Vet noen hvor dette er?

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Har mine egne antagelser, men vil bare sjekke om jeg ikke er helt på ville veier.
Attachments
kanoner-72.jpg
kanoner-72.jpg (81.37 KiB) Viewed 483 times
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

dog tidligere enn foregående bilde.
Attachments
kanoner-001.jpg
kanoner-001.jpg (48.92 KiB) Viewed 481 times
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

er siste bilde norske soldater?
ow
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Det siste er vel av aksemakten.
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Siste bildet er nok tyskere ja. Tatt vinteren 1940 på Dombås.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo Tore

Ganske sikker på at bildet er av den første GSV-kaserna i Kirkenes!
Stemmer det med "feelingen" din? :-)

Erik
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Var Kirkenes jeg tenkte på selv også.

Men jeg var ikke helt sikker, selv om dette bildet hentet fra forsvaret sine sider er temmelig lik.

Vedkommende tjenestegjorde første del av tiden i Norge ved en artilleriavd, før han ble overført til Geb.Jäg.art. Desverre er flesteparten av bildene fra Petsamo og Litza fronten.
Attachments
02_ny_kaserne_i_kir_118496a.jpg
02_ny_kaserne_i_kir_118496a.jpg (87.4 KiB) Viewed 451 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

er temmelig lik
Kommandantboligen havner nok på utsiden av ditt bilde, men flaggstanga passer godt den og ;-)

Erik
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

ser detnå PDT_Armataz_01_04 det er jo ørn på lua
ow
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tore E wrote:Desverre er flesteparten av bildene fra Petsamo og Litza fronten.
Hmm... det er da spennende områder?? PDT_Armataz_01_15
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Var med da det nye badeanlegget i Kirkenes ble bygget for 3 år siden og det ligger der.Vi grov opp tomten til bygningen på det siste bildet og slet fælt med den gamle grunnmuren som lå skjult 50 cm under bakken.
Vi gjorde masse funn under arbeidet.Vi fant feltsenger,flasker,bestikk,støvler,beinrester etter hester,en kasse kondomer og selvfølgelig granater.
Det virket som om tomten har vært brukt til å dumpe skrot ned i under oppryddingen etter krigen.Muren har ligget skjult under det som etter krigen var parkeringsplass foran det gamle svømmebassenget i Kirkenes.
Vi fant også restene etter en flaggstang med fundament.
Bygningene og stillingene som sees i bakgrunnen oppe i fjellsiden til "Storhaugen" har jeg vist bilder av i tråden "Dolmen på tur".
Det store hvite huset oppe i fjellsiden på det siste bildet lå på det som idag er tomten til "Grensekommisærboligen".
Dolmen.
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Joda, Petsamo og Litza fronten var spennende saker. Men desverre så er de fleste bildene som dukker opp derifra de som ble tatt av propagandakompaniene. Og de finnes det flusk av.

I tre fire album som bare har ligget nedstøvet, så dukker de samme bildene opp flere ganger. Men noen privatbilder finnes det heldigvis. Det er først og fremst de som en jakter på.

Og takk Dolmen for "på tur" bildene. Skal prøve å komme en tur til mitt barndoms fylke til sommeren. Tenker bl.a på en tredagers tur til Sværholtklubben - den tunge veien - til fots. Hadde god kommunikasjon med han som var "legen" på Klubben frem til evakueringa.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Bilde 2 er av en 7.5cm Gebirgs kanone 15 som ble etterhvert erstattet av den mer moderne Geb.G.36 blant Abteilung I og II i en vanlig Gebirgs Artillerie Regiment.

Tore vet du om han tilhørt Geb.Art.Rgt. 111 eller 112?
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Tore E wrote:Joda, Petsamo og Litza fronten var spennende saker. Men desverre så er de fleste bildene som dukker opp derifra de som ble tatt av propagandakompaniene. Og de finnes det flusk av.

I tre fire album som bare har ligget nedstøvet, så dukker de samme bildene opp flere ganger. Men noen privatbilder finnes det heldigvis. Det er først og fremst de som en jakter på.

Og takk Dolmen for "på tur" bildene. Skal prøve å komme en tur til mitt barndoms fylke til sommeren. Tenker bl.a på en tredagers tur til Sværholtklubben - den tunge veien - til fots. Hadde god kommunikasjon med han som var "legen" på Klubben frem til evakuering

a.

Til fots er det nok en strevende sak,du får ha lykke til. :)
Sånn ellers er jeg gjerne begjelpelig med overnatting,detektorer og det meste for bunkersjegere som ikke vil ha for mye bagasje hvis de tar fly.Ikke vær redd for å ta kontakt. :)
Dolmen.
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Takk for det. Var å rekognoserte for et noen år siden, og la opp ruta. Men været var for dårlig. Det siste året har jeg vært for dårlig, men til sommeren så bør det være klart for en tur.

Tror det er Rgt 111. Men ta det med en klype salt. Har ikke gått grundig inn i det ennnå, og kun disse bildene er scannet. Men om jeg ikke husker feil, stod det hals und beinbruckh på baksiden av det ene. Og det er derfor jeg assosierer det med 111. Erindrer at det var noe i den retning som var nevnt i en av Fløttens bøker.
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”