Torpedobatterier!

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
rogmon
Posts: 4
Joined: 25 May 2009 22:37
Location: Oslo

Natter wrote:Batteriet på Korshamn står fremdeles, sammen med kommandoplass. Disse er det gjort en del endringer på i nyere tid (batteriet ble ombygd til beredskaps/kleslager og brannstasjon mm., mens kommandoplass var reservekontrollposisjon for det nye batteriet), men utvendig er det stort sett originalt. Korshamn er forøvrig nå sikret ettertrykkelig - enhver liten åpning i bunkere og fjellanlegg er murt forsvarlig igjen, og alt av armeringsjern ol. er fjernet. Det skal dog sies at jobben er pent og forseggjort utført (det er kun selve åpningen som er lukket, slik at bunkere og bygninger ikke er "endret" utseendemessig + at alle ståldører/luker er beholdt og festet i halvåpen stilling slik at det gir en illusjon av at det er åpent bak).
For øvrig er det vel bare to av bygningene i tillegg til "gamlebatteriet" og "gamle-ko" som er igjen av ekstyskt + muligens ammobunker - den glemte jeg helt å ta bilder av i farten (får skylde på at det var rimelig gjengrodd...).

Hovedmengden av installasjoner er etterkrigs (det nye torpedobatteriet må vel være et av anleggene med kortest "levetid": Ferdig i 1981, nedlagt i 1994-97 - ser bort fra det knapt ferdigstilte IDA-anlegget i Malangen, hvor en bare rakk å testskyte før det ble nedlagt for noen få år siden...).
Jeg tok også bilder av det nye batteriet, og kan legge ut noen av disse i en egen post hvis det er interesse for det.

NB: Posisjoner angitt i billedt.ekst er UTM32 (default referansesystem for Norge I Bilder).


Dette vekker virkelig gamle minner. Fantastiske bilder.
Tjensetgjorde selv ved Korshamn fra april 84 til januar 85 som klargjører av torpedoer. Uten tvil den beste tiden jeg hadde under førstegangstjenesten. Fortsjef var KL Paal Magnus Hansen, NK var Lt Gunnar Lie. Toff var Lt Dal. Han bodde i Kjeldebotn. Regner med han var der under din tid også, bare litt høyer i grad tenker jeg.
Under min tid ble det gamle batteriet brukt som velferdsbygg. Vi hadde musikkrom, bordtennis etc der. Husker veldig godt at vi mekket på den gamle motoren til generatoren. Vi fikk den i gang, og den produserte strøm så det holdt.
Det nye messe / befalsforleggning ble påbegynt mens vi var der, og befalet fikk flytte inn i nye rom. Vi fikk 2 mannsrom i den gamle brakka. rakk desverre ikke å oppleve det nye kjøkkenet og den nye messa. Vi brukte den gamle.
Husker også at vi bygde en mg stilling med løpegrav og en geværestilling mellom kaia og det gamle messebygget. Husker godt at vi sto der med pionermaskinene og boret før vi sprengte ut halve fjellet :)


:D :D :D
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rogmon wrote:Dette vekker virkelig gamle minner. Fantastiske bilder.
Tjensetgjorde selv ved Korshamn fra april 84 til januar 85 som klargjører av torpedoer. Uten tvil den beste tiden jeg hadde under førstegangstjenesten.
Da ny befalsmesse/kjøkken sto ferdig, ble det gamle bygget tatt i bruk som velferdsbygg for soldatene (+ klasserom).
Kjente navn du lister opp ja, men jeg føler ikke for å omtale personer her inne...

