Hvor ? Identifsert som Züg 3./978 Skudenes

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Poster ett bilde som kan identifisere en beliggenhet til en kommunikasjonsbunker. Har noen bilder av en bunker tatt innvendig, og til dels utvendig. Det innvendige bildet er ett utsnitt.
Det siste viser litt camo og oppsett av festningsantenne. Det eneste som kan identifisere evnt plassering/område er vedlagte bilde. Er ett skudd i blinde, men det er jo muligheter for at noen kjenner til plassen. Er takknemlig for alle tips.
mvh
Paul S.
Last edited by Paul S. on 20 May 2009 10:44, edited 1 time in total.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Litt opplagt er jo at dette ligger ved kysten, eventuelt ved en stor innsjø.
Slik jeg har opplevd det går de fleste halvøyer mot sør, og da vil jeg tro at dette kan være et sted på øst/sørlandet et sted.

Du har ikke noe mere info eller flere bilder av dette stedet ?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det siste viser litt camo og oppsett av festningsantenne.
Ganske spesiell og uvanlig detalj at "antennepanseret" stikker såpass høyt opp fra taket av bunkeren.... I farten er eneste kandidaten som faller meg inn en Regelbau 636. Kunne også passet med at kamuflasjen da hadde ligget over brønnen for avstandsmåleren.
At det ligger stein oppå er også en uvanlig detalj, selv om flere bunkere nok også har blitt strippet utvendig etter krigen.

Vedlagt illustrasjonsfoto er fra Bud, som nok ikke er en dårlig kandidat?
Ellers har jeg en intuisjon om Karmøy, kanskje Ferkingstad?

Mvh
Erik E
Attachments
HKB Bud.jpg
HKB Bud.jpg (102 KiB) Viewed 665 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Jeg har en sterk fornemmelse av å ha sett det midterste bildet før, enten i en bok eller på en nettside, men klarer ikke å sette fingeren på det...
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Takker for info og tips. Har en aning om at det kan være sør i landet uten at jeg har dekning for det. Skal finne fram hele serien og poste den, mulig det kan gi en løsning. R636 ? Hvis jeg finner orginalbildet kan man se størrelsen på det radiorommet, det vil jo også si noe :-)
mvh
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg har en sterk fornemmelse av å ha sett det midterste bildet før, enten i en bok eller på en nettside, men klarer ikke å sette fingeren på det...
Bildet er tidligere postet på axishistory.(av meg f.eks ?). Kjøpte det og de andre for noen år siden. De var fra ett strippet album. For ett års tid siden dukket det opp to stk av samme på ebay, så særlig spes er det ikke. Tror det var en av radiogutta fra østlandet som kjøpte ett av de.
Legger det ved så man kan se hele rommet. Er usikker på om det passer i en 636. Ligger også ved noen til fra samme serie.
mvh
Paul S.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Hmm, det radiorommet minner litt om dette fra en R 636:
Attachments
IMG_4319.jpg
IMG_4319.jpg (222.16 KiB) Viewed 571 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hmm, det radiorommet minner litt om dette fra en R 636
Hadde det ikke vært for ventilasjonen hadde jeg ropt "bingo" tror jeg!
Sengene står på samme plass og ser ut som det har stått bord/benk på samme sted hvis man ser sporene i malingen... "Funkinnenanschlußdose" står på samme sted.

Likevel skurrer det litt med den innluftinga over senga på originalbildet?
Ser nesten ut som en hjemmesnekret tre- eller metalluke?
Kanskje hadde man en standard på utformingen av disse radiorommene, men kommer ikke på andre kandidater jeg ihvertfall :-(

Erik
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Er det muligheter for at det kan være Flostadøya batteri ved Kalvesund?
Gruppe bildet foran huset kan det være mannskapsmessen?
Men, ventilen i radiorommet burdet være en god pekepinn.
Bare et forslag.
Erling
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

får ikke dette til å stemme overens med Kalvesund.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Takker for svar.
Er noen til som viser litt landskap. Skal se om ikke jeg kan finne de også.
mvh
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ett til, men er vel ikke noe der som gir løsningen.
mvh
Paul S.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Hvis vi ser på det første bildet så tror jeg bildet er tatt i sør-øst.
Hvis vi antar at de har ryggen ut mot havet, dvs. rett øst eller rett vest (retningen på svaberga er på tvers av Norge stort sett) og deretter ser på skyggene og vinkelen på solen så kan vi avlede at bildet er tatt midt på dagen på sør-østlandet.

Hadde det vært på vestlandet / vestkysten av Norge hadde solen vært mye lavere og skyggene veldig mye lengre. Mest sannsynlig hadde det vært skumring sett ut fra vinkelen på skyggene og dermed ikke så lyst. Evt. middnattsol men det er vel ingen vestvendte kystnære installasjoner så langt oppe?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

superfuzz wrote:Hvis vi ser på det første bildet så tror jeg bildet er tatt i sør-øst.
Hvis vi antar at de har ryggen ut mot havet, dvs. rett øst eller rett vest (retningen på svaberga er på tvers av Norge stort sett) og deretter ser på skyggene og vinkelen på solen så kan vi avlede at bildet er tatt midt på dagen på sør-østlandet.

Hadde det vært på vestlandet / vestkysten av Norge hadde solen vært mye lavere og skyggene veldig mye lengre. Mest sannsynlig hadde det vært skumring sett ut fra vinkelen på skyggene og dermed ikke så lyst. Evt. middnattsol men det er vel ingen vestvendte kystnære installasjoner så langt oppe?
Du har åpenbart ikke fått med deg denne:
http://www.kystfort.com/forum/topic2540.html#22501
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

superfuzz wrote:Hadde det vært på vestlandet / vestkysten av Norge hadde solen vært mye lavere og skyggene veldig mye lengre. Mest sannsynlig hadde det vært skumring sett ut fra vinkelen på skyggene og dermed ikke så lyst. Evt. middnattsol men det er vel ingen vestvendte kystnære installasjoner så langt oppe?
Som Natter påpeker, denne er identifisert i "Sommerbyen Skudeneshavn", på Vestlandet. Nærmere bestemt Züg 3./978 Skudenes.


Jeg har ikke tilgang til å endre tittelen i denne kategorien, slik vi vel forutsetter når entydig løsning finnes - Erik * kan kanskje fixe ? Eller kanskje trådstarter, Paul S., selv kan gi ny avklarende heading ?


mvh
KOS
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”