Identifikasjon på fly

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Fikk tilslag på noen bilder fra Agder og arendal. i den forbindelsen lurer jeg på hva slags vannfly dette er?

Beklager kvaliteten, men det er selgers bilder, har ikke motatt disse enda.

Mvh

Werner
Attachments
Arendal-1-1.jpg
Arendal-1-1.jpg (74.55 KiB) Viewed 392 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Cap
Posts: 42
Joined: 23 May 2010 18:04
Location: Sandviksberget

I og med at det vaier et Norsk flagg er det nok snakk om før eller etter okkupasjonen.
Kjennetegn ser også ut til å være LN-ettellerannet, så det burde være grei skuring å finne det så snart bedre oppløsning er tilgjengelig..?
Flytype kan nok en kjenner identifisere ganske greit..?
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Vil tippe det er snakk om et førkrigsbilde av LN-ABE. Sjøflyet er av typen Waco UIC4 Cabin, det ble brukt av Widerøe som postfly på ruten Oslo - Haugesund fra 1934-40.

http://www.flyingmickey.com/articles/090618.htm


(Edit: flytter denne til en Foto-ID seksjonen som er en mer passende seksjon)
Mvh
Tormod
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Skal bli spennende å se "orginal bilde", men dette er et av flere bilder som er tatt av en tysker, det er ikke oppgitt noen dato av selger, men mulig de er fra tidlig april 1940, da en noen av bildene går på lossing av utstyr i Kristiansand og noe er fra pollen ved Arendal, scaner bilde såfort jeg får det.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det er ofte man finner postkort eller masseopptrykkede bilder iblant bilder tatt av soldatene i slike fotoalbum, men det blir vel lettere avgjøre slikt når du har bildene tilgjengelig.
Mvh
Tormod
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Er det jeg som har problemer med synet, eller er det bare tilfeldigheter at flyet på begge bildene er tatt i nøyaktig samme vinkel og har skyggevirkninger på akkurat de samme stedene? Synes også at flyet passer dårlig inn i forhold til motivene? Ikke skyt meg hvis jeg tar feil. :?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

I og med at det vaier et Norsk flagg er det nok snakk om før eller etter okkupasjonen.
Tyskerne forbød ikke bruk av flagget før i 1941, men det var gjennom hele krigen fortsatt lov å flagge fra stang (Forbudet gjalt helst håndflagg og flagg/farger som symbolikk), ref. flagg forordningen av 1941.


Erik E
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Jon-Vegard wrote:Er det jeg som har problemer med synet, eller er det bare tilfeldigheter at flyet på begge bildene er tatt i nøyaktig samme vinkel og har skyggevirkninger på akkurat de samme stedene? Synes også at flyet passer dårlig inn i forhold til motivene? Ikke skyt meg hvis jeg tar feil. :?
Ligner veldig på ABE over Stavanger, følg linken.
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”