Modell ønsker Sketchup

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Husker min første tur til Tarva i 1998. Jeg trudde også det var mulig å gå over til Hegerstein da jeg sto på toppen av Mammuthen med kikkert. Jeg gikk de 1600 meterene over meget ulendt terreng bare for å finne ut at det var umulig å komme seg over. Selv med max fjære trur jeg det ikke lar seg gjøre å vade over... jeg var veldig nærme på å svømme over, men hadde allerede vært lenge borte fra mitt følge.
Takk. Kjekt at noen gjør seg slike erfaringer, så andre kan slippe... :D

Blir vel bare med drømmen om Hegersteinen da, men Husøy har nok å by på ellers for et besøk regner jeg med.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Fortsatt noen små feilposisjoneringer av elementer i gangen på mannskapsbunker.
Attachments
v174_r621_07_212 A.jpg
v174_r621_07_212 A.jpg (136.07 KiB) Viewed 229 times
JornN
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Skal justere litt til. Rettet gang lengde til 4m som Erik målte opp. Flyttet døråpning mot høyre i forhold til tidligere utgave. Standard nisje dybde er 50cm men det vanskelig å se dybden på bilde img_5381_nedgang_til_mannskapsbunker_274.
Har du noen ide om hvor dyp nisjen skal være, JørnN. (Umulig å bedømme fra innvendig skyte skår, men det er normalt midt i døråningen)

Har også flyttet de to ovnsrørene mer over til høyre.

Sjekket bilde fra Natter på Dansk bunker. Bilde img_9545_157 viser generator rom mot døråpning og tydelige spor av HES anlegg. Samt de traktformede innsugsventilene. Har imidlertid ikke funnet noe bilde mot samme vegg på den Norske som kan si noe om HES eller ventiler.

Mht bredden på korridorer utenfor forlegningsrom er fortsatt litt uklart for meg. Første rom etter trapp er nå 110cm dette gir 1m vegg med skyteskår som er standard regelbau. Neste korridor er 130cm som gir vegg på 80cm også standard for innvendig vegg med pansret dør. Hvis de er like, ville jeg gått for begge på 110cm med det stemmer ikke med målene til Erik. Imidlertid avviker både V174 og ekstra delen mye fra standard regelbau så nesten alt må måles opp for å være sikre.

Så hva med høyde på innvendige rom. Jeg har forholdt meg til standard. Dvs 230cm på rom. 210cm på ganger / rom før gassdør. (250cm i større 2 etg bunkere).
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Nisjen til høyre når man kommer ned trappen kan ikke være særlig dyp, mulig det kan stemme med 50cm?
Skyteskåret er midt i mot når man kommer ned trappa og siden det ligger svært nær sideveggen med nødutgangen, så må det hele trekkes noe over til høyre for at det skal stemme. Det ser man også på lengden på veggen fra hjørnet til den første oppslåtte døra.
Korridoren er like bred hele veien, ca 110cm, også i andre del foran inngangsdøra til rommene.
Høyde i rommene har jeg ikke målt, men de virket "normale".
JornN
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Jeg er enig med deg. Standard lysåpning på alle dører i regelbau bunkere er 80cm i bredden så det kan ikke være mer enn 10-15cm på begge siden av døråpningen. Lager 110cm bredde på alt uansett hva Erik har målt.

Usikker på hva som er maks åpning i nisjen med skyteskår i forlegningsrom. Har ikke vært borti noen bunker med 58P8 før. Kan sikkert utvide denne åpningen litt til slik at den virker nærmere vegg med nødutgang. Den er jo lettere, tynnere enn en standard 48P8 og brukes derfor normalt ikke til inngangsbeskyttelse i St. regelbau bunkere.
(Som du skjønner blir jeg usikker når standard regelbau løsninger fravikes)

Mvh
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Tenkte jeg bare skulle slenge inn noen bilder fra terrenget rundt bunkeren hvis det også skal modelleres.

Ved nærmere ettersyn ser man også forskjellig utstyr som er kastet ned.

