Casablanka, Forus.

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

chrgod wrote:
Noen som vet hva disse metallsakene har vært brukt til? Det ser ut som det ligger en hel stabel av de ved siden av inngangen, dekket av jord. Er det noe som har vært brukt til dørene?
Disse hører hjemme i nødutgangen, ta en titt her:
http://www.bunkers.be/paginas/emergency%20exit.htm

Thomas
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Thomas L wrote:
chrgod wrote:
Noen som vet hva disse metallsakene har vært brukt til? Det ser ut som det ligger en hel stabel av de ved siden av inngangen, dekket av jord. Er det noe som har vært brukt til dørene?
Disse hører hjemme i nødutgangen, ta en titt her:
http://www.bunkers.be/paginas/emergency%20exit.htm

Thomas
Interessant! Mange takk for tipset! Fra teksten på linken ser det ut som dette var luker som sperret nødutgangen, og så måtte fjernes før en kunne krype ut? Høres tungvint ut!

Her fant jeg et bilde som viser hvordan disse var installert:
R668_emergency_exit_bars.jpg
R668_emergency_exit_bars.jpg (230.02 KiB) Viewed 461 times
Smått utrolig at løst originalutstyr fremdeles kan ligge rundt en bunker midt i et industriområde, sytti år etter! :)
Last edited by chrgod on 24 Dec 2011 0:44, edited 2 times in total.
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

En gammel oberst som bodde på andre siden av detlille skogholtet her hevdet av den var sprengt vekk.. jeg har jobbet i forus private barnehage som ligger like ved, og har gått her og lusket sånn ca ti tusen ganger.. det er UMULIG at den ligger der enda.. ikke er det noe lufterør heller..
Det fins et par skyttergraver og et par fester for master, men det er alt..
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

eknutson wrote:Her er et bilde av brakken, Mannskapene er fra JAFU bilde kan være tatt i 1942
Bilde%20av%20brakke.jpg
Bilde%20av%20brakke.jpg (38.21 KiB) Viewed 404 times
Jeg vet ikke om dere har lagt merke til det, men Casablanca-bunkeren er synlig på dette bildet. den ligger rett forran/under høyre del av brakken. Legg merke til de store skyteskårene, jeg har hørt at denne bunkeren hadde to tjekkiske Festungspak.
Last edited by Asbjørn² on 17 Feb 2013 4:44, edited 3 times in total.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Bildet på første side i denne tråden viser de samme skyteskårene som nevt over.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
jkjk
Posts: 5
Joined: 10 Jan 2010 23:25

Hei. Mye intressant lesing i denne tråden! Har selv gjort et forsøk på å plassere denn bunkeren. Satte da først strek mellom de to punktene jeg kjenner igjen i chrgod sitt bilde, satte så strek mellom de samme punktene i et bilde fra google earth å satte de så oppå hverandre. Er jeg helt på bærtur eller? :)
Attachments
Strek mellom de "gjenkjente" punktene i chrgod sitt bilde
Strek mellom de "gjenkjente" punktene i chrgod sitt bilde
bunker.png (644.09 KiB) Viewed 358 times
Strek mellom de samme punktene i google earth
Strek mellom de samme punktene i google earth
bunker2.png (595.55 KiB) Viewed 358 times
De to bildene oppå hverandre
De to bildene oppå hverandre
bunker3.png (705.73 KiB) Viewed 358 times
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Det var en bra bildecollage. Det stemmer godt overens med hvor jeg ser for meg at den har vært.
Det er dessverre ikke noe spor igjen av den der. Siste rester forsvant nok da bygget hvor Island Offshore er i dag.

Riktignok sies det at bunkeren var så solid at de ikke fikk fjernet hele, så mulig at noe av den ligger under gressbakken ved siden av kontorbygget. En gang i fremtiden vil det kanskje bli en arkeologisk utgraving. :)
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Her er nøyaktig plassering. Jeg brukte et dårlig flyfoto fra 1955 lagt oppå google earth med referansepunkter som bl.a. Refsnesveien og en splinthangar "lainet" perfekt oppå flyfoto fra 2003 da splinthangaren fortsatt sto. Svart er dobbelbrakken, grå er Casablanca.
Attachments
Casablanca med brakke.jpg
Casablanca med brakke.jpg (161.63 KiB) Viewed 317 times
Casablanca tegning.jpg
Casablanca tegning.jpg (308.62 KiB) Viewed 317 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Kan dette være den ene " brakken " på bildet over ( stor grus parkering plass på nedsiden av skogen ), ser ut til taket kan være snudd andre veien senere.
Attachments
sola distriktet 1 34  cassablanka.jpg
sola distriktet 1 34 cassablanka.jpg (149.91 KiB) Viewed 243 times
sola distriktet 1 37.jpg
sola distriktet 1 37.jpg (163.64 KiB) Viewed 243 times
sola distriktet 138.jpg
sola distriktet 138.jpg (173.27 KiB) Viewed 243 times
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Har også lagt ut en del bilder rundt der hvor casablanka lå

http://www.flickr.com/photos/108070235@N05/11738727373/
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Interessante bilder. Kan dessverre ikke gjenkjenne stedet. :-/

Mange andre artige bilder i bildestreamen din på Flickr! Artig å se fremgangen på He 115, restene etter sjøflyhavnen og det gamle shelteret som ble revet til fordel for en Rema 1000 på Løwenstrasse. :-)
Roger J
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018 19:18
Location: Stavanger

Asbjørn² wrote:Her er nøyaktig plassering. Jeg brukte et dårlig flyfoto fra 1955 lagt oppå google earth med referansepunkter som bl.a. Refsnesveien og en splinthangar "lainet" perfekt oppå flyfoto fra 2003 da splinthangaren fortsatt sto. Svart er dobbelbrakken, grå er Casablanca.
har også kommet frem til nøyaktig samme plassering etter andre referansepunkter en de du brukte,så dette er jeg veldig enig i,hvilket kan bety ut i fra bygget der att de bare klarte og rive litt av hjørnet på casablanka før de ga opp,og heller sjulte resten under fyllmasse som ble til en plen,vist du ser på nyere sattelitt bilder så er det 5 steiner som ligger på plenen i et mønster som pynt..lurer på hvorfor :-D nøyaktig DER ligger casablanka
Attachments
img001.jpg
img001.jpg (1.41 MiB) Viewed 91 times
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”