Er dette en Regelbau bunker?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Hei, lurte på om dette er en Regelbau bunker. Er ikke noen ekspert på emnet, men håper på et eventuelt svar, og eventuelt om noen har sett en slik bunker ved et annet kystfort etc.

Denne bunkeren ligger på MKB 2/505 Tueneset, i Ålesund. Desverre er den gjenmurt, men den er en av de største bunkerne ved batteriet. På taket er det en nødutgang tror jeg. Denne er gjenfylt med stein og gjengrodd desverre. Hva bunkeren var i bruk til er et mysterium igrunn, men har hørt at noen sa den var en boligbunker av ett eller annet slag. Eneste jeg vet er at 2 av feltkanonene ved batteriet i en lengre periode var plassert i terrenget like ved, i feltmessige stillinger av jord/stein, så kan det være en ammunisjonsbunker?

Legger ved noen bilder, og håper noen har svar.

På forhånd, takk! :)


På bilde #2, så kan vi skimte store steiner som er støpt inn i betongen på taket. Ser ut til at de er innstøpt over inngangspartiet.
Attachments
storbunker.jpg
storbunker.jpg (95.47 KiB) Viewed 228 times
bunker2 copy.jpg
bunker2 copy.jpg (434.33 KiB) Viewed 225 times
Nok en ventil?
Nok en ventil?
bunker7 copy.jpg (453.77 KiB) Viewed 221 times
Inne i inngangspartiet til bunkeren. Gjenstøpt, og bakkenivå er ganske høyt i forhold til døren, pga. inngangspartiet ble delvis overfylt med jord etter krigen.
Inne i inngangspartiet til bunkeren. Gjenstøpt, og bakkenivå er ganske høyt i forhold til døren, pga. inngangspartiet ble delvis overfylt med jord etter krigen.
bunker5 copy.jpg (333.02 KiB) Viewed 221 times
Oppe på taket av bunkeren. Vi kan se store steinblokker innstøpt i betongen. Kamuflasje?  Liten ventil helt til venstre?
Oppe på taket av bunkeren. Vi kan se store steinblokker innstøpt i betongen. Kamuflasje? Liten ventil helt til venstre?
bunker4 copy.jpg (416.32 KiB) Viewed 221 times
Her er en tegning jeg laget, for lettere oversikt over hvordan bunkeren ser ut.
Her er en tegning jeg laget, for lettere oversikt over hvordan bunkeren ser ut.
bunker3 copy.jpg (69.88 KiB) Viewed 221 times
Nødutgangen på taket. Metallstige førte inn/ut. Gjenfylt med stein og overgrodd pr. i dag.
Nødutgangen på taket. Metallstige førte inn/ut. Gjenfylt med stein og overgrodd pr. i dag.
bunker8 copy.jpg (436.83 KiB) Viewed 220 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Trur ikke dette er en regelbau, men det er sikkert blitt bygd etter en eller annen standard. Den har jo en nødutgang så det er sikkert blitt brukt til kanonmannskapet, men ikke amo. (dårlig kombinasjon).

Erik H
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”