"Vf Oslofjord" bunkere

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Morten; Skal bunkerne på denne listen være like i størrelser og innvendig? I så fall er det noen av bunkerne du har listet opp som ikke stemmer. Bl.a. så har den ute på Vittensand kun ett kamprom og er relativt liten. Den ved Mokollen har ett mye dypere inngangsparti.
Mvh.
Jon-Vegard
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jon-Vegard: Nå har jeg jo ikke tatt innvendig mål av alle disse bunkerene, så det er sikkert riktig som du sier. Forøvrig bunkeren på Tvetene har ikke skyteskår i hele tatt med står der i forbindelse med en annen bunker. Driver på litt nå og prøver å finne ut om det er 2 størrelser, de har en mer raktangulær fasong, 1 skyteskår og ca. 4 x 7 meter.

Som bl.a. denne ved Trøsken. Begge typene er uansett vf-standard.



Morten
Attachments
Trøsken ny (56).jpg
Trøsken ny (56).jpg (154.72 KiB) Viewed 216 times
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Ligger også på Revet i Larvik, Ula-krysset, Svartås i Sandefjord og ved, tror det er, Pronova, Framnesveien/Gonvika, bl.a.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det ser ut som om nesten alle er LITT forskjellig. Tok en tur "over veien" og målte opp bunkeren ved Thor Dahls eiendom ved Hystadveien i Sandefjord. Den har som vanlig kisteformet dør innvendig og sikkert også det samme med inngangsdøren men den er helt overfylt. De to skyteskårene er ikke like utvendig, den ene har 170 cm åpning og den andre 100 cm. Tre rom innvendig samt nødutgang. En utfordring å måle opp en bunker innvendig kun via to 20 cm store hull, men en lasermåler klarer det ganske godt.

Noen arbeidsomme mennesker har nesten tømt nødutgangen for stein for å komme inn i bunkeren, hva tror de de finner der inne? Etter krigen sto jo bumnkeren åpen i veldig mange år. Men det er jo mange hyggelige edderkopper der da :)
Attachments
DSC05202.JPG
DSC05202.JPG (225.25 KiB) Viewed 174 times
DSC05187.JPG
DSC05187.JPG (155.64 KiB) Viewed 174 times
DSC05199.JPG
DSC05199.JPG (191.69 KiB) Viewed 174 times
DSC05185.JPG
DSC05185.JPG (236.52 KiB) Viewed 174 times
Bunker 02 001.jpg
Bunker 02 001.jpg (52.35 KiB) Viewed 155 times
Last edited by Yngvar on 08 Oct 2011 15:29, edited 1 time in total.
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Jon-Vegard , det er opplest og notert :)

Yngvar: Tusen takk for at du engasjerer deg og tok deg tid til å måle opp denne. Tror du har et viktig poeng, selv denne bunkeren på Langøya stemmer heller ikke helt med fasiten. Målene er "justert" og avrundet noe for at det skal se mest mulig pent ut på modell og skisse. Regner med at dette er den bunkeren ved Ranvik , der jeg var sammen med Erik. De bunkerene jeg kan huske er skyteluken i kamp-rommene identiske mens adgangsluken er noe mindre. Det kan dog være varisjoner på "trappmønstret" utvendig, spes. utifra skyteretningen.

Jeg jobber litt i kulissene og tror sikkert det kan være 3 ulike størrelser på MG-bunkere av denne type. 1 litt minde med ett kamprom, og en variante noe større enn den 3D-modellen vi har utarbeidet her. Du hadde med deg ekspert også ser jeg :-)

Utrolig hvor mye jobb enkelte gjør for å komme seg inn, logisk sett kan man vel komme seg både inn og ut av en nødutgang. -Og edderkopper finner de nok helt sikkert :)

Mulig Anders HJ har noen tanker eller bidrag å komme med....

Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Obs, jeg la ut feil tegning. Dette er den rette
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

ja, sånt kan skje innimellom, og denne her forstår jeg mye bedre.

