Enkeltmannshull?

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Har lagt merke til disse trange, men ganske dype hullene. På Folehavna var det svært mange av disse. På Torgauten så var det også massevis av hva jeg antar en gang var slike hull, før de ble fylt opp og støpt igjen. Så vel også lignende hull på Bolærne.
Noen som vet hva slags funksjon disse hadde? Var det hull som en enkeltperson kunne søke dekning i, eller hva ble disse brukt til?
Attachments
Hull på Folehavna
Hull på Folehavna
hull_folehavna.jpeg (212.04 KiB) Viewed 454 times
Igjenfylt hull på Torgauten
Igjenfylt hull på Torgauten
hull_torgauten.jpeg (203.85 KiB) Viewed 454 times
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Etter det jeg forstår fra Folehavna så var disse hovedsakelig for bestyttelse av soldater under, blant annet luftangrep. Hullene dekker en oppreist mann, og det er to "rom" der en soldat kan gå to trinn opp og skyte med geværet. Disse hullene ble sprengt ut i flattt fjell med en "bikubeladning" som sprengte et hull rett ned, deretter ble det støpt trinn.
jeg fant også denne type hull på fortene utenfor Marseille, men disse var firkantede. På Folehavna skal det var 97 stykker, og da monner det jo litt, når det var knappe 200 mann der.
Attachments
Enmannshull på Folehavna
Enmannshull på Folehavna
DSC_0117.JPG (429.79 KiB) Viewed 425 times
Enmannshull i Marseille
Enmannshull i Marseille
DSC00059.JPG (458.12 KiB) Viewed 425 times
Mvh
Yngvar
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Er noen slike på Kjøkøy også.

Bilde der man kan skimte trinn. (Tatt gjennom rist.)
Attachments
Enkeltmannshull.jpg
Enkeltmannshull.jpg (35.11 KiB) Viewed 369 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Vi har hatt en liten runde på dette en gang tidligere:
http://www.kystfort.com/forum/topic974.html
Ganske enkelt skytestillinger for 1 mann, ja.
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg blir ikke helt enig meg meg selv om disse var tiltenkt en skytestilling eller om de er laget for vakt/lyttepost der det ikke var andre bunkere eller stillinger. Med tanke på hvor nøye tyskerne var med å lage bunkere, løpegraver og nærforsvarstillinger så skjønner jeg ikke at de ville lage et lite hull uten noe skikkelig dekkning eller muligheter for tilbaketrekkning. Jeg ville tippe enkel lyttepost hvis været var dårlig (under normale forhold kunne man rusle rundt på stedet, men ved styggvær var det sikkert greit med et hull i bakken).

Erik H
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På Folehavna fort er det slik hull rett i nærheten av mange skytestillinger med løpegraver. Det ser ut som om de er spred rundt på fortsområdet helt vilkårlig.
Jeg har fått opplyst at disse ble brukt som dekning, ved luftangrep etc.
Mvh
Yngvar
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har sett noen av disse hullene i trøndelag også, men tydligvis er det flere av disse sørover. skal iallefall studere disse mer nøye framover for å se hvilken forsvarsmessig betydning de hadde på de enkelte steder.

Erik H
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”