Kommandobunker Torås MKB 4/501

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Leitstand MKB 4/501 Toraas. Etter utmerkede tegninger på Torås fra Jon-Vegar har jeg satt i gang med arbeid med denne. Den skal være basert på Vf108 samme som Løkhaug som jeg er i arbeid med J E F. Jeg har vært inne i bunkeren en gang for 15-20 år siden så hukommelsen er litt mangelfull. De tingene jeg står litt fast på er:

Vegg mellom telefon rom og radio rom i 1 etg (tredør) er denne av tre, mur eller betong ?

Var det vegg med dør fra trappegang inn til telefonrom ?

Plattform øverst var holdt opp av stål H bjelker, men er dekke tre eller betong?

Andre detaljer som rekkverk er også litt usikkert. Innspill og eller innvendige bilder fra denne eller tilsvarende vf108 mottas med takk.

(Eksport av bilder nå i 800pixel bredde de blir da litt klarere)

Anders

Link til publiserte modeller
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... &scoring=m
Attachments
Vf108 Toraas 04.jpg
Vf108 Toraas 04.jpg (90.32 KiB) Viewed 462 times
Vf108 Toraas 03.jpg
Vf108 Toraas 03.jpg (157.29 KiB) Viewed 462 times
Vf108 Toraas 02.jpg
Vf108 Toraas 02.jpg (195.53 KiB) Viewed 462 times
Vf108 Toraas 01.jpg
Vf108 Toraas 01.jpg (157.29 KiB) Viewed 462 times
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Hei
Er det noen som vet om hele bunkeren er fyllt med betong?

Flott tegning :D
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hva mener du med " fylt med betong". Det er bare inngangene som er stengt
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

her er noen bilder av bunkeren
Attachments
DSC01550.JPG
DSC01550.JPG (98.14 KiB) Viewed 443 times
DSC01547.JPG
DSC01547.JPG (53.11 KiB) Viewed 443 times
DSC01546.JPG
DSC01546.JPG (95.58 KiB) Viewed 443 times
DSC01545.JPG
DSC01545.JPG (87.53 KiB) Viewed 443 times
Mvh
Yngvar
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Flotte bilder, skal lage toppen litt brattere i bakkant og strekke seg lengre ned. Ingen som husker noe av innsiden ?

Anders
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Hei
Vist du åpner utkikk lukene på bunkern er det kun betong å se.PDT_Armataz_01_18
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Kommandobunker på Toraas anses nå ferdig og er publisert på Google. Bunkeren er basert på tegninger fra Jon-Vegar og bilder fra Yngvar.

Er det noen som ikke selv lager bilder fra Sketchup kan jeg lage flere/større/andre utsnitt og legge de ved tråden som en zip. Skriv ett svar eller pm. Modellen finner du i link under min signatur.

Videre planer er: fortsatt arbeid med S169 Kristiansand. Ferdigstille Vf108 Løkhaug (J E F). Har også tenkt å lage S100? Trondenes etter tegninger fra Werner W. Har også planer om å lage en av kanonstillingene på Toraas men det for vente til jeg har vært på Oscarsborg å målt opp kanonen. Har også planer om å ferdig litt mer bunkerutstyr og ildlednings utstyr. Det er litt mer morro hvis bunkerene inneholder tidsriktig utstyr. Har såvidt begynt på ett C/39 regnebord (lager egen tråd). Toraas bunkeren inneholder nå en standard eseløre i nedre posisjon og en PeilApparat Mit Zahlwerk & S.F.14Z (laget etter beste evne basert på bilder fra forumet)
Attachments
Bilde fra sydvest som viser den lange trappen og det kunstige fjellet.
Bilde fra sydvest som viser den lange trappen og det kunstige fjellet.
Vf108 Toraas 05.jpg (302.39 KiB) Viewed 326 times
Bunker sett fra syd med det kunstige fjellet. Overbyggd plass for stereoavstandsmåler (3 meters ?)
Bunker sett fra syd med det kunstige fjellet. Overbyggd plass for stereoavstandsmåler (3 meters ?)
Vf108 Toraas 04.jpg (210.32 KiB) Viewed 326 times
Snitt fra venstre side. Viser rom på motsatt side med kott under trapp. Dette rommet er merket radiorom og jeg antar at senderutstyr var plassert i dette rommet. Rom over trapp var også merket radiorom så betjenings panel for radioer var sikkert plassert
Snitt fra venstre side. Viser rom på motsatt side med kott under trapp. Dette rommet er merket radiorom og jeg antar at senderutstyr var plassert i dette rommet. Rom over trapp var også merket radiorom så betjenings panel for radioer var sikkert plassert
Vf108 Toraas 03.jpg (224.36 KiB) Viewed 326 times
Rom i etg over er ildledningsrom der beregninger ble foretatt. Tidstypisk bord og krakker (etter orginale tegninger)
Rom i etg over er ildledningsrom der beregninger ble foretatt. Tidstypisk bord og krakker (etter orginale tegninger)
Vf108 Toraas 02.jpg (232.54 KiB) Viewed 326 times
Snitt fra høyre. Rom i nederste etg var telefonrom. (ingen telefoner i modellen). Også med tidstypisk bord, krakker, våpenstativ, skap og tredør fra bunkere.
Snitt fra høyre. Rom i nederste etg var telefonrom. (ingen telefoner i modellen). Også med tidstypisk bord, krakker, våpenstativ, skap og tredør fra bunkere.
Vf108 Toraas 01.jpg (226.18 KiB) Viewed 326 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Meget bra, men skjønner forsatt ikke hvordan du får tid til dette.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kun ett ord: IMPONERENDE!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Heftige greier. Vært mye fritid i romjulen? :D
--
Tommy
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Dette er jo bare sykt bra, AndersHJ. :)
Kai
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk for alle flotte tilbakemeldinger, inspirerer til videre arbeid. Er det skikkelige tegninger understøttet av noe bilder sveiver man fort sammen en bunker på en ettermiddag. Har ikke brukt Sketchup mer enn ett par måneder men har "litt" erfaring fra før med CAD. Det hadde ikke gått hvis ikke bunker miljøet på Sketchup deler ut alle bunkerdeler gratis. Har vært i kontakt med Scolty fra nederland som har vært til stor hjelp.

Det tar selvfølgelig litt tid men er ikke spesielt interresert i X-Factor og tilsvarende så det hjelper. Samt andre hobbier som skala modellfly har fått fred den siste tiden. Det er uansett for kaldt til å fly

Godt nytt år.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Litt off topic, men jeg har kikket gjennom de andre modellene du har laget, og det ser veldig veldig bra ut.
Kai
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg holder på å mase litt på Tjøme kommune ang. Torås fort, så spørsmålet mitt Anders, kan jeg presentere dine tegninger av kommandobunkeren for de?
Mvh
Yngvar
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Jada bare bruk det du vil, jeg kan sende deg noen større hvis du gir epost adressen som pm. Ellers har jeg kontakter på Tjøme i og med lange familietradisjoner der. Min onkel Bjørn var lenge formann i historelaget, nå æresmedlem. Det er videre en venneforening / interesseforening for Torås Fort. Primus motor er en Rune Sørlie samt tidligere ordfører Roar Tandberg. har ikke noe kontakt informasjon her nå, men det kan skaffes.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”