"Vf Oslofjord" bunkere

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Pirk tas i mot med takk, det er det som gir ett bra resultat. Skal fikse på hyllen slik at den matcher bordet over. Har lagt til en list innerst for å feste den til veggen som ikke synes på bildene. Mht til de horisontale dragerne under nederste hylle. Tolket jeg det som en planke på hver side (som på toppen). Ser tydelig 4 spikere på ett bilde. Nisje skjønner jeg ikke helt. Men det er en innfelt list på hver side som binder sammen bordene. Den kan jeg ta med. Har ikke noen lavett til M34 på lager. De hadde sikkert ikke råd til en MG34 i disse posisjonene heller. Har en MG08 med underlavett men filstørrelsen blir fort ett problem så MG34 er kun med på bilde for illustrasjon. I hoved sak skal mer inn må noe ut. MP40'en røyk ut i forbindelse med innvendlig kledning. :shock:
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Veldig bra innsats Anders, jeg er ganske stolt og fornøyd med innsatsen :)

Takk til Tormod med sine pirkete ideer....hehe :)

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Anders;
du har helt rett ang. plankene, tittet litt nøyere på det, og det var to planker på hver side. Disse to tappene på hver side kan ha vært for å feste stativet. Ellers så tror jeg enkelte av disse bunkerne hadde fast monterte MG'er, iallefall slik det kommer frem i enkelte opptegnelser, men jeg har ingen aing om dette også var tilfellet for denne doble MG-bunkeren.
Mvh
Tormod
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Siste endringer. har vinklet inngangen for bedre å matche den konkrete bunker på Langøya. Har testet med en MG08 men understellet til den er så høyt at jeg måtte senke bordet 10cm. Det var vel mer vanlig på metall konsollen jeg hadde bilde av tidligere i tråden. Har også tilpasset hyllen samt fått med den innfelte listen.
Attachments
Oslofjord bunker17a.jpg
Oslofjord bunker17a.jpg (112.19 KiB) Viewed 237 times
Oslofjord bunker17b.jpg
Oslofjord bunker17b.jpg (111.89 KiB) Viewed 237 times
Oslofjord bunker17c.jpg
Oslofjord bunker17c.jpg (106.78 KiB) Viewed 237 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Vakkert Anders :)

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fint, men jeg er litt skeptisk til en MG08 pluss festningslavett på det bordet mht vekten og ikke minst påkjenningen/vibrasjonene under avfyring.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Bør vi kanskje droppe den MG`n da heller?

Morten
MVH Morten C.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Enig mht MG08, ref det jeg skrev i forrige post. Uansett er nå bunkeren lastet opp til Google 3DWarehouse uten MGer så da er det fritt frem å finne ønsket MG (ligger endel der) å sette den inn. Vedlagt er ett 2D bilde med de dimensjonene vi tilslutt kom frem til for utskrift og eventuell sammenligning ute i felten.
Attachments
Oslofjord bunker measurements.jpg
Oslofjord bunker measurements.jpg (79.94 KiB) Viewed 201 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ganske bra sluttprodukt! Jeg må bare påpeke at betegnelsen "Vf Oslofjord" er ett moderne navn lagt til av undertegnede for gjøre klassifiseringsbegrepet litt lettere.
Mvh
Tormod
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Clear as Ink det var derfor jeg satte det i " "
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Veldig fornøyd med sluttresultatet, Anders. Dette har vært et interessant, men ikke minst lærerikt samarbeid :)

Mvh Morten C.
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Vi streifet borti dette tidligere i tråden, derfor skal jeg prøve å komme med en oversikt over hva jeg har reg. så langt, og det er mest sannsynlig enda flere.

Vf MG-bunker.

4 stk. Fredrikstad ( 2 kjøkøy, Torgauten, Langøya)
3 stk. Tønsberg/Nøtterøy ( Jarlsøy, Vrengen , Husøy)
5 stk. Sandefjord (Mokollen, Ranvik, Kolonihagen, Bugård, Vindalsvingen)
5 stk. Larvik (Vittensand, Tvetene, Tinvik, Golfbanen, Skiensvn.)
1 stk. Porsgrunn (Blokkhustangen)

Det er bare å komme med rettelser eller suplerende opplysninger for de som vet mer.

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

molich wrote:Vi streifet borti dette tidligere i tråden, derfor skal jeg prøve å komme med en oversikt over hva jeg har reg. så langt, og det er mest sannsynlig enda flere.

Vf MG-bunker.

4 stk. Fredrikstad ( 2 kjøkøy, Torgauten, Langøya)
3 stk. Tønsberg/Nøtterøy ( Jarlsøy, Vrengen , Husøy)
5 stk. Sandefjord (Mokollen, Ranvik, Kolonihagen, Bugård, Vindalsvingen)
5 stk. Larvik (Vittensand, Tvetene, Tinvik, Golfbanen, Skiensvn.)
1 stk. Porsgrunn (Blokkhustangen)

Det er bare å komme med rettelser eller suplerende opplysninger for de som vet mer.

Morten
+1 på Sky ved Larvik. Inngangen til MG bunkeren der er nok overdekket, men du ser fortsatt bunkeren når du kjører mot Larvik fra Porsgrunn.
Kai
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Av tilsvarende bunkere har man 1 MG-bunker på Riisletta/Norheim ved E-18 i Bamble og 2 MG-bunkere på Sundby utenfor Langesund.

EDIT: og en til i Brevik, utenfor Trosvik.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Er så morro å jobbe med dette når folk engasjerer seg :)

En STOR takk til Kai B. og Tormod Ch. da plusser jeg på 5 stk.

Morten
MVH Morten C.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”