"Vf Oslofjord" bunkere

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Werner.

Vi har noe med bølgeblikks-himler i tak , men har ikke sett mye stokketak på disse kanter av landet (Østfold)

Morten
MVH Morten C.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Ser ut som en godt designet bunker med mange prinsipper fra regelbau serien. Har ikke fått tatt denne typen i nærmere øyesyn så modellen er kun basert på gjetning og de få bildene/tegningene her. Ser ut som inngangpartiet ikke er i hjørne men trukket inn i vinkel på langveggen? mulig jeg tar feil. Hvis noen kunne ta en skikkelig oppmåling og bilder av typen kan jeg lage en modell. Vedlagte utkast er som sagt ren gjetning og sikkert litt bedre utstyrt med panserdetaljer enn originalen. Jeg har imidlertid disse delene ”på lager” så det er raskeste løsning, samme med døren som foreløpig ikke er av kistetypen da denne må måles opp først. Har laget den som VF typen dvs 1 meter tak og vegger samt 40cm såle. Innvendig høyde er 210. Utvendig 7x7m.

Hvis dette blir noe av bør postene muligens flyttes til reglbau seksjonen for ikke å ødelegge denne tråden

/Anders
Attachments
Oslofjord bunker1.jpg
Oslofjord bunker1.jpg (109.07 KiB) Viewed 212 times
Oslofjord bunker2.jpg
Oslofjord bunker2.jpg (117.85 KiB) Viewed 212 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Veldig bra jobba, kunne ikke gjort det bedre, Anders.

Nå har vel jeg kun denne bunkeren på Langøya som mitt eneste referansepunkt, men har sett flere i samme kategori. De er ikke identisk like , men noen er speilvendt i.f.t. inngangparti og litt ulike plassering på skytelukene i bakkant.

Nå har jeg et par videosnutter fra bunkeren på Langøya, kunne godt sende de over hvis du ønsker å jobbe videre med denne. Nå hadde jeg jo ikke det for øyet, at det bille blitt laget en modell av denne bunkeren da jeg filmet :) Ser forøvrig at rømningsveien er feil plassert, ellers er modellen din perfekt utifra hva jeg kan bedømme.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Tror ikke video er så mye hjelp uten oppmåling, ellers takk. Kunne bare bedømme nødutgang utifra bilde her http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 139#p49139 Hvor skal den være i forhold til bilde 2, vegg med melkespann? og i såfall skal det være 1/2 meter bredere?

/Anders
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jeg kan sikkert ta meg en tur ut måle opp, bare jeg vet hva jeg skal måle :)

Fant i all hast bilde av døra, samt plasseringen av nødutgangen. Vet ikke om det er til noe hjelp?
(Sendes via PM)

Morten

P.S. Takk for ditt engasjement :bravo
MVH Morten C.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Skal lage ett nytt utkast å sette på noen dimmensjoner så er det lettere å se hva som bør måles opp.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det er flotters :)
MVH Morten C.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Det krever endel jobb å måle opp en bunker (og like mange mål å tegne den) Så her er ett utvalg. Det kan imidlertid gjøres enklere:

Innvendig mål eksempel 5 x 5 meter
Innvendig takhøyde 2,1 meter
Innvendige vegger 20cm tykke
Innvendige dører 180x80cm
Vegg/taktykkelse 1m lettest å finne i døren
Innvendig og ytre dimmensjon på skyteskår bredde x høyde + høyde over gulv + bilde. Er flere like holder det med en.
Avstand fra døråpning til nærmeste vegg osv.
Samt flest mulig bilder så jeg kan anslå det som mangler :cool:

Hvor mange av denne typen er lokalisert i Oslofjorden?
Torgaunuten, Østfold 2-3?
Jarlsøy,Tønsberg Vestfold 1
Husvik, Nøtterøy, Vestfold ?
Vrengen, Nøtterøy Vestfold ?

/Anders
Attachments
Oslofjord bunker4.jpg
Oslofjord bunker4.jpg (77.44 KiB) Viewed 140 times
Oslofjord bunker9.jpg
Oslofjord bunker9.jpg (139.38 KiB) Viewed 140 times
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei igjen Anders !

Må sannelig si du har stått på, håper du får noe ut av dette for egen interesse også :)

Jeg har allerede laget en skisse, som visste seg å ikke stemme helt. Har også vært ute og tatt noen mål, tror jeg har det meste vi trenger. Første gangen jeg har tatt det skrittet og målt opp en bunker, må si det var en ny men spennende opplevelse. Jobber også med å finne antallet av disse i Oslofjord-distriktet, jeg vet hvertfall om 1 Torgauten, 2 Kjøkøya og så denne på 1 Kråkerøy i Østfold så lang. Vestfold / Telemark holder jeg på med men er ikke helt klar, ikke har jeg vært alle stedene enda heller.

Alle er ikke identisk like , men jeg tror størrelsen er noenlunde den samme. Inngangsparti med dør og skyteluke kan være plassert speilvent i.f.t. hverandre, samt at skytelukene i bakkant kan ha ulik plassering på vegg. (sidevegg eller frontvegg)

Skal ta en oversikt over det jeg har fått med så langt og gi deg tilbakemelding.

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

For Porsgrunn og Bamble har det vel vært en 14-15 stk av både MG-bunkere og mannskapsbunkere med kistelokkdører, hvis man tar med alle som er borte også.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det er bra Tormod :)

Blir vel fokus på MG-bunkere i første rekke, mulig vi tar d.rom og mannskap etterhvert. I Østfold kan jeg bekrefte 4, hvor 3 av disse er gjenmurt. I Vestfold er det hvertfall 7-8 stykk som jeg har funnet, men sikkert enda flere. da er vi oppe i godt over 10 bare i disse 2 fylkene..

Anders:
Har gått over og red. de skissene du la ut, sender de over via PM.

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det er en av denne bunkeren i Bugården i Sandefjord
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for det Yngvar :)

Hvis du mener den som ligger mellom Bugårdsdammen og jernbanelinja (Kolonihagen) er den allerede tatt med i beregningen :)
Er det enda en, må du gi beskjed.

Morten
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Forresten Yngvar.

Jeg har 3 stk. i Sandefjord. I tillegg til denne i kolonihagen, har jeg Ranvik og den som ligger på jordekanten ved Vesterøyvn. Du må gjerne bekrefte eller avkrefte og evnt. komme med bidrag.

Mulig det er flere :)

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Den på Ranvik vet vi vel ikke om har samme inngansparti da den er overfylt. Den ved kolonihagn har vel heller ikke samme innganspart, om det er greia her. Men er det snakk om bunkere med to skyteskår så er det mange av de rundt om kring
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”