Et par ord om. bemanning/ organisasjon i nyere tid (med noen variasjoner var dette likt ved de øvrige batteriene frem til introduksjon av "IDA-systemet") - med alle forbehold om en tidvis sviktende hukommelse:

Batterisjef* (for Korshamn, samt Herdla/Lerøy i fredsoppsetning, også fortsjef): Kapteinløytnant (O, KS)
Torpedooffiser (og NK ref. ovenstående): Fenrik/Løytnant (O, KS)
Systemoffiser (tidligere "Minør I"): Løytnant (T, KS)
Klargjøringsleder (tidligere "Minør II"): Fenrik/Løytnant (T, BS)
Klargjøringsleders assistent: Kvartermester (T, BS)
Kanonkommandør: Kvartermester (O/T, BS)

*Torpedobatteriene var ganske populære som "springbrett" for unge, fremadstormende operative. Det var høyere krav til å bli "ekte" fortsjef på et fullt oppsatt fort.... Etter to år som sjef, fikk man f.eks. også gjerne beholde en evt. midlertidig grad.

I tillegg hadde man gjerne 1-2 instruktører (Kvm), som fungerte som Nærforsvarsoffiser/ Lyskasterleder/ Målestasjonskommandør/ Luftvernoffiser/ ABC-offiser etc. - alt etter behov (deres primære fagfelt varierte noe ift. hvilket fagområde den aktuelle kontingenten skulle ha sin mobiliseringsrettede utdanning i).

Menige:
Kokk 1-2
Sjåfør
Kontrollromslag: R1-R2 (radaroperatør/plotter), S1-S2 (sambandsmenn) , P1 (periskop) og EO1 (EO-operatør)
Torpedohalllag: K1-K8 (torpedomenn)
K7-K8 var typisk mob-stillinger, men evt. også benyttet som hjemler for vervede der det var aktuelt (ikke vanlig).
K1-K4 (kanongjeng) bemannet torpedokanoner, samband/ordrekvittering til TKR + lukepaneler og klarmeldingspanel, mens K5-K8 (klargjøringsgjeng) var klargjøringsmannskap.

På Korshamn var det normalt 6-7 befalsstillinger, og 15 menige (12 operative, 3 stab).

På Herdla og Lerøy var det noenlunde samme bemanning for torpedobatteriet (i tillegg kom mannskaper til minestasjon og evt. luftvern, ABC ol.). Vaktmannskaper på Buarøy, Korsnes og Skjelanger sorterte (litt variablet) under hhv. Lerøy og Herdla. Disse avdelingene hadde også en egen stilling for driftstekniker/maskinist (sivil på Herdla, militær på Lerøy/Buarøy og Korsnes).

På Korshamn var det 4 timers beredskap frem til 1991 (satser på hukommelsen, orker ikke å hente frem dokumentasjon...). Halve styrken var til enhver tid på beredskap, med begrensing ift. hvor langt man kunne være unna fortet (krav: Klar til strid - herunder klargjorte krigstorpedoer - innen 4 timer fra alarm).
4 krigstorpedoer lå alltid klare i ladeposisjon med 100bars lufttrykk (for å gjøre klar til skudd, måtte luftbeholder fylles til 200bar, vannkammer fylles med vann, tennpatron settes inn og tennapparat monteres på krigshodet før torpedoen ble ladet). Hele torpedobeholdningen ble vedlikeholdt etter faste rutiner (ukentlig, månedlig, 3-mnd, årlig, 2-års* og "hovedopplegg"**), og ved en alarm kunne man derfor klargjøre de for skudd direkte.

**Verkstedsrutiner, dog ble 2-års rutiner også foretatt på batteriene (spesielt mot slutten av levetiden, hvor verkstedskapasiteten var nedbemannet/avviklet til fordel for TP 612/613).

