"Vf Oslofjord" bunkere

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Splittet fra http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=1578
Egen dedikert tråd om bunkertypen med såkalte kistelokkdører og wellblech-tak.

Ble det noe oppklaring ang. denne bunker-typen?

Ser at den går igjen mange steder, altså kistform-dør med nærforsvar i front samt. skyteskårer i bakkant i begge retn. samt rømningsvei.

Kan det være en type "regelbau" ???

Morten
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, jeg ser jo absolutt likheten mellom de to. Skal prøve å huske å kikke gjennom den «lille blå» når jeg kommer hjem, og se om jeg finner noen kandidater.
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det er bra Tommy, er på såkalt regelbau-jakt for tida :)

Morten
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Fant ingenting som sånn umiddelbart virket likt i Rudi Rolfs lille blå dessverre. Vet ikke om det er noe av regelbau-ekspertisen her på forumet som kanskje har noen forslag?

Tatt ifra husken, og bildene i tråden her, så må den vel se ut noe slik som dette?
bunker.gif
bunker.gif (2.88 KiB) Viewed 667 times
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

har sett litt selv over hva jeg har av dok. samt en videosnutt av bunkeren på Langøya. Har ikke funnet noe som bekrefter en type Regelbau. Ser imidlertid at skyteskårene er vinklet 90 grader forhold til hverandre og inndelt i hvert sitt rom. Har gjort om litt på tegningen din :)

Bunkeren blir jo også vridd på i forhold til veien eller elva den skal dekke slik at skårene passer bedre i skuddretningen ;)
Attachments
bunker.gif
bunker.gif (3.39 KiB) Viewed 658 times
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

molich wrote:har sett litt selv over hva jeg har av dok. samt en videosnutt av bunkeren på Langøya. Har ikke funnet noe som bekrefter en type Regelbau. Ser imidlertid at skyteskårene er vinklet 90 grader forhold til hverandre og inndelt i hvert sitt rom. Har gjort om litt på tegningen din :)

Bunkeren blir jo også vridd på i forhold til veien eller elva den skal dekke slik at skårene passer bedre i skuddretningen ;)
Ja, jeg har jo ikke sett disse innvendig, så jeg har ikke sett hvordan planløsningen ser ut. Om du kikker på bildet til Kai av denne bunkeren på forrige side, så ser du at den har et skyteskår på siden sånn ca. der jeg tegnet et, men det ligger vel kanskje slik til at det kan flyttes litt til den veggen som er mest hensiktsmessig?
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Joda, du har så helt rett Tommy. Mulig disse var litt universale og kunne "skreddersys" med tanke på funksjonen de skulle fylle, og derfor ikke sorterer under regelbau-typen. Tegningen jeg la ut var tatt i forhold til bunkeren på Langøya. Det som jeg også har sett i ettertid er at alle disse bunkertypene ( som jeg har sett) har ofte skyttergraver ut til åpne MG-stillinger i nærheten, og gjerne også dekningsrom.

Det er en tilsvarende bunker på Kjøkøya også :)

Morten
MVH Morten C.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

På jarlsøy i Tønsberg, er det en tilsvarende bunker som Kai B. nevner tidligere i tråden, bare speilvendt.

Er vel sikkert den skyteskåren inn mot forts-området det stusses ved her :)

Morten
Attachments
Jarlsøy.JPG
Jarlsøy.JPG (276.51 KiB) Viewed 641 times
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tror ikke denne bunkerstypen med de karakteristiske kistelokkdørene er noen form for Regelbau, snarere en slags Vf-bunker med enkelte trekk fra tidligere bunkertyper. Hvis vi skal oppsummere, så er denne typen kjent i Telemark, Vestfold og i Østfold, jeg har ikke sett denne typen i Vest-Agder, kanskje finnes det noen slike i Aust-Agder i tillegg?

Dette er en bunkertype som neppe ble bygd etter 1942, noe som gir en indikasjon på at det var en provisorisk (og rask) løsning for å sikre spesielt utsatte punkter. Pr. 1944/45 kan man vel si at slike bunkere ikke ville ha tålt den våpenteknologiske utviklingen som hadde kommet.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for oppklaringen Tormod :)

Morten
MVH Morten C.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kan vel si at dette er et Telemark/Vestfoll fenomen, har ikke kommet over noen kisteform dører eller lignende her i Aust-Agder.
Her nede går det i wellbleck og stokketak, i tidlig fase av krigen.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Hei Werner.

Litt kjekt å få det bekreftet fra flere hold :) Ikke for det at jeg tviler, men syns det er litt pussig at denne bunkertypen har spes. geografisk tilknytning. Lurer litt på hva grunnen kan være, muligens tilgang til matrialene som ble benyttet. Som Tormod C. påpeker, et dette sikkert en bunkertype som går igjen i Østfold, Vestfold og Telemark.

Skulle vært litt spennende å få et innblikk i hvordan bunkerene ser ut i agder-fylkene :)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ja, det er jo greit å få "eliminert" enkelte områder :wink:

Hadde nesten helt glemt denne tråden:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=63

Det er visse likhetstrekk (små MG-rom med wellblech-tak) men jeg finner ikke noen bilder av selve utgangspartiet.
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Ser ut som bøljeblikkstaket fortsetter helt til gulvet, om det går an å si det slik :) Jeg skjønner litt mer av forskjellene nå ja. Mulig jeg bør ta meg en tur til Agderfylekne å få med meg dette i virkligheten :bra:

Morten
MVH Morten C.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Dere er alltid velkommen til Agder, jeg tenker muligens at det er et skille i forhold til hvilke pionerer som var hvor.

Ser at i Risør, Sandvigen, og i Grimstad så er det bygd samme type bunkere med stokke tak i tidlig fase av krigen, Det er vel ikke så mye av disse vestover?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”