Bilder Bundesarchiv

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ser at fler og fler bilder fra Bundesarchiv blir postet og at sted osv blir identifisert.
Bundesarchiv setter pris på å få informasjon om bildene, stedsangivelser osv.
Bildene i tråden under er jo nevnt som "Lappland, Finnland.- Winterlandschaft, Blick über eine Ortschaft an der Küste und eine Bucht"
Har tidligere sendt info til Bundesarciv om bilder, og med positive tilbakemeldinger.
Oppfordrer til at dette blir gjort om man har info om bildene
Paul S.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Paul S. wrote:Oppfordrer til at dette blir gjort om man har info om bildene
Godt hint Paul - det handler om å få og gi informasjon, ikke sant ;-)

Så når "alle er enige" om rett sted så bør tråden døpes om til noe forklarende - og så kan det avklares hvem som påtar seg å melde tilbake...

KOS
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Paul S. wrote:Ser at fler og fler bilder fra Bundesarchiv blir postet og at sted osv blir identifisert.
Bundesarchiv setter pris på å få informasjon om bildene, stedsangivelser osv.
Bildene i tråden under er jo nevnt som "Lappland, Finnland.- Winterlandschaft, Blick über eine Ortschaft an der Küste und eine Bucht"
Har tidligere sendt info til Bundesarciv om bilder, og med positive tilbakemeldinger.
Oppfordrer til at dette blir gjort om man har info om bildene
Paul S.
Dette er bilder som er lastet opp til commons.wikimedia.org i forbindelse med http://www.kystfort.com/forum/topic2045.html (http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... al_Archive)

Jeg oppdaterer fortløpende bildene der med den informasjonen jeg får fra andre medlemmer her på forumet. (Hovedsaklig ved å legge på kategorier på bildene)

Har en liste jeg driver og jobber meg gjennom på:
http://commons.wikimedia.org/wiki/User: ... ske_bilder
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

KOS wrote:
Paul S. wrote:Oppfordrer til at dette blir gjort om man har info om bildene
Godt hint Paul - det handler om å få og gi informasjon, ikke sant ;-)

Så når "alle er enige" om rett sted så bør tråden døpes om til noe forklarende - og så kan det avklares hvem som påtar seg å melde tilbake...

KOS
Mange av bildene som jeg har funnet på commons.wikimedia.org, er bilder som også er i boken "Tyske kystfort i Norge", og jeg har forutsatt at informasjonen der stemmer.
En del bilder er identifisert ved at den første delen av serienummeret på bildet er likt et annet som jeg har funnet ut hvor er, ie. Bild_101I-093-0374-xxxx, hvor den variable delen av nummeret er det som står istedenfor xxxx. Det virker som at dette indikerer at de er tatt noenlunde samtidig/på samme plass.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

For å forklare litt nærmere.

Das Bundesarchiv har da altså donert rundt 100 000 bilder til Wikimedia foundation (Organisasjonen som driver bla. Wikipedia), fra sitt bildearkiv. Disse bildene er da lisensiert under en lisens som gjør at hvem som helst kan bruke disse bildene, i både kommersiell og ikke-kommersiell sammenheng. Mao. kan man godt legge opp disse bildene på sin egen hjemmeside, og generelt bruke de som man måtte ønske. Det er dog noen få betingelser.
1. Man må kreditere opphavet til bildene. Dette er en grei sak, siden alle bildene som lastes opp, er merket med Bundesarchiv + fotografens navn, samt år bildet er tatt. Så, med mindre man fjerner dette, så vil jeg tro at man ikke trenger å gjøre noe mer i forhold til å kreditere fotografen/bundesarchiv.
2. Dersom man gjør endringer på bildet, og videredistribuerer dette, så er man pliktig til å selv distribuere bildene under denne samme lisensen.


Bildene som lastes opp er 800px på den lengste siden, så det er ikke all verden til oppløsning, men greit nok for bruk på web. For Bundesarchiv, så regner jeg med de har en liten baktanke med dette, at de får hjelp av tusenvis av frivillige til å katalogisere/kategorisere samlingen sin, og reklamert for samlingen sin, slik at de kan selge bilder i større oppløsning fra www.bild.bundesarchiv.de. Til gjengjeld får jo "vi" tilgang til en enorm samling med bilder relatert til tysk historie.


