Bilder fra Braarudåsen

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

I en tidligere tråd har jeg lagt ut et bilde av en kanon under demontering.
Kanonen og stedet ble identifisert som en 7,5 cm luftvernkanon L/45 M/16 (Kongsberg) på Braarudåsen - Horten.

Jeg har nå fått tak i to nye bilder fra samme serie.
Det ene viser demonteringen, mens det andre er tatt opp mot kanonstillingene og viser begge kanonene.
Attachments
Horten1.jpg
Horten1.jpg (60.51 KiB) Viewed 288 times
Horten2.jpg
Horten2.jpg (155.2 KiB) Viewed 288 times
Horten3.jpg
Horten3.jpg (155.17 KiB) Viewed 288 times
C. Hoff
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

:bra: Har bildene noe tids angivelse og er de av Tysk eller Norsk opphav? Fine bilder :!:
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Det er desverre ikke noe som røper året de er tatt i.
Det eneste som står på baksiden er "Foto Olaff Horten" De er derved framkalt her i Norge, men både en tysk soldat og nordmann kan jo ha levert dem inn.
Bildene ble derimot vunnet på auksjon på en tysk side.... kanskje de er av tysk opphav likevel!?


Et Spørsmål til de av dere som har vært på stedet:
Hva er den lyse flaten som vises midt på det tredje bildet og likner på betong?
C. Hoff
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Kan nok se ut som disse er tatt under krigen, da bunkeren og tårnet på toppen mangler? Bilde 025 er tatt fra tårnet retning mot der det ene gamle bildet er tatt. Bilde 036 er tatt fra området hvor det gamle bildet er tatt fra.
Attachments
Røråsen, Horten 025 - Kopi.jpg
Røråsen, Horten 025 - Kopi.jpg (322.36 KiB) Viewed 258 times
Røråsen, Horten 036 - Kopi.jpg
Røråsen, Horten 036 - Kopi.jpg (237.72 KiB) Viewed 258 times
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hvis det er demontering på gang, noe som det ser slik ut, så er nok bildene tatt tidlig i krigen, muligens rundt sommeren 1940. Tyskerne flyttet fort rundt mye av det tidligere norske luftvernet. Husk at alt av luftvern i Horten ble omorganisert under tyskene og at et lett Flakbatteri ble installert der, Braarudåsen/"Bergbatterie" var kamphovedkvarter (Gefechtsstand) for Flakavdelingene rundt Horten.
Mvh
Tormod
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jon-Vegard har rett, bilde er nok tatt under krigen. Kanonene sto her før krigen og etter krigen ble det bygget en firkantet stilling øverst, som ikke er på bildene dine. Foto Olaff Horten var en fotograf som hadde butikk i sentrum under krigen. Jeg har selv mange tyske krigsbilder som er fremkalt hos han. Jeg har lånt bilde til Jon-Vegard og tegnet inn rettningen til bilde nr. 3.

Du har vært heldig som har fått tak i disse bildene, gi beskjed hvis du noen gang skal selge bildene. :wink:
Attachments
RRSEN_~1.JPG
RRSEN_~1.JPG (116.67 KiB) Viewed 248 times
Mvh. Stian
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Til høyre på bilde tre ses en kanon som ikke er demontert. Jeg legger ved et bilde som viser hvor den sto, bilde er dessverre tatt i en annen vinkel.
Attachments
5 august 2009 (10).JPG
5 august 2009 (10).JPG (86.28 KiB) Viewed 247 times
Mvh. Stian
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Takker for suppelerende informasjonsbilder :) Jeg må få tatt turen innom dette stedet hvis jeg er i nærheten en gang.
Betongstillingen ved siden av kanonen, er det en av 2cm flak stillingene?
festningsverk wrote:Du har vært heldig som har fått tak i disse bildene, gi beskjed hvis du noen gang skal selge bildene. :wink:
Ja det er alltid morro å finne interessante bilder fra Norge, spesielt av slike instalasjoner. Har ikke planer om å selge dem akkurat nå, men skal ha deg i bakhodet PDT_Armataz_01_18
C. Hoff
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Antar at det var 2 cm flak i betong stillingen ja. Hvis du er på disse kanter kan du jo si i fra, jeg bor 5 minutter unna Brårudåsen. :wink:

Hvis du går inn på denne linken ser du fler bilder fra Brårudåsen: http://festningsverk.no/horten2.htm
Mvh. Stian
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg har tattt et bilde som er likt med bilde nr. 3, dette skulle stemme veldig bra. Legg merke til fjellknausen i forrand.

Brakka som står der i dag er oppført av tyskerne. Brakka er ikke på bildene som c_hoff82 har postet. Kanonene sto her 9. april 1940. Med andre ord MÅ bilde være tatt etter den 9. april 1940, og før 8.mai 1945.
Attachments
Bilde nr 3.JPG
Bilde nr 3.JPG (207.13 KiB) Viewed 184 times
Mvh. Stian
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Har også tatt et bilde som er likt med bilde nr. 1. Veggitasjon og høyblokka sjuler Bastøya som ses i bakgrunn på original bilde.
Attachments
Bilde nr. 1.JPG
Bilde nr. 1.JPG (362.69 KiB) Viewed 184 times
Mvh. Stian
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Bilde nr. 2 fikk jeg ikke til å stemme helt, fotografen har mest sansynelig stått lavere en det jeg gjorde.
Attachments
bilde nr 2.JPG
bilde nr 2.JPG (179.73 KiB) Viewed 183 times
Mvh. Stian
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Alle 3 bildene er tatt av samme stilling!!
Mvh.
Jon-Vegard
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Fine sammenlikningsbilder :)
Jon-Vegard wrote:Alle 3 bildene er tatt av samme stilling!!
Du har nok rett i det Jon-Vegard. Greinen som ligger til høyre på bilde 1 ser en igjen til venstre på bilde 2.

Har du et bilde av brakka?
C. Hoff
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Du har rett Jon-Vegard, alle bildene er samme stillingen. Ikke rart jeg ikke fikk dette til å passe :shock: . Får prøve å ta et nytt bilde nr 2 i morgen :)
Mvh. Stian
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”