Skal finne frem noen bilder av det nye batteriet som jeg ikke har postet tidligere, men det blir først i morgen (eller rettere sagt: I kveld...). Nå er det sengetid her ;-)
rogmon
Posts: 4
Joined: 25 May 2009 22:37
Location: Oslo

Når jeg var på Korshamn var det 5 befal og 13 menige, 1 av de menige var kokken. Vi var delt i 2 vaktkvarter, Kongens og Dronningens.
Det stemme at det var 4 timers beredskap, og når vi var i beredskap fikk vi ikke dra lenger unna en Kjeldebotn. Vi fikk ikke dra ut med båtene.
I helgene var det kun 2 menige på fortet. 1 sov i fjellanlegget, mens den andre sov i brakka. Gikk streifrundene sammen. Hadde mere en en gang besøk fra nærområdet når jeg hadde helgevakt. Kunne fort bli litt kjedelig å sitte alene å se på tv. PDT_Armataz_01_11 Fint om du legger ut bilder av nyanlegget.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Bemanningen varierte nok en del. Befalsvakt ble innført ikke så lenge etter din tid, og vaktlaget ble noe utvidet (var en periode med bla. spesifikke terrortrusler mot avdelinger som dette ift. mulige anslag for å skaffe våpen/ammunisjon, som medførte ytterligere skjerping).

Her er noen bilder fra samme tur i fjor sommer (kommentarer lagt i billdetekst).

Oppgitte posisjoner er UTM32.
Attachments
Et bilde av kaien til slutt (E 810042 / N 7608237). Merk "utstikkerne" som ble montert for å kunne ta i mot og levere torpedoer til MTB.
Et bilde av kaien til slutt (E 810042 / N 7608237). Merk "utstikkerne" som ble montert for å kunne ta i mot og levere torpedoer til MTB.
IMG_1170.jpg (84.85 KiB) Viewed 660 times
Tar med bilde av "nytt" messebygg med 4 befalshybler (fløy til venstre), menig spisemesse (til høyre for inngang), kjøkken (til høyre for messen) og befalsmesse (andre siden). E 809922 / N 7608228.
Tar med bilde av "nytt" messebygg med 4 befalshybler (fløy til venstre), menig spisemesse (til høyre for inngang), kjøkken (til høyre for messen) og befalsmesse (andre siden). E 809922 / N 7608228.
IMG_1172.jpg (70.02 KiB) Viewed 660 times
"Business-enden" - batterifront med gjenstøpte lukeåpninger. Opprinnelig var det en "gangbro ut foran lukene, samt en kunstig "front" bygd opp av armeringsjern, påfestet stålnett og kamuflasjenett + piggtråd. NF-stilling til høyre
"Business-enden" - batterifront med gjenstøpte lukeåpninger. Opprinnelig var det en "gangbro ut foran lukene, samt en kunstig "front" bygd opp av armeringsjern, påfestet stålnett og kamuflasjenett + piggtråd. NF-stilling til høyre
IMG_5221.jpg (68.25 KiB) Viewed 660 times
LV-stilling for 20mm RH (E 809818 / N 7608230).
LV-stilling for 20mm RH (E 809818 / N 7608230).
IMG_5189.jpg (112.11 KiB) Viewed 660 times
Betongplattingen skjuler en sjakt ned til anlegget. Her sto det en panserkuppel med EO-utrustning: LLTV og laser avstandsmåler (E 809794 / N 7608249).
Betongplattingen skjuler en sjakt ned til anlegget. Her sto det en panserkuppel med EO-utrustning: LLTV og laser avstandsmåler (E 809794 / N 7608249).
IMG_5191.jpg (100.72 KiB) Viewed 660 times
Utsikt vestover fra batteriet, mot fortets primærradar (hev/senk antenne i egen bunker) og bunker med lyskasterstilling (semi-fastmontert M76 m/aluminiums-"kapell").
Utsikt vestover fra batteriet, mot fortets primærradar (hev/senk antenne i egen bunker) og bunker med lyskasterstilling (semi-fastmontert M76 m/aluminiums-"kapell").
IMG_5205.jpg (64.2 KiB) Viewed 660 times
NF-stilling ovenfor inngangspartiet (tilknyttet et løpegravsystem som gikk rundt anlegget, med NF-ko, og forbindelse ned til hovedanlegget gjennom en ABC-sluse rett under panserkuppelen oppe på batterifronten).
NF-stilling ovenfor inngangspartiet (tilknyttet et løpegravsystem som gikk rundt anlegget, med NF-ko, og forbindelse ned til hovedanlegget gjennom en ABC-sluse rett under panserkuppelen oppe på batterifronten).
IMG_5228.jpg (132.13 KiB) Viewed 660 times
Fra baksiden av stridshodelageret, var det en nødutgang ut til en "utblåsningssjakt" (ved evt. detonasjon). Den er som man ser fylt igjen nå (E 809799 / N 7608217).
Fra baksiden av stridshodelageret, var det en nødutgang ut til en "utblåsningssjakt" (ved evt. detonasjon). Den er som man ser fylt igjen nå (E 809799 / N 7608217).
IMG_5186.jpg (143.65 KiB) Viewed 660 times
Inngangspartiet til fjellanlegget. Her var det en kjøreport - tunellen gikk ca. 30m videre til inngangsdøren til anlegget. Nedover i tunellen kom man først til stridshodelager (venstre), deretter våpenlager (høyre). Mellom våpenlager og inngang lå "z
Inngangspartiet til fjellanlegget. Her var det en kjøreport - tunellen gikk ca. 30m videre til inngangsdøren til anlegget. Nedover i tunellen kom man først til stridshodelager (venstre), deretter våpenlager (høyre). Mellom våpenlager og inngang lå "z
IMG_1144.jpg (103.23 KiB) Viewed 660 times
rogmon
Posts: 4
Joined: 25 May 2009 22:37
Location: Oslo

