Avstandsmåler eller FLAK (HKB 48/973 Kabelvaag (968))

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Trenger litt innspill på hva som kan ha stått her opprinnelig. Min tvil ble sparket i gang etter innlegget til Vevang vedrørende HKB 15/983 Aspenes under Troms. KO Bunkerene på disse stedene har identisk, eller tilnærmet identisk front etter min mening, samt liknende trekk i utformingen.

Jeg har lastet opp tre bilder her - det første bildet viser søylen som står inne i KO bunkeren med jerntapp på toppen - naturlig plassering for en avstandsmåler etter min mening, men kan det ha vært annen optikk her?

Det andre bildet viser KO bunkeren bakfra med en forsenkning midt på bildet og det siste bildet viser da samme forsenkning med fem festepunkter. Nå er bildekvaliteten noe redusert men det midterste bildet vises to rør som kommer ut i øverste venstre hjørne av forsenkningen, ca en tomme i diameter. Hva kan bruksområdet for disse være?

Viser bilde to og tre en flak stilling, eller har avstandsmåleren stått på toppen av denne KO bunkeren?

Jeg finner forsvinnende lite informasjon om dette fortet, så alle teorier og synspunkter bidrar utrolig mye i mitt videre arbeid.
Attachments
FLAK eller avstandsmåler?
FLAK eller avstandsmåler?
thumb3.jpg (79.34 KiB) Viewed 240 times
KO bunker - bakfra.
KO bunker - bakfra.
thumb2.jpg (50.66 KiB) Viewed 240 times
Bilde inn i KO bunker - er søylen stor nok til å romme en avstandsmåler - eller annen optikk?
Bilde inn i KO bunker - er søylen stor nok til å romme en avstandsmåler - eller annen optikk?
thumb.jpg (35.72 KiB) Viewed 240 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Egentlig svært sjelden at avstandsmålere sto inni bunkere.... Her var det stort sett peileutsyr/saksekikkerter og kommunikasjon. 99% sikker på at avstandsmåler i dette tilfellet sto oppi brønnen på toppen, husk at dette gjerne var 4 meter lange stereoskopiske avstandsmålere som skulle dekke store deler av horisonten.... Hadde ikke hatt synsvidde inni de bunkerne og sist men ikke minst er dette rommet ca 220 cm bredt.....

Bruksområde for rør... Kanskje "talerør" lik dem man finner i flere Regelbau typer?

Erik
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Tusen takk for informativt og lærerikt svar. Var fast i min beslutning om FLAK men så begynte detaljene å tikke inn, og nye spørsmål dukket opp gjennom forumet, så måtte bare spørre for å få synspunkter.

Har kommet ett lite stykke på vei nå, så da får jeg følge kompassnåla videre. PDT_Armataz_01_18
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kommandobunker på Bjarkøy minner litt om både Kabelvåg og Aspenes, med tilsv. åpning for avstandsmåler bak observasjonsrommet (bunkeren forøvrig er nok ikke sammenlignbar...). Imidlertid er det ingen spor etter pidestall - hverken i observasjonsrom (brakett for kikkert el. er stadig montert på vegg under luke) eller i posisjon for avstandsmåler. Formodentlig er det snakk om forskjellige typer av instrumenter?
Attachments
IMG_0332.jpg
IMG_0332.jpg (129.22 KiB) Viewed 205 times
IMG_0317.jpg
IMG_0317.jpg (169.94 KiB) Viewed 205 times
IMG_0292.jpg
IMG_0292.jpg (77.91 KiB) Viewed 205 times
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”