Har vært ute og målt opp bunkeren på Greåker, den har også skyteskår med utvendig åpning 170 cm. (1 kamprom) Tror de utvider utvendig åpning utifra hvilken skuddvinkel de ønkser. derimot tror jeg at inv. luke i kamprommet, er samme type uasett bunkertype (hvertfall som jeg har sett). Mens adgangsluken, kan varier noe men er stort sett annen og litt mindre type. Dessuten ser det ut til at utvendig mål noenlunde er identisk med bunkeren på Langøya, hvor hjørnet ved nødutgangen ser ut til å ha strukket litt ut.

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Størrelsen på stålluka målt utvendig ser ut til å være ca 20 cm i de fleste tilfeller, Stålluka var vel standarisert.
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det er sikkert riktig, Yngvar. Har aldri tenkt å måle stållukene og det har vel ikke blitt mye spørsmål om heller vedr. jobben med den modellen. har lagt merke til at at lukkemek. på luke ved adgangsrom er av enklere type. Luke ved kamprommet ser slik ut, med en type låsemekanisme.

Morten
Attachments
Oslofjord%20bunker7.jpg
Oslofjord%20bunker7.jpg (104.84 KiB) Viewed 124 times
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det virker som panserplata 48P8 går igjen i nærforsvarsrommet mens kamprommet hadde doble 483P2 panserplater.
Mvh
Tormod
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Stutzpunkt wrote:Det virker som panserplata 48P8 går igjen i nærforsvarsrommet mens kamprommet hadde doble 483P2 panserplater.
Er enig mht 483P2 (30mm tykk) men ikke med 48P8 (40mm tykk). Sistnevnte skal ha tre bolter øverst og ikke skruer. Denne virker også tynnere. Har sjekket gjennom de tegningene/bildene jeg har samt PanzerAtlas men har ikke funnet en type som stemmer.

Jeg brukte imidlertid en 48P8 i modellen av mangel på noe bedre.
Attachments
Foto Molich
Foto Molich
SAM_2249red.JPG (168.67 KiB) Viewed 95 times
User avatar
TUS
Posts: 14
Joined: 26 Dec 2009 15:03

Hej Tormod og Anders

Det ser ud til at de disse skydeskår er specielt designet. Det kunne se ud som om man har brugt Seeschlitze-delen fra en 422P01-plade som grundlag. Hvor tyk er pladen den sidder på, og hvad er dimensionerne på selve åbningen?
Det er i øvrigt nogle super flotte 3D-tegninger du laver Anders

Hermed min først post på Kystfort :)

Vh Tønnes, Danmark
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

TUS wrote:Hej Tormod og Anders

Det ser ud til at de disse skydeskår er specielt designet. Det kunne se ud som om man har brugt Seeschlitze-delen fra en 422P01-plade som grundlag. Hvor tyk er pladen den sidder på, og hvad er dimensionerne på selve åbningen?
Det er i øvrigt nogle super flotte 3D-tegninger du laver Anders

Hermed min først post på Kystfort :)

Vh Tønnes, Danmark


hei Tønnes

Kan allikevel ønske deg velkommen til forumet, selv uten du nevner mitt navn. jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, siden jeg ikke har målt stålplaten...
Mulig de andre kan hjelpe ?

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Anders, du har rett der, jeg forenklet det litt! Men TUS kom tydeligvis opp med det som kan være svaret (Velkommen til Kystfort forumet TUS! :-) ) Jeg har desverre ingen mål selv på denne platen.

TUS: er dette en pz-teil med opprinnelse fra Westwall?
Mvh
Tormod
User avatar
TUS
Posts: 14
Joined: 26 Dec 2009 15:03

Tak for den varme velkomst. :)
Jeg tror den er unik for Norge og disse små VF bunkere. Kan man finde den i alle de kendte VF bunkere??
Jeg er aldrig stødt på den før nu. Hverken langs resten af AW eller Westwall. På Ostwall har jeg fundet eksemplarer der ligner, men dog aldrig nogle så specielle der er bygget af dele fra andre kendte skydeskår.

Også en stor tak til dig Morten for at starte tråden omkring disse interessante bunkere.

Vh Tønnes