Ullandhaug

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erikjo
Posts: 11
Joined: 02 Sep 2011 20:01

Eagle Wind wrote:Som andre har spurt tidligere i tråden. Hvor er dette hen? har en følelse at dette er oppi skogen for Hinna mot motorveien?
Det er på vestsiden av motorveien, dvs. på ullandhaugsiden, ikke langt fra OD
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Flere av betongklossene på bildene ser ut som typiske bardunfester for antennemaster.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
PerA.
Posts: 6
Joined: 08 Jun 2011 20:23

Helt riktig Asbjørn2, bardunfester for antennemaster.

Hvis en parkere på parkeringsplassen til Ullandhaugtårnet og tar stien ned til høyre.
På venstre siden av stien, noen hundre meter er det også en tunnel.

Det var også en radiostasjon på nedsiden av lille ullandhaug, speiderhuset på Tjensvoll.
Speiderhuser var en del av radiostasjonen, grunnmurene av de andre byggningen er godt synlige.
Bardunfestene for mastene er også godt synlige.
Kanonstillingene er forlengst borte.
Denne radiostasjonen ble bygget rett før 2ww, og ble overtatt av tyskerne.

Mvh PerA.
Last edited by PerA. on 23 Dec 2011 19:30, edited 1 time in total.
aasen
Posts: 25
Joined: 03 Apr 2009 18:25
Location: stavanger

Tysker hulen ble gravd over en gang på 80 tallet,den var også full av vann på slutten husker jeg
pek
Posts: 1
Joined: 26 Nov 2012 2:39

Erikjo wrote:
Eagle Wind wrote:Som andre har spurt tidligere i tråden. Hvor er dette hen? har en følelse at dette er oppi skogen for Hinna mot motorveien?
Det er på vestsiden av motorveien, dvs. på ullandhaugsiden, ikke langt fra OD
Hei
Jeg bor like ved Sørmarka, og kjenner området godt. Først en avklaring. Ullandhaug er høyden vest for motorveien hvor Ullandhaugstårnet står i dag. Høydedraget øst for motorveien kalles Hinnaberget og/eller Auglendshøyden, alt etter hvem man spør. Både Ullandhaug og Auglendshøyden er i dag en del av Sørmarka, og på en måte henger de to områdene sammen. Men kanskje Auglendshøyden fortjener en egen tråd?

Betongblokkene som er avbildet tilhører et radioanlegg og ligger både vest, over og øst for motorveien. Dvs anlegget har trolig startet hvor dagens Sørmarkvei ender øst for motorveien, og har hatt master opp mot Auglendshøyden. Radioanleget ble bygget av Stavanger Radio i 1914, og skal ha hatt 10 master, 100 meter høye. Radioanlegget ble lagt ned i 1935. Det kan dog tenkes at noe betong er tysk, da det var tyske stillinger på både Ullanhaug og Auglendshøyden. Ullanhaug har en ca 20 meter dyp tunnel der åpningen ble fyllt igjen på slutten av åttitallet. Minnet jeg sitter med er at tunnellen må vært et prosjekt som aldri ble fullført. Ullanhaug skal ha hatt tyske kanonstillinger under krigen.

På Auglendshøyden på østsiden av motorveien skal det (ifølge linkene under) ha vært et anlegg med ca 200 soldater og kanonostillinger. Det skal også ha vært en fangeleir med russere på Auglendshøyden. Auglendshøyden har også skyttergraver, foxholes, og rester etter (sprengte?) bunkere. I 1945 ble det gravet 3800m grøft på Auglendshøyden. Jeg husker flere av skyttergravene, men ser idag at mye av dette har blitt fyllt igjen. Og jeg konstaterer parkvesenet fremdeles benytter skyttergravene til deponering av greiner og fyllmasse. Ser du nøye etter på piggtråden som bøndene har brukt og bruker i området, er den kanskje av tysk fabrikat. Mye piggtråd lå, og ligger trolig fremdeles under den komunale fyllmassen, i løpegravene. Jeg vet at tysk piggtråd ble brukt helt opp til 80/90-tallet av bøndene i området.

Fant et par linker til historielaget som inneholder noe informasjon om aktiviteten i området.
http://www.historielaget.com/info/jentesteinen.htm
http://www.historielaget.com/info/Birger.htm
vette
Posts: 1
Joined: 09 Jan 2012 16:35

Lå også noen master på nordsiden av Ullandhaug. Noen som vet hva dette var?

Image
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Ser at det er noen som har begynt å grave fram "Tyskerhåla" igjen, ambisiøst prosjekt, men mulig det ikke skal så mye mer til før man kan åle seg inn.
Attachments
20151001_134951.jpg
20151001_134951.jpg (874.12 KiB) Viewed 103 times
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”