Flotte bilder:D
Når startet det med å klargjøre torpedoer for MTBer? Hvor mange var stasjonert på fortet under denne perioden. Trengte vel flere for å opprettholde vanlig drift i tillegg.
Vet du skjebnen til anlegget innvendig? Er det forsatt inntak, eller er alt ødelagt? Tror du kanskje det blir åpnet for allmennheten en gang i fremtiden? Hadde vært morro å tatt med barn og barnebarn på en omvisning:D
rogmon
Posts: 4
Joined: 25 May 2009 22:37
Location: Oslo

Kan jo nevne at første gangen vi skulle skyte salve, endte det med at en av torpedoene gikk på land ca 200 m vest for radar/lyskasteren:D
K6 (jeg var K5) hadde glemt å steppe tilbake til nøytral stilling etter klargjøring, så når forvinklingen ble foretatt sto gyroen i 90 gr istedefor 45. Fortsjefen ble så fobannet. Vi trodde han skulle ramle om:D
Det var flere fra NSD tilstede, samt helikopter som skulle følge torpedoene. Vi brukte sjarken på fortet (NSD 46) som mål. Den lå omtrent rett utenfor Kjelodden. Tror du det ble huskestue eller PDT_Armataz_01_05
Det endte opp med at vi begge to måtte sitte vakt ved torpedoen, som lå helt tørt oppover svaberget. (knekt på 3 plasser)
Rotvær, som var forsyningsfartøyet, kom ikke til pga lavvann, så vi måtte sitte hele natten med skarpladde våpen, og kammonett over dyret. Dette skulle ikke ut i ofentligheten. Det var grei beskjed fra sjefen.
Fra den dagen dobbelsjekket vi altid om gyroen sto i nøytral stilling PDT_Armataz_01_09
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rogmon wrote:Når startet det med å klargjøre torpedoer for MTBer? Hvor mange var stasjonert på fortet under denne perioden. Trengte vel flere for å opprettholde vanlig drift i tillegg.
Mener det var ca. 1989... (hukommelsen er ikke det den en gang var...).
Ingen ekstra bemanning ifbm. dette, og da jeg søkte meg bort i var nettopp arbeidsmengden en tungtveiende årsak. Vi skjøt fast 4 torpedoer hver 4. uke, med MTB-leveringer mellom dette (i perioder var det 4 torpedoer i uken - hadde nok vært flere hvis vi hadde hatt flere øvelseshoder...). Arbeidsmiljøet i torpedohallen var mildt sagt dårllig iht. dagens standard (spesielt mtp. manglende ventilasjon...). Når man har stått hele dagen i fjellet og klargjort - evt. (enda verre) tatt etterskuddsrutiner på - torpedoer i olje-/parafindamp, blir man rimelig sliten. Jeg hadde et par stygge opplevelser hvor jeg våknet opp i motsatt kjørebane/halveis i grøften på vei fra jobb, så etter noen mnd. fikk jeg nok. Ila. de årene jeg har jobbet på oppsatte torpedobatterier, har jeg vel klargjort og skutt/levert rundt 120 torpedoer. Over 80 av disse fra Korshamn, og de fleste i den mest hektiske perioden som beskrevet ovenfor.
Nå i ettertid har jeg imidlertid bare gode minner fra årene på Korshamn - husker vel best de positive tingene ;-) Fikk levert og skutt min eneste skarpe T1 der oppe også.
rogmon wrote:Vet du skjebnen til anlegget innvendig? Er det forsatt inntak, eller er alt ødelagt? Tror du kanskje det blir åpnet for allmennheten en gang i fremtiden? Hadde vært morro å tatt med barn og barnebarn på en omvisning:D
Fortet ble nedlagt i 1994, og all teknisk utrustning demontert i 1998. Anlegget ble senere ett av de som amerikanerne fikk utfolde seg i mtp. å teste ut virkning av ymse våpen/sprengladninger, så det er nok fullstendig ødelagt innvendig og jeg kan aldri tenke meg at det vil være snakk om å åpne det noen gang.
Last edited by Natter on 14 Sep 2010 20:00, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

