bunkers i sognefjorden

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

fant i sommer noen bunkers helt ytterst i sognefjorden kun tilgjengelig med båt og ikke lett og oppdage :) pga dårlig tid ble det ikke til at vi utforsket stedet men planlegger en ekspedisjon med kamera og metalldetektor nå i påska.Dreiv på mye med metalldetektor i og rundt trondheim før jeg flytta til vestlandet og fant mye spennende i trolla og ved en kombinert flak og peilestasjon i nord trøndelag.Men tilbake til sognefjorden.Samboeren min har en oldemor som fremdeles husker krigen meget godt og hun er vel hovedpoenget til at en metalldetektor er med opp til sogn.under krigen hadde de blitt jaget ut på en leteaksjon rundt huset der de bodde etter at en høyt dekorert veteran hadde mistet en tapperhetsmedalje(vet ikke hvilken) under en aksjon de hadde der oppe.de satte igang en større leteaksjon men uten resultat.Bunkersen som vi skal oppsøke har etter sigende muligheter for at vi skal finne noe utstyr men det tar vi med en klype salt da bomturer hender :) På samme tur skal vi også opp i fjellet der ett fly styrtet under ett angrep på en båt som hadde gått på grunn.Jeg har alltid hatt en glødende interesse av krigen men er ingen samler selv så alt vi finner av eventuellt krigsmateriell går til seriøse samlere eller staten.Jeg foretrekker å samle historie og dokumentere funnene vi har til nå og eventuelt finne historien bak.Bilder kommer fra vår påsketur til sogn såfremt været er bra ;)
mvh Atle M
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet. Håper du finner noen bunkere som kunne verd å dokumentere. Husk å ta skikkelige mål hvis du detter over en Regelbau. PDT_Armataz_01_14
Har akkurat samme følelser for ting og tang. jeg samler ikke selv, men vil heller at andre har nytte av den. Skulle finne noe nazi-gull ville jeg selvsagt vurdere det andeledes :D
Håpe du har hell med ditt søk og husk å ta mange bilder

Erik H
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”