MKB Bismarck og batteriet på Vigdel

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
stg44
Posts: 9
Joined: 30 Jul 2011 11:21

Hei. Leser at MKB Bismarck som ble flyttet videre til Haugesund var satt opp som dekningsbatteri under bygging av anlegg på Vigdel. Noen som vet hvor MKB Bismarck var plassert?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

stg44 wrote:Hei. Leser at MKB Bismarck som ble flyttet videre til Haugesund var satt opp som dekningsbatteri under bygging av anlegg på Vigdel. Noen som vet hvor MKB Bismarck var plassert?
Her er en kml-fil for Google Earth. Det er noen feil der som jeg ikke har fått rettet opp, men forhåpentlgvis er de aktuelle batteriene noenlunde korrekt plassert (markeringen er satt enten på leitstand eller ca midt i batteriområdet). Jeg vil gjerne ha tilbakemelding om evt feil/mangler...

NB: "WW2" = tyske batterier, "NoKA" er etterkrigsbatterier (med overlapp). Det gikk litt kjapt da jeg slo sammen listene, så det er noen feil der også (jeg orker ikke lage noe nytt nå).
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Får ikke opp fila.

Men batteriet på Hellestø, Wn Helland fungerte vel som et dekningsbatteri under byggingen av Vigdel?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

ettori wrote:Men batteriet på Hellestø, Wn Helland fungerte vel som et dekningsbatteri under byggingen av Vigdel?
= MKB Bismarck, ref trådstarter.
Attachments
hellestø.jpg
hellestø.jpg (286.23 KiB) Viewed 354 times
stg44
Posts: 9
Joined: 30 Jul 2011 11:21

Var meget bra oversikt, mange takk. Driver og undersøker en hendelse 6.Juni.1940 hvor MKB Bismarck var involvert. I KTB for seevertetigung Stavanger kan man lese kun deler av det de rapporterer, men den viktigste delen av setningene har falt bort i kopien jeg har. Er det noen som har KTB som beskriver hendelsen fra batteriets side? Har fra seeverteitigung og fartøyene som var involvert i hendelsen, men mangler det fra MKB.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kikket litt på denne, er du sikker på at 6 juni 1940 er riktig dato?
Finner ikke noe spesielt denne dagen i det området?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
stg44
Posts: 9
Joined: 30 Jul 2011 11:21

Hei og takk for svar. Hendelsen gikk over flere dager, men smellen kom 5.06.1940. Finner du noe på denne datoen?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

finner ikke noe spesielt rundt batteriet på Hellestø eller Vigdel, eneste i farvannet rundt dette tidspunkt er Palladin som gå på en mine.
Kan du spesifisere hendelsen litt mere? mulig jeg ikke leser det som står riktig.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
stg44
Posts: 9
Joined: 30 Jul 2011 11:21

M/S "Palime" går på ei mine og blir slept til land av M11 fra 2.minensuchflotille. Under videre minesveiping får fartøyet ei mine som detonerer og skader skipet midtskips. Vi har en peiling hvor batteriet på Hellestø rapporterer at dette skjer. En halvtime senere brekker skipet i to og synker.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

werner wernersen wrote:Kikket litt på denne, er du sikker på at 6 juni 1940 er riktig dato?
stg44 wrote:M11 fra 2.minensuchflotille. Under videre minesveiping får fartøyet ei mine som detonerer og skader skipet midtskips.
Sjekket "Das Flottenchronik": Den 6. juni 1940 er det angitt tap av M11 sørvest av Feiestein (skal vel være Feistein?) som følge av mineskade.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”