rogmon wrote:Kan jo nevne at første gangen vi skulle skyte salve, endte det med at en av torpedoene gikk på land ca 200 m vest for radar/lyskasteren:D
K6 (jeg var K5) hadde glemt å steppe tilbake til nøytral stilling etter klargjøring, så når forvinklingen ble foretatt sto gyroen i 90 gr istedefor 45.
Skjønner at det var litt "ville" tilstander en periode, hvis vernepliktige fikk klargjøre torpedoer uten oppsyn... Nullstilling av gyro er en vesentlig del av etterskuddsrutinen og posisjon ble notert i klargjøringsskjemaet. Når det er sagt, så var den type feil ikke helt uvanlig, dog var det helst et problem at man i stedet for å nullstille, stilte gyro på 180 grader (enkelte sliter med å skille høyre/venstre, og koble rorutslag til korrekt kursretning... PDT_Armataz_01_08 ). Det ble bla. skutt en slik der oppe (av min forgjenger), som tok motsatt kurs ut fra batteriet, tørnet pent rund holmen utenfor Porsøy - relativt trang/grunt der - før den la seg på kurs ut fjorden...
Mange rare historier knyttet til ymse feil man kan gjøre ifbm. klargjøring (bla. en tekniker som snek seg ut og fant torpedoen før kommisjonen fikk tilgang, slik at han kunne fjerne verktøy som var gjenglemt i gyrorommet. Ikke Korshamn riktignok, men et sted litt lenger syd...).

En annen "fornøyelig" historie fra Korshamn, skjedde mens jeg var borte på et kurs. Kombinasjonen fersk kvartermester i helikopteret og dårlig briefing av pilotene, førte til følgende forløp (på samband fra helo): "Rett og normalt"... "rett og normalt"... "der går torpedo nr. 1 på land"... "der går torpedo nr. 2 på land". Helt i tråd med hvordan det skulle være tenkte åpenbart de i luften, som altså ikke hadde fått med seg poenget med sin tilstedeværelse... PDT_Armataz_01_13 (ganske kul video dog: 2 "fisker" på 7,5m / 1,5 tonn som treffer land og spretter langt opp på svabergene med 30 knops fart! PDT_Armataz_01_36 ).

