Er det noen som drar kjennsel på dette stedet?

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Jeg mener å ha sett denne plassen selv, men klarer ikke å finne ut hvor det er:

Kan noen hjelpe.

Image
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Kanskje kan dette være med på å lette litt på sløret

Image
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Dette er virkelig artige/interessante bilder for meg! PDT_Armataz_01_11
De er med på å avklare en del for meg.
Første bildet er av en stilling for 2 cm flak 38 ute på Hoøya ved munningen til Lofjorden i Åsen marinebase.
Andre bildet må være tatt fra området med flak-posisjoner utover Langø på nordsiden av munningen for Lofjorden.
Litt uvant vinkel og lite trær i veien gjør det litt annerledes enn det er i dag, men det kan vel ikke være noe annet sted. Spesielt hvis man skal se det ift forgående bilde.
Artig, artig, artiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig!
Attachments
Hoøya.jpg
Hoøya.jpg (21.72 KiB) Viewed 441 times
JornN
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hadde det vært mulig å ha sett en forstørrelse av seksjonen med skipet?
Mvh
Tormod
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Har en mistanke om at det faktisk er 3 skip i bildet og muligens 2 torpedobåter også. Det er 2 skip bak torpedonettet midt i bildet, men den mørke skyggen bak nettet inntil fenderne helt til høyre, kan det være Adm. Sheer - eller er det noe mindre? Det partiet skulle jeg gjerne sett nærmere på.
JornN
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det ser ut til å være ett ubåtnett inne ved strandkanten til høyre i bildet også, over stillingen.
Mvh.
Jon-Vegard
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Takker for svar. Da var mine antagelser riktige. La det inn som Åsenfjorden. Her kommer noen andre bilder. Resten ligger på denne linken:http://d2134644.u48.surftown.nu/copperm ... ?album=193

Bilde 1


Image

Bilde 2 som kanskje er mer oppklarende:

Image

Bilde 3 som iallefall bekrefter alt:

Image
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen :)
Jeg må gjøre en korrigering til mitt tidligere innspill om at det er Flak 38 vi ser på det aller første bildet du la ut. Jeg ble litt lurt av den skrå vinkelen og rattet på høyre side av kanonen.
Kanonen vi ser på samtlige 3 bilder er 2 cm flak 30.
Spørsmålet er om dette er 2 eller 3 forskjellige stillinger?
De stod gjerne i grupper på 3, og er vi heldige så har han tatt bilder av (alle?) 3.
Ellers er det interessant å se at de stod på treplattinger/tårn der også, som de gjorde en god del steder, i alle fall i den første tiden.
Disse blidene ser riktignok ut som de er tatt et godt stykke ut i krigen, da det i bakgrunnen på bildet fra Lofjorden ser ut som om fenderne på sørsiden er på plass.
I det siste bildet (bilde 3) aner man også en del detaljer i innløpet til Hopla, og jeg lurer på om 2 av de skyggene kan være fenderne ute i sjøen? Eller er det båter?
JornN
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”