Bunker i kvaleberg leir.

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

For en tid tilbake var det en repotasje i RA ang. feilaktig påbegynt riving
av den siste bunkeren som står igjen i tidligere kvaleberg leir.
I avisens papirutgave var det foto av påbegynt riving,som ble stanset i
siste liten.
Var i området i dag og tok et par bilder med mobilen. Hadde faktisk ikke
ventet at ødeleggelsene skulle repareres, men..... PDT_Armataz_01_11

http://www.rogalandsavis.no/meninger/ko ... 590778.ece
Attachments
mobil_027_196.jpg
mobil_027_196.jpg (115.12 KiB) Viewed 979 times
mobil_026_610.jpg
mobil_026_610.jpg (88.96 KiB) Viewed 979 times
mobil_028_664.jpg
mobil_028_664.jpg (88.1 KiB) Viewed 979 times
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Noen som kan si noe om funksjon,plassering i leiren til denne lille bunkeren som ikke ser veldig "standard" ut?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Noen som kan si noe om funksjon,plassering i leiren til denne lille bunkeren som ikke ser veldig "standard" ut?
Var og tittet i Hillevågområdet for noen år siden på noen brakker osv. Der var også noen bunkere. Mener å huske at der var en som ligner din.
Er bunkeren i det området jeg har ringet inn på bildet ?
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Du er nok i rett område Paul!
Må innrømme at det har gått en stund siden sist jeg var der, men dengang var det to bunkere (røde sirkler), en på hver side av veien som går ned mot "vakttårnet" (rød innramming).
I skogen bak dette tårnet ligger det noen brakkeruiner og det røde bygget øverst i bildet er bare nødt til å være tysk arkitektur.

Kvalaberg var en av de største leirene hæren hadde i distriktet. Skal også ha vært en del lager i området, både for hæren og Luftwaffe.
Om togverkstedet til NSB var på samme sted den gang skal være usagt fra min side, men slett ikke utenkelig?
Attachments
Kvalaberg-skråfoto.jpg
Kvalaberg-skråfoto.jpg (97.05 KiB) Viewed 892 times
Last edited by Erik E on 20 Jan 2009 23:49, edited 2 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

På Kvalaberg finner man forøvrig også et av de siste(?) tyske lokomotiver i Norge... "Stortyskeren":

Bilde fra Norsk jernbaneklubb www.njk.no
Image
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Kan noen tegne inn området som var leir den gang. Det er helt umulig å se for seg i dag. Kjørt litt rundt å kikket i området.Det må være mer å se
etter et så stort anlegg med så mye gamle bygg og lagerplasser tilsynelatende uforandret på lang tid. Prøver å følge et rykte om et tunellanlegg fra felleskjøpet i retning rog. sykehus. Deler av denne skulle
brukes til rørgate for fjernvarme. Har ikke funnet info. om at dette faktisk
stemmer enda.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det er ikke mye igjen av leiren... Tror faktisk det begrenser seg til en eneste bygning med tysk opprinnelse? Link Gule sider - Klikk her
Kart under viseretter beste evne hvor leirområdet lå. Idrettsbanen der er jeg ganske sikker på må ha vært appellplass.
Riving og modernisering startet like etter krigen, litt stoff om dette finner du i historien om Stavangerflint som kan lastes ned her :
Stavangerflint - klikk her
(Pdf fil)

Nordvest i leiren lå Andersens møbelfabrikk. Har utelatt denne fra innrammingen, da jeg ikke vet om den var rekvirert eller kun produserte for tyskerne, men faktisk finnes det stoler, bord, bilderammer o.l. brennemerket "Andersens unterkunftverwaltung Stavanger".
Attachments
Kvalaberg leir.jpg
Kvalaberg leir.jpg (106.19 KiB) Viewed 840 times
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Takk for dette Erik :)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Prøver å følge et rykte om et tunellanlegg fra felleskjøpet i retning rog. sykehus.
På parkeringsplassen til venstre i bildet - her - lå inntil for noen år siden en nesten uforandret tyskerbrakke som i mang år huset en MC-klubb.
Et evt. tunnelanlegg tror jeg pga terrenget må ha hatt innslag fra nivå med jernbanelinja. Faktisk vises et symbol for tunnelanlegg i dette området, men dessveere noe unøyaktig, muligens noen hundre meter nærmere sentrum.

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved to utsnitt. Det viser leirområdet i mai 45.
Ser ut som jernbaneverkstedet ikke var på plass da.
mvh
Paul S.
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Erik er det her du meiner at gassmaske boksen med feltpost nr har vært?
:D
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Det var sannelig noen interessanne bilder! Tror jernbanetraseen er rettet av i ettertid, da den ser ut til å ha gått i bue ut mot sjøen tidligere, så verkstedet er nok bygget etter krigen da ja..

@Vevang:
Gassmaskeboksen tror jeg stammer fra leiren som lå litt lenger syd, på Mariero.

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Fant noen bilder tatt i 2003. Viser bunkeren, og muligens bunker nr 2. Den lå litt mer skjult i buskaset. Også bilder av noen gjenstående brakker.
mvh
Paul S.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Bilde DSCN2~32.jpg er MC-klubben jeg nevnte, denne brakka ble revet for et par år siden, så det bildet ditt er faktisk allerede historie....

Erik
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Sjekket i Banedata.

Jernbanen ble lagt om i 1954.
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”