Kommer i farten bare på en "hendelse" med torpedo jeg har levert, hvor blåsemekanismen sviktet, og tømte hodet for vann ila. noen hundre meters løp. Litt dramatikk for å få målbåt på sikker kurs, men det gikk greit. Har også levert torpedo til en MTB, som kom på forsiden av "Fremover". De skjøt den på land inne i Ballangen, hvor den så vidt bommet på et naust og sikkert satte en støkk i noen som var i nærheten... Skipssjefen bedyret sin uskyld og skyldte på "teknisk svikt" (det faktum at MTB'ene alltid ville "maksimere" skytingene og kjørte 2-3 målpasseringer - med 101% sjanse for trådbrudd var visstnok ikke relevant... PDT_Armataz_01_02 ). MTB'ene skjøt også gjerne salver, hvor den andre torpedoen som regel gikk i tråden på den første (fikk nesten alltid tilbake en torpedo med x-antall meter kobbertråd i propellene. I tillegg til mer rengjøring (kruttslam fra kardusen), var det en av ulempene med MTB-leveringer...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Fra en tur til Oscarsborg for noen år siden fant jeg følgende bilder tatt på KA-museet. Ikke noe særlig bra kvalitet, men legger de ut likevel - for dem som ikke har hatt sjansen til å besøke stedet selv.

Akterstykkene er fra hhv. UK Mk 8 torpedo (benyttet ved torpedobatteriet på Kaholmen) og tysk G7 (T1) som var benyttet på alle de andre torpedobatteriene våre. Sistnevnte er fra en T1 mod 1, dvs. modifisert med trådstyring (det grå glassfiberdekslet skjuler trådspolen med inntil 12km isolert enleder kobbertråd). Denne har også den 4-sylindrete drivmaskinen montert foran (eller her: i bunnen).
Attachments
Krigshode til T1, modell av tysk torpedobatteri + akterstykker (ref. tekst i post)
Krigshode til T1, modell av tysk torpedobatteri + akterstykker (ref. tekst i post)
IMG_6557.jpg (70.29 KiB) Viewed 554 times
Akterstykker (ref. tekst i post) + modell av Malangen torpedobatteri
Akterstykker (ref. tekst i post) + modell av Malangen torpedobatteri
IMG_6556.jpg (74.47 KiB) Viewed 554 times
Last edited by Natter on 02 Jul 2009 22:04, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Nærbilde av den ene modellen som viser fronten på et tysk batteri under krigen - vil tro det er snakk om torpedobatterie Raune (Lerøy)...
Attachments
IMG_6560.jpg
IMG_6560.jpg (110.7 KiB) Viewed 553 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Og her et par nærbilder av Malangen-modellen. Sannsynligvis landets beste fortifikatoriske anlegg (?). Ca. 500 m kjørevei inn/ned til anlegget (tunellen går i "spiral" - ref til høyre på modellen), og minste overdekning var flere 10-talls meter solid granitt (utelater eksakt verdi i tilfelle anlegget skulle bli benyttet til noe i fremtiden, selv om det pd skal "plugges"). Foruten tunellinngangen og en enslig nødutgang (laaang trapp opp) var det kun utskytningstunellene og et par langhullboringer for kabler til strøm og fiberkabler (måldata fra radar, EO-sensor og reserve målestasjon) som gikk inn til anlegget. Modellen viser også størrelsen på anlegget mtp. de mange 18-fots kontainerne som var plassert her ift. f.eks. Herdla og Korsnes.
Attachments
Malangen-modell 2
Malangen-modell 2
IMG_6559.jpg (63.25 KiB) Viewed 549 times
Malangen-modell 1
Malangen-modell 1
IMG_6558.jpg (84.83 KiB) Viewed 549 times
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Jeg har vært inne i det anlegget noen ganger. Tunnellen ned er både bratt, trang og svingete. Spesielt kronglete å komme seg ned med lastebil. På min nest siste tur dit leverte jeg en torpedo. 14 dager senere hentet jeg den, så ble anlegget nedlagt PDT_Armataz_01_09
MVH

