Liten bunker på Forus Øst

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Akkurat meldt meg inn her. Siden jeg akkurat har begynt å jobbe på Forus har jeg begynt å interessere meg for områdets eldre historie.

Kan ikke se at det er bilder av denne lille bunkersen på forumet. Den ligger rett ved veien, ved bomstasjonen rett ovenfor "Interiørhuset". Neppe den helt store historiske interessen, men denne bunkersen ligger ganske langt øst i forhold til flystripen på Forus.

Har dette vært en vaktbu for østsiden av flyplassen?

Image

Image

Image

Image

Image

Image
"Lidl" poser i en ex-tysk bunkers... Det er noen år siden Lidl også forsvant ut av Norge, snakk om skjebnens ironi.. :-)
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Hei. og velkommen.
Har selv lurt litt på denne. Ligger imellom et støttepunkt med luftvern nærmere sjøen og støttepunktene rundt flyplassen,men alikevell et godt stykke i fra. Den er ikke å se på festningskartet,ikke så rart da den nok vernet mest mot regnet PDT_Armataz_01_18 og slik sett uvesentlig. Tipper du har rett i dine antagelser. Spørs om den ikke står der på lånt tid,gravemaskinene rykker stadig nærmere :(
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hei og velkommen til Forumet chrgod. Utrolig hvor mye som fremdeles dukker opp! :)
Mvh.
Jon-Vegard
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Takk for velkomsthilsnene. :-)

Det finnes fremdeles mye rart rundt omkring. Utrolig hvor mye som ble bygget i løpet av fem år med krig.. Nye områder ryddes, og avdekker nye ting..

Denne lille bunkersen burde jo absolutt kunne brukes til noe.. Lett å restaurere og vedlikeholde. Passer supert som "røykebu" til ethvert firma som måtte bygge i nærheten.. :wink:
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

hei jeg var og å så på denne på søndag.. kan ha vært en ventil\kobling bunkers for rørledningene til ene drivstoff tanken.
hadde det vært mannskapsbunkers så hadde det vært to utganger. bare tipper jeg siden de andre er slik.
Bilde fra gulesider
Bilde fra gulesider
sattelittbilde forus2.png (1.01 MiB) Viewed 478 times
annet bilde fra forus
annet bilde fra forus
sattelittbilde forus3.png (1.27 MiB) Viewed 478 times
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

cerwin-vega wrote:hei jeg var og å så på denne på søndag.. kan ha vært en ventil\kobling bunkers for rørledningene til ene drivstoff tanken.
hadde det vært mannskapsbunkers så hadde det vært to utganger. bare tipper jeg siden de andre er slik.
En grei teori det, men en mannskapsbunker behøver ikke å ha to innganger.
Mange Vf/feltmessige bunkere har kun en inngang.
C. Hoff
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

c_hoff82 wrote:
cerwin-vega wrote:hei jeg var og å så på denne på søndag.. kan ha vært en ventil\kobling bunkers for rørledningene til ene drivstoff tanken.
hadde det vært mannskapsbunkers så hadde det vært to utganger. bare tipper jeg siden de andre er slik.
En grei teori det, men en mannskapsbunker behøver ikke å ha to innganger.
Mange Vf/feltmessige bunkere har kun en inngang.
ok :-)
ja ser det er rør så har gått igjennom veggene å det har vært noe i taket inni å på utsiden på motsatt side av ingangen er det en en del lysere firkant.
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Interessant informasjon og bilder! :-)

Synd at det ikke er samlet flere bilder av flyplass og drivstoffanlegget i bruk.. Hadde vært topp med "før og idag" bilder..

Den store betongflaten som er markert øst for bunkersen, var det en del av drivstoffanlegget?

