Hva hadde tyskerene på kjerrberget ?

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

I starten på tråden blir det nevnt at det står igjen rester av en bunkers nord i Kjerrberget. Jeg merer dette er en mur og den har alltid vært sånn. Det står en akkurat lik mur ute i den lille skogen ved golfbanen. Jeg får sånn "skytebanefølelse" når jeg ser disse to murene, men har ingen ide om hva det er. Legger ved bilder.
Attachments
Bilde0065.jpg
Bilde0065.jpg (814.2 KiB) Viewed 532 times
Bilde0066.jpg
Bilde0066.jpg (555.66 KiB) Viewed 532 times
Bilde0067.jpg
Bilde0067.jpg (732.4 KiB) Viewed 532 times
Bilde0068.jpg
Bilde0068.jpg (447.89 KiB) Viewed 532 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

For de som ikke har vært i området må jeg ile til og nevne at "huset" bak muren oppe i lia ved Kjerrberget er laget som gapahuk for en skole i nærheten, ikke spesielt militært m.a.o. Mur nr. 2 kan man finne ved å stå i krysset øverst i Kjeldsberg Ring og fortsette traktorveien rett fram ved siden av golfbanen. Da dukker det opp en liten skog på høyre side (med golf banen på andre siden av denne skogen). Muren finnes rett inforbi de første trærne. Etter torpografien i denne skogen kan det være mer som ikke er helt naturlig skapt inne her, bl.a en liten vei fra golfbane og opp i skogen.
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

overland53 wrote:I starten på tråden blir det nevnt at det står igjen rester av en bunkers nord i Kjerrberget. Jeg merer dette er en mur og den har alltid vært sånn. Det står en akkurat lik mur ute i den lille skogen ved golfbanen. Jeg får sånn "skytebanefølelse" når jeg ser disse to murene, men har ingen ide om hva det er. Legger ved bilder.
tyskerene hadde skytebane på ene siden av kjerberge, tror det var hovedsakelig for tungskyts/arteleri.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Er en slik i Stavern og, og her var det skytebane!
Mvh.
Jon-Vegard
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Noen som vet hvor standplass var? Man må da ha skutt over ammolageret på Jamnholen, noe som virker litt spooky på meg.
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

etter det jeg har blitt fortalt, og viss jeg forstod det riktig ,så var skytestillingen i det firkantete område på kartet,mens blinkene de skjøt på var i det runde området på bilde sånn ca.
Lenge etter krigen så sto det en brakke der, hvor tyskerene oppbevarte blinker og lignende, den sto visst ganske lenge etter krigen.

Image
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Slik jeg ser tegningen, så burde vært omvendt slik at 4 kanten er nedslagsfeltet, det vill være unaturlig med et lite nedslagsfelt, da treffsikkerheten ikke nødvendigvis vil være slik som den er i dag, og for meg så er heller ikke avstanden så stor, hvilke type våpen ble brukt her, snakker vi om bombekastere, eller tyngre artilleri, mindre kanoner er mere rettbane, 2-5 cm

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

nå graver de ut inni og fjerner bensintakene. 100 meter langt rom med tre tanker.
Image
Image
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Denne tråden har et spørsmål som overskrift. Er det på tide å konkludere?

Etter opplysninger på dette forum og annen informasjon så kan man kanskje konkludere med følgende:

-Tyskerne hadde et RV Stelle på toppen av Kjerrberget under krigen. Dette var en trådløs sender/mottaker som hadde sin motpart på Varhaug. Antakelig hadde dette anlegget kabelforbindelse til Jåttå.
-Det er løpegraver og en mindre tunnel i fjellet, antakelig for å ha forsvar av RV anlegget, men plassering er noe "pussig"
-Det har høyst sannsynlig vært noe Flak (luftvern) på eller rundt toppen.
-Det var et større ammolager ikke langt fra Kjerrberget under krigen, mye av lageret var i friluft uten tak over.
-Det er en anviserplass for skytebane for lengste distanse ved foten av fjellet, denne er anlagt av tyskerne.
-Det er et større tankanlegg inne i fjellet som antakelig er endel av amerikansk Strategic Air Command og som er anlagt tidlig på '50-tallet. Dette anlegget får levert drivstoff direkte fra Lurahammeren. Siden anlegget var anlagt på den tiden man hadde sagt at Forus skulle bli militær flyplass, så antas det at anlegget først var tiltenkt å betjene Forus. Anlegget demonteres i disse dager.
-Hele Kjerrberget har vært inngjerdet, antakelig av det norske forsvaret på '50 - '60 tallet. Rester av gjerdene står igjen
-Avinor har i dag en VHF flyradiosender/mottaker på toppen.
-Telenor planlegger ny basestasjon for mobiltelefon på toppen.

Er det noe som er glemt da?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er det noe som er glemt da?
Det var også en feltmessig observasjonspost for et batteri på Dale som var tiltenkt beskytning av Forus. Har ikke funnet noe som bekrefter at dette var et permanent oppsatt batteri, sannsynligvis kun forberedte stillinger for ett av batteriene i Vatneleiren... Jobber litt med saken i ledige studer, så poster jeg evt. nye funn her. Evt. hvis noen (mot formoding) er godt kjent på Dale, kanskje noen kjenner til artilleristillinger der?

Uansett nevnes her at det foreløpig er laget et lite tilfluktsrom for observatørene på ca 4x4 meter nesten på toppen av kjerrberget og at dette kan utvides hvis det blir aktuelt med permanet forlegning.
Disse målene passer forøvrig perfekt med hula du har funnet :-)


Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”