Stig G
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Torpedo-Schusstafel, für landfeste Torpedosperrbatterie "Hambara" im Drontheimfjord mit Torpedo T. I. Lut T 28 sider med kart osv.
Dukker opp småting her og der. Uten at jeg er 100% sikker vil jeg anta at det dreier seg om nasking når det gjelder disse papirene.
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Torpedo-Schusstafel, für landfeste Torpedosperrbatterie "Hambara" im Drontheimfjord mit Torpedo T. I. Lut T 28 sider med kart osv.
Interessant! :) Jeg var temmelig sikker på at man ikke ville ha benyttet gyroskop med LUT ("Lageunabhängiger Torpedo") eller FAT ("Flähchen Absuchender Torpedo") fra landbaserte batterier... Disse innretningene sørget for at torpedoen ville gå i et søkemønster etter en viss distanse (FAT), evt. også på vei mot målet (LUT). Dette var jo primært tiltenkt brukt mot konvoier i mer åpent hav for å øke treffsannsynligheten ved evt. bom på primærmålet. Torpedoen hadde en rimelig stor svingradius (180m), så disse må åpenbart ha hatt store begrensinger ved bruk i en norsk fjord - selv om tyskerne ikke var bundet av like strenge sikkerhetsregler som oss i etterkrigstiden PDT_Armataz_01_18

LUT (en videreutvikling av FAT) var vel også kun i bruk en begrenset periode mot slutten av krigen (ila. 1944?).

Hva sier innholdet i dette dokumentet? Kan det være snakk om spesifikke innstillinger av LUT-apparatet ved skyting fra Hambaara (om man av en eller annen grunn var tilført LUT-torpedoer, ville det være logisk at man hadde instrukser for hvordan dette skulle stilles inn mtp. farvannets geografiske beskaffenhet)?

Her er forresten et bilde av T1/G7 gyroskop med FAT-apparat (LUT så noe mindre "omfangsrikt" ut om jeg ikke husker feil...).
Sir valo
Posts: 2
Joined: 01 Oct 2009 10:44

Natter wrote:Batteriet på Korshamn står fremdeles, sammen med kommandoplass. Disse er det gjort en del endringer på i nyere tid (batteriet ble ombygd til beredskaps/kleslager og brannstasjon mm., mens kommandoplass var reservekontrollposisjon for det nye batteriet), men utvendig er det stort sett originalt. Korshamn er forøvrig nå sikret ettertrykkelig - enhver liten åpning i bunkere og fjellanlegg er murt forsvarlig igjen, og alt av armeringsjern ol. er fjernet. Det skal dog sies at jobben er pent og forseggjort utført (det er kun selve åpningen som er lukket, slik at bunkere og bygninger ikke er "endret" utseendemessig + at alle ståldører/luker er beholdt og festet i halvåpen stilling slik at det gir en illusjon av at det er åpent bak).
For øvrig er det vel bare to av bygningene i tillegg til "gamlebatteriet" og "gamle-ko" som er igjen av ekstyskt + muligens ammobunker - den glemte jeg helt å ta bilder av i farten (får skylde på at det var rimelig gjengrodd...).

Hovedmengden av installasjoner er etterkrigs (det nye torpedobatteriet må vel være et av anleggene med kortest "levetid": Ferdig i 1981, nedlagt i 1994-97 - ser bort fra det knapt ferdigstilte IDA-anlegget i Malangen, hvor en bare rakk å testskyte før det ble nedlagt for noen få år siden...).
Jeg tok også bilder av det nye batteriet, og kan legge ut noen av disse i en egen post hvis det er interesse for det.

NB: Posisjoner angitt i billedtekst er UTM32 (default referansesystem for Norge I Bilder).
Morro å se bilder fra korshavn. Var der i 83/84. Finnes det flerre bilder derfra? Å er anlegget der enda?
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”