)

Mvh
Erik E
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Har sendt deg et bilde av mappen.
Mistenker at det kan ha vært planlagt en lignende på Spåkenes. Øvrige batterier i denne materielltildelingen fikk M120.
JEF
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”