har de funnet enda en ny bunkers

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

har de funnet enda en ny bunkers, eller er det den på gandal ?

http://www.aftenbladet.no/
Fant bunker fra krigens dager
Image



har ikke abonement, så får ikke lest innlegget :?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hvis det er den du har bilde av, må vedkommende være rimelig sløv om konstruksjonen først nå er identifisert som en tysk bunker fra krigen... :)
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

er ikke det den på Tjelta da Erik? Den vi var inne der med den store steinmuren? Eller det vil si JEG var inne i, for klarte ike hoppe over grøften til skyteskåre.... HAHHAHAHAHAHAHAAHHA
klipp3r
Posts: 119
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

eg og trodde det var den på tjelta, eg har jo bilde av når H_c sitter fast og dingle med beinå på utsiå...hahahahah

...ingen som abonere på aftenbladet her ? ....he,he
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Jo dette er bunkeren på Tjelta... Litt misvisende å bruke det som illustrasjonsfoto med den overskriften!
Gir litt mer mening om man hadde fått lest hele stykket. Selv har jeg har kun sett i papirutgaven, der står det at bunkeren er på Tjelta men at det lå en identisk i Ganddalen ;-)
Artikkelen handler om R 501 bunkeren Risa fant i Ganddalen, med litt mer bakgrunnshistorie denne gang.

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”