ukjente bilder, trenger identifisering

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

er det noen som drar kjensel på hvor disse er tatt?


Werner
Attachments
ukj rez-5.jpg
ukj rez-5.jpg (59.15 KiB) Viewed 539 times
ukj rez-4.jpg
ukj rez-4.jpg (58.6 KiB) Viewed 539 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Må være Fossum bro... På bilde to ser man også skyteskårene oppi fjellsiden fra Fossum brogalleri

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Erik

Takker så mye, og det gikk kjapt.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

lå det ikke en mg bunker på høyre side av fossum bro?og veien der svingte vel ikke til høyre? den går/gikk rett frem. har bodd i området der. og man ser jo dette tydelig fra nye fossum bro. mulig jeg mikser med en annen bro for den del. siden det finnes en nesten maken bro oppe i nord med de skyteskårene.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Om man sammenligner med molich sine bilder fra Fossum brogalleri, så ser det vel ganske likt ut: http://www.kystfort.com/forum/topic2980.html
--
Tommy
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

ut ifra sammenligningen med de to bildene så tror jeg det må være fossum. se blant annet på måten svingen er lagt opp på, den er byggd i stein og vis du hadde hugget ned trærne som står i veien tror jeg vi har samme bilde.
ow
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

jepp ser den nå. jeg som mikset med en annen bro :)
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

mikke wrote:lå det ikke en mg bunker på høyre side av fossum bro?og veien der svingte vel ikke til høyre? den går/gikk rett frem. har bodd i området der. og man ser jo dette tydelig fra nye fossum bro. mulig jeg mikser med en annen bro for den del. siden det finnes en nesten maken bro oppe i nord med de skyteskårene.
Bildet er tatt fra Askimsiden, det stemmer at dette er Fossum bro. Det er ikke den som E18 går over i dag, men den gamle som ligger ca 100 meter syd for nåværende riksveibru. Omtrent der bildet er tatt fra hadde de norske styrkene mg stillinger. En av disse var under kommando av Svein Blindheim (se boka Offiser i krig og fred).

ervold
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Brua ble forsøkt sprengt ved krigshandlingene.
Den ble skadet og ble noe nedsunket på begge sider av midtre brukar og landkarene.
Det ble satt opp en provisorisk hengebru over brua senhøsten 1944 som ble stående til 1962 da brua ble revet.
mikke
Posts: 144
Joined: 22 May 2008 17:33

vet at den nye broa ligger bortenfor den gamle, PDT_Armataz_01_18 ser jo at jeg husket feil. og da er det bare å bøye seg i støvet :)
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Som Kristoffer sier ang sprengning, så se brua ikke ut som om den er helt i "vater", men er noe nedsunket.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fredag den 12 april 1940 underminerte norske styrker denne broen da det var flere busser med tyske soldater på vei for å sikre Østfold. Det var kaptein Fredrik Solie (han ble drept under kampene)fra Moss som hadde kommandoen. Styrken på ca 400 mann hadde artilleri og infanteri. Da tyskerne kom over broen med busser, sviktet den elektriske tenningen. Sersjant Sekkelsten løper ut på broen under tysk ild og får tent lunten, og kommer seg i sikkerhet på den rette siden før ladningen detonerer. Broen løftet seg og falt tilbake like hel. Styrken hold 2000 tyskere borte fra broen hele frdagen. Da tyskerne prøvde å komme over glomma på isen, åpnet nordmennene demningen på kraftverket slik at mange druknet. Flere soldater kom seg over og inn i de norske stillingene. Kommanderene offiser på tysk side var major Maetscke.
Mvh
Yngvar
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

he he, det ble nok mange forkjølelser den dagen :D
ow
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

he he, det ble nok mange forkjølelser den dagen
Var flere drepte på hver side så jeg ser ikke helt humoren i dette jeg ihvertfall....

Men Yngvar, 2000 tyske soldater? Er du sikker på det tallet?
Ganske mye høyere enn andre kilder opererer med...

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei Yngvar

takker for litt bakgrunn til bildene, prøver å lage kartotek og da er bra med litt historie rundt bildene.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”