Jeg skal dra innom enden av rullebanen som du merket på kartet og ta noen bilder. Det som ligger bak "Trafikksikkerhetshallen" er vel siste gjenværende synlige del av rullebanen på Forus? Bare noen betongheller, men de har tross alt litt historisk sus! :)

Forus har blitt mye utbygget bare på de få årene siden flyfotoene her ble tatt. Snart er vel alt gammelt borte. :? Håper røykebua her får stå noen år til.
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Blir mye gjettning her ,men er ganske sikker på at hele rørsystemet for drivstoff anlegget lå dypt nede i bakken. Ikke utenkelig at deler av dette er laget samtidig som dreneringskulverten som går fra området og ut i Gandsfjorden. Denne ble laget under krigen,og er fremdeles i bruk. Har snakket med flere som har utført arbeid i denne lang tid tilbake. Tror nedgangen med trapp kan ses et par hundre meter lenger sør for bunkeren,på innsiden av svingen hvor man kjører i søre enden av travbanen. :?:
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

T.Knutsen wrote:Blir mye gjettning her ,men er ganske sikker på at hele rørsystemet for drivstoff anlegget lå dypt nede i bakken. Ikke utenkelig at deler av dette er laget samtidig som dreneringskulverten som går fra området og ut i Gandsfjorden. Denne ble laget under krigen,og er fremdeles i bruk. Har snakket med flere som har utført arbeid i denne lang tid tilbake. Tror nedgangen med trapp kan ses et par hundre meter lenger sør for bunkeren,på innsiden av svingen hvor man kjører i søre enden av travbanen. :?:
ja, der har jeg sett en del firmabiler har stått å vært arbeid nedi der. det har sikkert vært noe renovering.
er rett ved det nye bygget til motek.

lurer på om den modellen så står på flymuseet kan vise noe fra forus øst området fra riksveien å ned til gansfjorden..
kanskje på tide å besøke flymuseet igjen en søndag.. :-D sikkert 15-20 år siden eg va der.
får akkurat ikke sett øst delen på bildet.
modell2.png
modell2.png (679.06 KiB) Viewed 415 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Jeg er ikke overbevist om at bunkeren faktisk er tysk.
De hullene i veggene på bunkeren er sansynligvis for lufting og eksos fra en eventuell vedovn. Drivstoffrør ville nok hatt en større diameter, og vært plassert nærmere gulvet.
Last edited by Asbjørn² on 17 Nov 2011 16:15, edited 1 time in total.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Er enig i at den lille "bunkersen" ser "utysk" ut, sammenlignet med det meste annet her inne. Men, det er en pussig byggestil hvis den er bygget etter krigen.

Kjørte bortom restene av rullebanen på Forus i dag.. På stedet tegnet inn med blått på flyfotoet fra "cervin-vega".. Dette er nå en dumpeplass for diverse hageavfall/ lagringsplass for diverse skrot. Adkomsten er sperret med bom, merket "Området er videoovervåket". Siden det ikke er merket med "Adgang forbudt" tolker jeg det som "Velkommen inn, men oppfør deg pent" :-)

Hadde jeg hatt noen millioner så hadde jeg kjøpt restene av rullebanen, bygget et glasshus og satt inn en restaurert Focke-Wulf Fw 190A på restene av rullebanen..

Image

Image

Image
(Det hvite kontorbygget i sentrum av bildet er forøvrig min arbeidsplass.. Rart å tenke på at man arbeider på en tidligere tysk flyplass..)

Lette litt etter nedgangen til dreneringskulverten, men fant den ikke. Skal ta en grundigere sjekk en dag jeg sykler til jobb.
Last edited by chrgod on 11 Jun 2011 22:48, edited 1 time in total.
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

gode bilder :D de må jeg lagre i bildemappa mi :)

her er den nedgangen ved bunkersen.
sattelittbilde forus4.png
sattelittbilde forus4.png (332.93 KiB) Viewed 346 times
cerwin-vega
Posts: 26
Joined: 13 Nov 2010 9:32

bunkersen er nok bare som "T.Knudsen" sier, at den er noe til den kanalen... en gammel lufting til kanalen så går rundt der en plass... området der kalles for forusholmen fra gammelt av.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”