Erik H
Attachments
v174_24.jpg
v174_24.jpg (112.28 KiB) Viewed 189 times
v174_23.jpg
v174_23.jpg (143.21 KiB) Viewed 189 times
v174_22c.jpg
v174_22c.jpg (131.37 KiB) Viewed 189 times
v174_22b.jpg
v174_22b.jpg (108.35 KiB) Viewed 189 times
v174_22a.jpg
v174_22a.jpg (95.74 KiB) Viewed 189 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Fine bilder. Har ikke de største ambisjoner på terreng rundt. (Gjorde det kun på Skrolsvik, spesielt med sjø på tre kanter)
Ser i hvertfall ut som de fikk litt sprengstein til overs.

Mvh
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Da er modellene ferdig fra min side. Hvis det skulle dukke opp flere kilder med flere detaljer og eventuelt nye ekspedisjoner, kan jeg samles opp disse å gi ut en revidert utgave på ett senere tidspunkt. Prosjekt har vært morsomt i og med at det meste av diskusjonen har foregått her på forumet. Det illustrerer også den mengde detaljer som må være på plass for med rimelig sikkerhet å kunne gjenskape en bunker som det foreligger lite detaljerte tegninger på. Jeg blir derfor ikke forundret om nye målinger og bilder gir resultater som medfører endringer. Modellen er allikevel gjenskapt ”as god as it gets” med de kilder og regelbau kunnskaper som var tilgjengelig. Mulig at dette også viser hva som kreves av bilder og dimensjoner for å dokumentere en bunker. Selv ett bilde av en vegg uten detaljer kan gi verdifull informasjon, da det viser hva som ikke er på veggen av rør og rester av utstyr. Det hjelper imidlertid lite med 200 bilder hvis man ikke vet hva man har tatt bilde av. Forskjellige illustrasjoner i denne tråden på hvor og hva som er tatt bilde av er ett godt eksempel på hvordan det kan gjøres.

Som en ekstra bonus har dette også gitt en ”standard” V174 eller nærmere bestemt V174 Fredrikshavn som en bonus til SES og takket være bildene til Natter. Har fått noen flere bilder og illustrasjoner av betjenings paneler for radarene. Jeg synes imidlertid grunnlaget er for dårlig til å gi noe annet resultat en tidkrevende diktning. Bedre å lage en ny bunker enn å bruke tilsvarende tid som prosjektet har tatt på noe som kan ligne operatørpaneler. Dette tatt i betraktning med hvor lang tid det tok å lage ildledningsutstyr.

Tegneflaten er igjen tom og jeg er åpen for nye forslag til bunkere. Kan derimot ikke love like rask fremdrift som på denne bunkeren.

Begge bunkerene kan lastes ned fra linken i signatur feltet.
Attachments
v174S-3.jpg
v174S-3.jpg (130.66 KiB) Viewed 145 times
Planløsning det endte med for nå
Planløsning det endte med for nå
v174S-2.jpg (94.06 KiB) Viewed 145 times
Planløsning. Varier fra "vår" V174 med panser deler, kabelgate og ventiler
Planløsning. Varier fra "vår" V174 med panser deler, kabelgate og ventiler
v174-2.jpg (128.39 KiB) Viewed 145 times
Fredrikshavn med W-R fra Scolty
Fredrikshavn med W-R fra Scolty
v174-1.jpg (119.27 KiB) Viewed 145 times
Med FuMO 4 og kamuflasje nisjer i toppen.
Med FuMO 4 og kamuflasje nisjer i toppen.
v174S-1.jpg (136.65 KiB) Viewed 144 times
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Anders,
Det er bare utroligt flot.
Jeg kan godt følge din betænkelighed ved at forsøge på at modellere radar paneler, men jeg vll være glad når vi når så langt.
Må jeg bruge V 174 standard på GYGES?
mvh
SES
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

En liten merknad til Fredrikshavn-modellen: Panserdøren til venstre når du kommer inn, er henglset på feil side (begge dørene i denne gangen er motsatt ift. den norske utgaven - ref. mitt bilde IMG_9558.JPG i VF174-tråden). Kabelgaten i maskinrommet er heller ikke helt korrekt, og aggregatfundamentet står ikke mitt i rommet (ref. bilde IMG_9545.JPG).

