Hvor er dette?

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Kjøpte 4 bilder som skal være fra et 15cm batteri i Stavangerområdet. Rundt Festung Stavanger var det såvidt jeg vet bare to batterier på 15 eller 15,5cm, HKB Bø og HKB Finnøy.
Noen som klarer å se hvor bildene er tatt?

Jeg har ikke lært meg å bruke scanneren skikkelig enda, så kvaliteten er ikke så bra. Håndskriften på baksiden er i kommentarfeltet til hvert bilde.
Attachments
Feuer vor 15cm küsten geschütz
Feuer vor 15cm küsten geschütz
15cm4s.jpg (95.27 KiB) Viewed 510 times
Im Norden
Im Norden
15cm3s.jpg (99.86 KiB) Viewed 510 times
Schwerer kreuzer "Hipper"
Schwerer kreuzer "Hipper"
15cm2s.jpg (113.66 KiB) Viewed 510 times
Unser trossschiff läuft aus
Unser trossschiff läuft aus
15cms.jpg (62.2 KiB) Viewed 510 times
Last edited by Asbjørn² on 29 May 2009 9:37, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Bildet med Hipper er fra innløpet av Trondheimsfjorden, tatt fra MKB Lökhaug! Antar at "Trosschiff" også er fra samme sted, men hadde motlys i den retningen bildet er tatt.... Kanskje noen andre kan finne en sammenlikning der?
(Dette batteriet hadde forresten 15cm kanoner, så kan hende alle er derfra?)

Når det er sagt så virker det jo som om han som har tatt bildene kanskje ikke hadde fast tilhørlighet på fortet? Siden han skriver "Unser Trosschiff"?
Attachments
MKB Løkhaug.jpg
MKB Løkhaug.jpg (68.87 KiB) Viewed 493 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Hei!

Utrolig, svar etter en time! Hadde forventet at denne skulle ligge uoppklart lenge. :)

Ingen tvil om at bildet med Hipper er fra MKB Lökhaug. Jeg fikk det ikke til å stemme med HKB Bö, HKB Finnøy kunne det vært, men det er heller tvilsomt at konvoien gikk innom Ryfylke.

Hvilke kanoner hadde Løkhaug? Tenkte å sammenligne røret på bilde 4.

Betyr ikke "Unser" vårt eller lignende? Vårt skip, ganske naturlig for en tysker å si det om et tysk skip.

Godt mulig at noen av ordene i teksten fra baksiden er feil, det er skrevet med gammeltysk håndskrift. Det tok tre tyskere en halv dag å tyde teksten. De trodde det sto Schwerer keüzer "Skipper". PDT_Armataz_01_14
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Asbjørn² wrote: Godt mulig at noen av ordene i teksten fra baksiden er feil, det er skrevet med gammeltysk håndskrift. Det tok tre tyskere en halv dag å tyde teksten. De trodde det sto Schwerer keüzer "Skipper". PDT_Armataz_01_14
Kunne det ha stått "Schwerer Kreüzer"? Det betyr iallefall tung krysser på norsk. Det ville nok rimet bra til bildet.

Husker ikke hva slags 15 cm kanoner som var på Løkhaugen, men det dukker nok opp!

Erik H
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Jo, det står "Schwerer Kreüzer", det var navnet på skipet de leste feil, det ble Skipper, ikke (Admiral) Hipper som skipet heter.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Batteriet skal i følge JEF har hatt 4 x 15cm SKL/45 med skuddvidde 16000 m.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Betyr ikke "Unser" vårt eller lignende? Vårt skip, ganske naturlig for en tysker å si det om et tysk skip.
Jo... Men jeg oppfatter "Unser Trosschiff" mer som en spesifikk båt, enn et tilfeldig tysk skip.
Her er bilde av SKL/45, Ikke urimelig at det er en slik kanon på bildet:
Attachments
Arnøy4.jpg
Arnøy4.jpg (417.97 KiB) Viewed 357 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Erik E wrote:
Betyr ikke "Unser" vårt eller lignende? Vårt skip, ganske naturlig for en tysker å si det om et tysk skip.
Jo... Men jeg oppfatter "Unser Trosschiff" mer som en spesifikk båt, enn et tilfeldig tysk skip.
Her er bilde av SKL/45, Ikke urimelig at det er en slik kanon på bildet:
Løkhaug hadde 15 cm SKL/45 in Kst.MPLC/14 m.Apt. V.
Eneste kjente batteri med denne lavettversjon - rør lik øvrige 15 cm SKL/45.

Arnøy (og andre btt unntatt to av kanonene på Rauøy) hadde 15 cm SKL/45 im MPLC/13 som var ombygd til kystartillerirolle på 1920-tallet.

Løkhaug sine gjenværende kanoner er nå montert på hhv Kvalvik, Bud og Kvarven. Siste kanon skulle til Oscarsborg men ble dessverre "rotet bort" på veien dit, og endte som skrapjern.

Forøvrig støtter jeg oppfatningen om bruke av "unser" - vårt i betydning tysk (Marineartillerist som omtaler eget fartøy i marinen).
JEF
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Da tror jeg nesten vi kan si at nattbildene også er fra Lökhaug. På det nederste nattbildet kan det se ut som skjoldet på kanonen er buet, akkurat som på 15cm SKL/45, både med Kst.MPLC/14 m.Apt. V. og MPLC/13 lavett. Enig?

Da trenger jeg bare en bekreftelse på at trosschiff-bildet er fra samme sted, så legger jeg ut bildene i Lökhaug-tråden, hvis den finnes, når jeg har rensket opp bildene litt.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Trosschiff bildet kan ligne på stedet det Løkhaugen går over til Rishaugen. Der er det også en slik strand, men jeg får ikke det steinete og kupperte terrenget til og stemme med stedet. Ovenfor stranden befinner det seg en åker idag...

Nattskyting bildet med tre kanoner tror jeg nok helt sikkert er fra Løkhugen. Den ene kanonen var plassert høyere i terrenget enn de andre.
C. Hoff
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”