Foreløpig har jeg funnet rundt 309 bilder i samlingen, fra Norge (noen er fra Finland). Dette inkluderer ganske mange bilder fra andre verdenskrig, men også en del fra både før og etter krigen.
--
Tommy
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

TommyG wrote:For Bundesarchiv, så regner jeg med de har en liten baktanke med dette, at de får hjelp av tusenvis av frivillige til å katalogisere/kategorisere samlingen sin, og reklamert for samlingen sin, slik at de kan selge bilder i større oppløsning fra www.bild.bundesarchiv.de. Til gjengjeld får jo "vi" tilgang til en enorm samling med bilder relatert til tysk historie.
En bra deal det - DE har da ihvertfall sett fordelen med å sammarbeide ;-)

Takk for god info !

mvh
KOS
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

TommyG wrote:
Foreløpig har jeg funnet rundt 309 bilder i samlingen, fra Norge (noen er fra Finland). Dette inkluderer ganske mange bilder fra andre verdenskrig, men også en del fra både før og etter krigen.
Kjempefint dette, spesielt at man kan supplere bilder i bøker, m.v. om de skulle være vanskelige å skaffe. Kan det være bilder av artilleri fra andre land enn Norge som kan være interessant å lagre under artilleri? Jeg tenker spesielt på 14,5 cm K405(f) og 7,5 cm K236(b).
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Arquebus wrote:
TommyG wrote:
Foreløpig har jeg funnet rundt 309 bilder i samlingen, fra Norge (noen er fra Finland). Dette inkluderer ganske mange bilder fra andre verdenskrig, men også en del fra både før og etter krigen.
Kjempefint dette, spesielt at man kan supplere bilder i bøker, m.v. om de skulle være vanskelige å skaffe. Kan det være bilder av artilleri fra andre land enn Norge som kan være interessant å lagre under artilleri? Jeg tenker spesielt på 14,5 cm K405(f) og 7,5 cm K236(b).
Er vel allerede en del som er lagt inn under http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... _artillery , http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... _artillery og http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... by_country bla.

Jeg har foreløpig valgt å konsentrere meg om bilder fra Norge. De forskjellige våpentypene kan jeg overhodet ikke noe om, så jeg har stort sett holdt meg unna å legge inn noe informasjon i den forbindelsen, men det er jo fritt frem for hvem som helst som sitter med noe kunnskap om emnet, til å oppdatere informasjonen på bildene.
--
Tommy
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

TommyG wrote: En del bilder er identifisert ved at den første delen av serienummeret på bildet er likt et annet som jeg har funnet ut hvor er, ie. Bild_101I-093-0374-xxxx, hvor den variable delen av nummeret er det som står istedenfor xxxx. Det virker som at dette indikerer at de er tatt noenlunde samtidig/på samme plass.
Bundesarchiv (BA) sitt system i de to siste tallgruppene er filmnummer-negativnummer.
Negativnummeret er det nummeret som står på filmen. Det er brukt 35 mm film og nummereringen er 00 - 00A - 0 - 0A - 1 - 1A osv.
Et normalt bilde tar 24x36 mm og dersom 30 - 30A står under negativet blir bildet kalt 30. I de tilfeller at kun et a nummer står under negativet, betegnes bildet med A suffikset.
En film i BA i denne PK serien er som regel 36 bilder, og de to siste numrene forteller oss altså rekkefølgen bildene er tatt i.
I kartoteket i BA ligger det fortløpende kontaktkopier av negativstripene, og da jeg var der i 1981 for å ta ut bilder til boken satt jeg og stirret på 24x36 mm kontaktkopier i en hel uke.

Denne nummerering betyr at man kan identifisere en film, og lett bestille kopier av resten av filmen i håp om at resterende bilder er tatt samme sted.
JEF
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

J E F wrote: Bundesarchiv (BA) sitt system i de to siste tallgruppene er filmnummer-negativnummer.
Negativnummeret er det nummeret som står på filmen. Det er brukt 35 mm film og nummereringen er 00 - 00A - 0 - 0A - 1 - 1A osv.
Et normalt bilde tar 24x36 mm og dersom 30 - 30A står under negativet blir bildet kalt 30. I de tilfeller at kun et a nummer står under negativet, betegnes bildet med A suffikset.
En film i BA i denne PK serien er som regel 36 bilder, og de to siste numrene forteller oss altså rekkefølgen bildene er tatt i.
I kartoteket i BA ligger det fortløpende kontaktkopier av negativstripene, og da jeg var der i 1981 for å ta ut bilder til boken satt jeg og stirret på 24x36 mm kontaktkopier i en hel uke.

Denne nummerering betyr at man kan identifisere en film, og lett bestille kopier av resten av filmen i håp om at resterende bilder er tatt samme sted.
Ah, det forklarer en hel del. Takker for informasjonen.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”