Ellers lurer jeg på om det er noen måte å enkelt kunne se "inn" i SketchUp-modellene uten å slette vegger/tak ol.?
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Hej Anders,
Det er bare utroligt flot.
Jeg kan godt følge din betænkelighed ved at forsøge på at modellere radar paneler, men jeg vll være glad når vi når så langt.
Må jeg bruge V 174 standard på GYGES?
mvh
SES
Ja du kan bruke alle mine modeller på Gyges. Som du sikkert har sett har jeg lagt inn link til din side på 3DWarehouse. Kreditt i form av tekst eller logo (kan sende den) er imidlertid en forutsetning :D
Vær oppmerksom på at bilde utrekk fra standard SU kun gir en oppløsning. Hvis disse resizes etterpå blir det stygt. Trikset da er å zoome litt ut slik at senere beskjæring i ett bilde behandlings program gir ønsket resultat. Er det noen spesielle utsnitt du vil ha kan jeg sikkert ordne det. Har mulighet for enkel rendring også som kan gi noen bra effekter. Som vedlagte bilde (laget kjapt så kunne vært bedre)
En liten merknad til Fredrikshavn-modellen: Panserdøren til venstre når du kommer inn, er henglset på feil side (begge dørene i denne gangen er motsatt ift. den norske utgaven - ref. mitt bilde IMG_9558.JPG i VF174-tråden). Kabelgaten i maskinrommet er heller ikke helt korrekt, og aggregatfundamentet står ikke mitt i rommet (ref. bilde IMG_9545.JPG).

Ellers lurer jeg på om det er noen måte å enkelt kunne se "inn" i SketchUp-modellene uten å slette vegger/tak ol.?
Alltid noen detaljer som kunne vært bedre, burde oppdaget døren men min trofasthet til standard regelbau tenking gjorde denne glippen. En av fellene med å modellere spesifikke modeller. Mht agregat kan det være litt vanskelig å angi korrekt plassering. Jeg har brukt "det som kan ligne" på lille aggregat fra Møvik men det ser egentlig for stort ut. Gjør endringene på modellen slik at de blir med i en fremtidig revidert utgave.

Mht SU å se i modellene er det flere alternativer. Først å fremst de som finnes i view menyvalget. Snitt funksjonen er ganske effektiv. Man kan også lage ulike forhånds definerte Scenes som angir ulike kamera utsnitt og glidende overgang mellom disse. Snitt kan også innkluderes i Scenes. Noen tar også dette med i modellen. Jeg bruker imidlertid Layers i mine modeller som lett gjøre det mulig å se ulike deler samt letter under konstruksjon. Layers vindu bør derfor være fremme ved studie av mine modeller. Aktivt layer kan ikke tas vekk så skift da layers først (rund kule til venstre) Se vedlagte bilde.
Attachments
Shot0001.jpg
Shot0001.jpg (170.64 KiB) Viewed 114 times
V174 Fredrikshavn.jpg
V174 Fredrikshavn.jpg (184.38 KiB) Viewed 114 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ja, det vil alltids være noen små ting, men det skal i alle fall ikke overskygge den fantastiske jobben du har gjort med denne bunkeren. Dette har i alle fall gitt meg stor motivasjon til å jobbe med sketchup. Denne kontrolltavlen er kanskje noe jeg absolutt bør ta tak i. Kanskje de gjenstandene som ligger nedenfor berget er fra denne kontrolltavlen?? Jeg fantaserer om å dra dit.. med bærbar + lite agreggat + sovepost :D

Ellers så bruker jeg "Camera/Look around" når jeg skal se rundt i bunkeren. Da kan man snike seg rundt uten å ta av f.esk tak eller vegg.

Erik h
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Anders,
Tak for tilladelsen.

En lille detalje til W-R radar, som vi diskuterede via PM. Der mangler en stige bag på.
mvh
SES
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

SES wrote:Hej Anders,
Tak for tilladelsen.

En lille detalje til W-R radar, som vi diskuterede via PM. Der mangler en stige bag på.
mvh
SES
Ville ikke gjøre endringer på Scolty's modell som ble released men kan sende deg en ny modell med stige og endringer fremkommet her.

Mvh
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej Anders,
Mange tak for det.
mvh
SES
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”